Hej vi ska till att bytta tak i ett rum, och har tänkt att sätta vanliga klädselbrädor i olika bredder, men nu är frågan behöver man kvistlacka dom? Om man köper färdiggrundade brädor måste man ändå kvistlacka. Man kanske inte kan ha färdiggrundade brädor inomhus?
 
Måste och måste, ska dom täckmålas så kommer kvistarna att blöda igenom om ni inte gör det!
 
vectrex skrev:
Måste och måste, ska dom täckmålas så kommer kvistarna att blöda igenom om ni inte gör det!
Om det är vattenbaserad färg, ja. Naftalöst oljefärg, nej.
 
Ok ja taket ska målas vitt. Är kanske lika bra att kvistlacka då, lite drygt att kvistlacka 40 m2.men det är ju inte kul om det blöder igenom. Hur är ddet med grundade brädor kommer dom också att blöda?
 
Johan Gunverth skrev:
Om det är vattenbaserad färg, ja. Naftalöst oljefärg, nej.
Njae, visst klarar man sig betydligt längre med naftalöst oljefärg, men min erfarenhet är att det blöder igenom ändå med tiden (gäller uppvärmda utrymmen dock). Sen vet jag inte om det ens går att få tag på lösningsmedelsburen träfärg längre?

stoffe_johansson skrev:
Ok ja taket ska målas vitt. Är kanske lika bra att kvistlacka då, lite drygt att kvistlacka 40 m2.men det är ju inte kul om det blöder igenom. Hur är ddet med grundade brädor kommer dom också att blöda?
Det är samma med grundade brädor. Jag kan tipsa om en vitfärgad shellackfärg. Zinsser BIN heter den (om jag minns rätt). Grunda med den (hela brädorna, inte bara kvistarna) och du slipper genomblödning.
 
vectrex skrev:
Njae, visst klarar man sig betydligt längre med naftalöst oljefärg, men min erfarenhet är att det blöder igenom ändå med tiden (gäller uppvärmda utrymmen dock). Sen vet jag inte om det ens går att få tag på lösningsmedelsburen träfärg längre?....
Har själv väntat 25 år år på vissa ställen. Inget har hänt. :cool:
Flügger har kvar det mesta i naftalöst förutom högblank träfärg. Var själv och köpte en del 40-glans naftalöst (Interior 40 Classic) och Primolin (oljefärg utomhhus) i förra veckan.De säljer dock inte annat än vattenbaserat i vissa butiker. I Bollebygd finns allt och mer därtill. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.