Hej,

vi funderar på att bygga nytt hus, och väntar just ny på kostnadsförslag. Frågan är om vi även ska be husföretaget bygga till en altan, som tillval. Vi är totalt ohändiga, min man och jag, så det är uteslutet av vi bygger själva.

Frågan är om vi ska vänta tills att huset är klart, och sedan anlita snickare. Vad kan det kosta? Om vi vill ha en altan på 30-40 kvm? I runda slängor? Inkl material (vi behöver inget extremt, bara en "vanlig" altan...)?

 
Byggde en altan på 35 kvm i somras. Totalkostnaden hamnade på c:a 4 500 (vanligt tryckt virke, reglar, skruv och balkskor). Om du ska bygga direkt på mark, vilket jag gjorde, så kan jag rekommendera att ändå fundera på att göra det själv - slipper man gjuta plintar så är det nog bland det enklare "snickerijobb" man kan ge sig på. Jag är också totalt ohändig  :-[, men det gick hur bra som helst. Det jobbigaste var att få reglarna i våg, bara det tog en dag, men resten var inga problem... och bra blev det (säger mina förvånade och mer händiga kompisar :) )
 
Byggde en altan på 35 kvm i somras. Totalkostnaden hamnade på c:a 4 500
Det var bra virkespriser! Jag byggde en altan på 45 kvm o mitt virke gick på 18000 :-[
 
lastkaj skrev:
Det var bra virkespriser! Jag byggde en altan på 45 kvm o mitt virke gick på 18000 :-[

:-? :-? Hur mycket virke använde du då?! Eller körde du lärk? För mina 35 kvm gick det åt c:a 300 löpmeter trallvirke och priset var 11:95 lpm, det är väl ett normalt pris för tryckt ordinärt trallvirke? (Iofs så hade jag lite tur också när jag tänker efter, virket såldes i 3,60-längder vilket råkade vara exakt bredden på min altan - så spillet blev minimalt....men ändå, 18 000 spänn låter mycket....).

 
Hmmm, läskigt att bygga nåt själv, men det kanske finns instruktioner nånstans, OM vi funderar på att göra det själv... ;-)

Men är det någon som vet vad en snickare skulle ta för att göra detta? Kan det ta ca en dag för en händig snickare? Vad kan deras timpris vara? Material kanske går på 10 000- 20 000 enl svaren från er tidigare...
 
Mitt däck är 45 kvm (3 x 15 meter), byggt på plintar med bärlinor (45x170) och reglar (45x145), i ena änden har jag även ett staket/plank, och till det gick det åt följande:

Fiberduk 450
Singel inkl frakt 1800
Plintar 25 st 1850
Trall 28x95 540 lpm 5500
Trall 22x95 150 lpm 1100
45X120 24 lpm 450
45x145 78 lpm 1700
45x170 30 lpm 800
95x95 13 lpm 450
Vinkeljärn 105 st 600
Spikplåtar 20 st 150
Trallskruv 2500 st 950
Ankarskruv 750
Bult, bricka, mutter 50 st 300
-------------------------------------
Summa 16850

Hur lång tid en snickar tar på sig att göra det har jag svårt att uppskatta. I mitt fall gick en hel del tid åt till själva underarbetet såsom att gräva bort gräs, skyffla singel, gräva ner plintar och väga in bärlinor. Ni som byggt själva - rätta mig om jag har fel - men när väl reglarna är på plats så är det bara det lilla jobbet med att skruva dit trallen kvar.
 
Förvisso ingick staket, grind, trappa o plintar - alltså en helt färdig altan för 18000kr. Liknar väldigt mycket hgranstedts uppställning. Allt virke är vanligt tryckt, men med lite grövre dimensioner på trallen än normalt (28x120).
 
Jag tror att det kan ta en snickare cirka 4-5 dagar att bygga en altan, beroende på hur den ser ut naturligtvis. Fast det är som esox säger - ett enkelt jobb. Om ni överdimensionerar virket o plintarna och är noga med att lägga allt i våg så går det bra.
 
Tycker nog ni ska försöka att bygga själva. När vi köpte hus -96 ville vi ha en altan (hade knappt hållit i en hammare då) ;). Men med tips från kompisar/trävaru leverantören mm, var det bara att köra igång. Var inte alls svårt bara man tog det lungt och funderade lite imellanåt :). Alla tyckte det blev väldigt bra, även vi själva.
 
esox skrev:
Byggde en altan på 35 kvm i somras. Totalkostnaden hamnade på c:a 4 500 (vanligt tryckt virke, reglar, skruv och balkskor). Om du ska bygga direkt på mark, vilket jag gjorde, så kan jag rekommendera att ändå fundera på att göra det själv - slipper man gjuta plintar så är det nog bland det enklare "snickerijobb" man kan ge sig på. Jag är också totalt ohändig  :-[, men det gick hur bra som helst. Det jobbigaste var att få reglarna i våg, bara det tog en dag, men resten var inga problem... och bra blev det (säger mina förvånade och mer händiga kompisar :) )
Kan du kortfattat beskriva ditt bygge, ska bygga något liknande men hittar ingen bra beskrivning.

(även skickat dig ett PM)

Hälsningar
 
snickare på jobb sa i sommras att dom tog ca 1000.-/kvm färdig altan
lite beroende på vad som behövdes i underarbete, staket mm...
då ingår allt virke, städning mm
(detta var som dom gjorde på kvällar o helger)


så 30-40k färdig altan för er del då....
 
Tack LinusE, det var ung vad jag hade uppskattat - då är jag inte ute och cyklar då... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.