Har ett bekymmer med att få till en avstyckning av min tomt.

Tomten är på totalt ca 1 800m2 och detaljplanen säger att tomtytan måste vara minst 600m2 och att inte mer än 20% av ytan får bebyggas.Den avstyckade tomten planerades till ca 800m2. Allt lugnt så långt.

Dagen innan ärendet skulle upp för beslut i byggnadsnämnden stoppas det eftersom grannfastigheten (parkering idag men är tomtmark i detaljplanen) är för liten. Motivering är att om jag får stycka av och får byggrätt kommer granntomten inte att kunna bebyggas i framtiden eftersom den är för liten (ca 500m2). Fick beskedet att om jag inte var nöjd med beslutet kunde jag ansöka om ändring av detaljplanen (ändra grannfastigheten till parkering) vilket kostar pengar och tar lång tid. Ägaren till parkeringen har inga synpunkter men är inte intresserad av att driva ärendet.

För en lekman känns argumentet med för liten grannfastighet aningen torftigt och skulle gärna vilja ha ett andra utlåtande antingen här på forumet eller om någon känner till någon person i Göteborgsområdet som skulle kunna ta en snabbtitt på ärendet. Givetvis mot betalning.
 
Så Lantmäteriet/kommunen vill alltså stjäla en bit av din tomt för att granntomten skall kunna bebyggas?

(Det borde vara Lantmäteriet (LM), kommunens byggnadsnämnd sysslar väl inte med fastighetsbildningsfrågor?)

Lantmäteriet verkar vara befolkat med småpåvar, för vilka den privata äganderätten saknar rättslig betydelse.

Det skulle alltså vara ditt bekymmer att granntomten var för liten?
Hur kunde den vara så liten, och avsatt som tomtmark i detaljplanen från första början?
Den borde i så fall haft en egen detaljplan. LM har alltså gjort fel!
Vore det inte lämpligare att ägaren till granntomten agerade mot myndigheten i stället?

Massa frågor som inte hjälper dig ett smack, måste bara skriva av mig lite indignation :mad:

Det var ett liknande fall i Halmstad för några år sedan, som relaterades i Hallandsposten.
En gammal dam hade en obebyggd tomt bredvid sin egen, där hon bodde, i ett av de "finare" områdena i stan.
Hon ville ha det lite luftigt, med all rätt kan man tycka. Men LM tyckte annorlunda.
En granne ville stycka av sin tomt. Men den var för liten för att styckas, så då tänkte LM helt fräckt sno en del av damens obebyggda tomt. Det hela stoppades efter lite folkstormande.
(Ur minnet, någon annan kanske minns detaljerna bättre.)

PS
Ett vettigare alternativ är väl att grannen köper dina avstyckade 800 m2 till marknadspris, så kan han/hon ev. slå ihop tomterna till 1300 m2 eller justera till 2x650 m2.
 
Redigerat:
Stämmer att det var LM som stoppade. Bygglovshandläggarens bedömning innan lantmäteriet kopplades in var att han inte såg några hinder för styckning.

Grannfastigheten ägs av kyrkan och används för besöksparkering. De är inte intresserade av att köpa min tomt annars hade det varit ett bra alternativ för att rätta till Lantmäteriets fel.
 
Tack för klargörandet!

Och det befäster min misstanke: Lantmäteriet är en stat i staten som har fått härja fritt alldeles för länge.
Det borde ha satts under förmyndare för länge sedan.

Godkänner uppstyckning av vår bästa åkermark i Skåne till industrier/köpcentra/bostäder samtidigt som den (myndigheten) håller på och tjafsar om såna här futtiliteter.

Dags för räfst och rättarting tycker jag :thumbdown:


Hoppas att du hittar någon som kan hjälpa dig i din sak!
 
tracker skrev:
Här har dom lyckats igen !!!


[länk]
Fantastisk historia!

Och det rör sig bara om 0,4 kvm.

Detta citat tycker jag säger allt om byråkratin:
"Lantmäterikostnaden ligger på 15 000-20 000 kronor för att lägga ihop denna markbit med kommunens gatumark."


Lägg ner Lantmäteriverket!!!
 
Jag hade en kollega för många år sedan som råkade ut för en liknande sak. Han satte upp staket och inhägnade sin del av gatan. Staketstolpar "mitt i korsningen", högg upp asfalten och började anlägga en rabatt. Kommunen fixade det inom en vecka. Sopbilen kunde inte komma fram.
 
KnockOnWood skrev:
Fantastisk historia!

Och det rör sig bara om 0,4 kvm.

Detta citat tycker jag säger allt om byråkratin:
"Lantmäterikostnaden ligger på 15 000-20 000 kronor för att lägga ihop denna markbit med kommunens gatumark."


Lägg ner Lantmäteriverket!!!
Nu är det löst, lyssnade på radion i fredags, kommunen hade fixat gåvobrev som skrevs på i dierektsändning, denna plätt + 4 till
 
tracker skrev:
Nu är det löst, lyssnade på radion i fredags, kommunen hade fixat gåvobrev som skrevs på i dierektsändning, denna plätt + 4 till
Vad bra!

Och Lantmäteriverket håvar in 60 - 80 tusen av våra skattepengar.

Blir nog en fin personalfest till jul :cool:
 
Kärnfrågan är att LM vill avbryta en påbörjad förrättning, därför att önskad reglering inte bidrar till "pågående markanvändning" av fastigheten intill. Det är det hela.

Att fastigheten intill inte används för sitt avsedda syfte hör inte till saken. Att nuvarande granne inte vill utnyttja tillfället är också irrelevant. Men TS fastighet är stor nog att både stycka till två fullt användbara byggtomter och släppa till mark för att göra också grannfastigheten byggbar. Därför borde LM inte kunna avvisa en fortsatt förrättning där slutprodukten blir två byggbara fastigheter, som kan vidareregleras den dag en ny ägare vill bebygga grannmarken. Detta medför inget förfång för någon.

Anför detta direkt! Och om LM ändå beslutar att avbryta förrättningen: Överklaga med samma argument!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.