M
Hej vi har nyss köpt ett hus som vi renoverar och härjar med.
Nu har vi kommit till steget där det skall byggas ett barbord/arbetsyta, och undrar om någon har några smarta tips och råd hur man skall gå tillväga?
den skall sticka ut på kortsidan från kortsidan av en vägg.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Musikvante, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Det är lite svårt att förstå hur du menar.
Bilden föreställer väl ett kök. Vill du bygga en arbets/beredningsbänk där?
Om det skall bli snyggt och enhetligt är det nog bäst att skaffa ett par underskåp från samma tillverkare som gjort de andra köksskåpen.

Och så lägger man en bänkskiva i valfritt material över.

Vill du inte ha skåp under skaffar du ett ben och sätter under den yttre delen,
och fäster inneränden i väggen. Och struntar i skåpen.
Då blir det mer som en barskiva.
 
M
Hej hej och tack så mycket!
Jag märkte att det blev väldigt luddigt skrivet och en suddig bild, tog den när jag skrev (iPad.)
vi hade tänkt oss att använda en ek bänkskiva, utan förvaring under. Lite som en lucka i väggen fast öppet både över och under, dvs att man bygger en pelare från golv till tak i den änden som hamnar ute på golvet.
vad tror du om det, om du nu hänger med på vad jag menar. :)
 
M
Glömde tillägga att skivan skall komma ut från den svarta väggen som är till höger på bilden.
 
Nja, det där med
Lite som en lucka i väggen fast öppet både över och under, dvs att man bygger en pelare från golv till tak i den änden som hamnar ute på golvet.
förstod jag faktiskt inte. Lucka i väggen?


PS
Varför kan inte ni som fotograferar med era telefåner lära er att vända kameran rätt,
så bilderna blir rättvända?
Eller går det inte kanske?
Jag får så jäkla ont i nacken av att titta på bilderna :(
 
M
Jag hade ipaden upprätt när jag tog bilden :/
tänk dig att det skall se ut som ett H bara det att på ena sidan är det kortsidan på en utstickande vägg.
 
Ska skivan monteras typ som ett vägghängt strykbräde med gångjärn på ena sidan ?
 
M
Hade tänkt mig fast montering, vad svårt det här var att förklara..
men ska ge mig på ett försök till:)
jag har rivit en vägg (delvis) halva är kvar, den delen jag har rivit vill jag ersätta med en bänkskiva, och där väggen slutade vill jag ha en pelare från golv till tak, montera el osv..hänger ni med?
(jag vet att jag kunde sparat reglarna som satt från början, men detta kom vi på senare (att vi ville ha ett barbord)
 
Musikvante skrev:
...tänk dig att det skall se ut som ett H bara det att på ena sidan är det kortsidan på en utstickande vägg.
Nej, min föreställningsförmåga har tagit slut.

Vi får träffas så får du visa och berätta :)
 
M
photo (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
photo (6).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
n
 
M
där är väggen jag vill att skivan skall komma ut från (bild1) sen bild två ser man i taket vart den gamla väggen har varit, och där den slutade vill jag ha en (pelare) från golv till tak :)
 
Ska bänkskivan även vara på höger sida (bakom tv:n) tänker på din beskrivning som ett H..
I så fall kanske du kan såga ur väggens tjocklek ur bänkskivan och skruva reglar liggandes på väggen (båda sidor), eller typ trianglar ut från väggen.
Lika dant gör du i så fall där du placerar en stolpe.
Jag är inte säker på att jag förstod dig då jag är lite trög..:p
 
  • Gilla
Musikvante
  • Laddar…
M
Tack micro för tipset, ska nog kika på den idéen!
kom även på en idé för att slippa ha en pelare mitt i rummet, bygga upp som ett ben med murblock eller liknande, på ena sidan och sen gör så som du sa på den där väggen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.