Hejsan!
Någon som vet om det är tillåtet att ta grus från egen täkt om det ska användas inom egna gården?
 
Jag hade tagit utan att fråga, det är ju din mark och det är väl inga tusentals kubik du ska ta!;)
 
Finns ju vissa krav på bygglov om man ändrar nivån på tomten mer än.... kan det vara en halv meter? Fråga kommunen anonymt....
 
Mikael_L
Är det en befintlig, redan tidigare använd grustäkt?

Är det stora mängder du behöver ta ut?
 
D09
Vad framgår av ditt tillstånd?

Där regleras volymer

Har du inget tillstånd så kan det vara fråga om miljöfarlig verksamhet

Bäst är att prata med kommunen för att slippa överraskningar.

Om det sedan är så att du har ett företag som äger täkten och du ska nyttja det privat kan det vara en skattefråga
 
MTech skrev:
Jag hade tagit utan att fråga, det är ju din mark och det är väl inga tusentals kubik du ska ta!;)
Nejdå, det handlar om kanske 30 m3. Svårt å säga i förväg...
 
ToRy skrev:
Finns ju vissa krav på bygglov om man ändrar nivån på tomten mer än.... kan det vara en halv meter? Fråga kommunen anonymt....
Det är till en lada som ska ligga utanför tomten, men man kan ju alltid fråga anonymt för å vara säker :)
 
Mikael_L skrev:
Är det en befintlig, redan tidigare använd grustäkt?

Är det stora mängder du behöver ta ut?
Ja, det skulle man kunna säga. Det är en grusås som de hämtade material till järnvägsbygget under 1870-talet.

Jag tippar på att vi behöver typ 30 m3, men det är en lekmannamässig bedömning...
 
D09 skrev:
Om det sedan är så att du har ett företag som äger täkten och du ska nyttja det privat kan det vara en skattefråga
Det är till ett ladbygge så det går på lantbruksfastigheten.
 
Ingenjören skrev:
Grustäkt för eget bruk kallas husbehovstäkt och här finns mer information om detta:
[länk]

Tar du ut över 10.000 ton naturgrus måste du anmäla i övrigt är det fritt fram för eget bruk som jag tolkar det.

/Ingenjören
Tack! Här får jag nog svar på allt!!!
 
Ja,för eget bruk är det ok! Har oxå en egen täkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.