Jag och min sambo har bott i en brf som vi hyrt av hans föräldrar. Vi ska nu flytta till en egen brf och flertalet grannar har frågat oss om de får hyra(en av grannarna bor i en etta och vi har en trea). När vi pratat om att hyra ut till någon så har min sambos föräldrar en syn sm jag tycker verkar super skev angående prissättning för uthyrningen.

Lägenheten är i ganska dåligt skick. Vi vet inte när senaste renoveringen gjordes men min sambo har bott i den i ca 12 år och han har inte gort ett dyft förutom att ha bytt duschslang och satt in diskmaskin, vad som är gjort innan dess vet vi inte. Väggara är klädda i en vit tapet med små "skumknottror" på. Golven är någon typ av plastklinkers i turkosblått med svrta och vita "marmoereingar" som börjat bukta uppåt på vissa ställen i skarvar. I vardagsrum finns ett parkett golv so är ganska slitet efter vatten som sillts på det och bildat fula fläckar, och några illerbajsar som lämnat lika fula fläckar då golvet inte är lackat eller oljat utan bara suger till sig allt. Spisen och kyl och frys är från tidigt 90-tal. Badrum har badkar,handfat och toalett från tidigt 90-tal och är klädd i plastmatta varav ena listen har släppt från en inspektionslucka så det är inte säkert att tätskitket längre är tätt.

För denna lägenheten vill min svärfar ha uppemot 10 tusen kronor i kallhyra! De räknar som så vad lägenheten har för hyra som är 4.500 kr, vad lägenheen skulle kostat om man köpte den idag med lån, då är man uppe i ca 6.500-7.000 och sedan lägger han på för en renoveringsfond och föratt göra lite vinst själv, och på så sätt hamnar på runt 10 tusen.

I mina öron låter inte detta rmligt någonstans! Jag skulle aldrig betala så mycket i kallhyra för en sliten ägenhet, som ligger hyfsat nära stan men ändå inte i stan och dessutom ligger granne med motorvägen...

Vad anser folk hr skulle vara en skälig hyra för denna lägenhet?
 
Vad skulle det kosta att hyra en motsvarande hyresrätt?

Vi hyrde en 6:a på 160 kvm för 11.000 kr/mån inklusive garageplats.

Är det över huvud taget möjligt att få tillåtelse från föreningen till andrahandsuthyrning?
 
Ingen aning då det inte finns några hyresrätter här..allt är villor och bostadsrätter.
Att tillägga också är att lägenheten har garage och förråd som eventuell uthyrare inte heller får tillgång till då han vill använda dessa för eget bruk...
Enligt förenngens stadgar så är andrahandsuthyrning tillåten.
Jag tycker bara att den summan låter helt absurd för läget och det skick som lägenheten är i.
 
finns det någon som vill betala 10000 så är det rätt pris :). Slitet? Bara det är rent och allt tekniskt fungerar ......
gaia
 
Skicket på lägenheten måste väl ändå räknas in i uthyrningskostand? Om lägenheten är nedgången och gammal med gamla vitvaror så måste väl priset bli lägre än om lägenheten hade varit toppmodert renoverad?
 
Jag är osäker på vad som gäller. Jag har fått för mig att bruksvärdesprincipen är avskaffad, eller i alla fall decimerad sen något år tillbaka.
 
Det ny för just uthyrning av bostadsrätt är att "bruksvärdet" inte längre bestämmer hyran.
(Bruksvärde = vad motsvarande hyresrättlägenhet kostar i hyra)

Utan andrahandsuthyraren får ta betalt för sin månadsavgift + sina kapitalkostnader samt ett litet belopp för slitage.

Se denna skrift
http://www.fastighetsagarna.se/Medi...sgäst.pdf.pdf&MediaArchive_ForceDownload=true

Citat:
"ETT RÄKNEEXEMPEL
Justitiedepartementet ger i ett faktablad följande räkneexempel:
En bostadsrättslägenhet som är värd tre miljoner kronor hyrs ut i andra
hand. Avgiften till föreningen är 1 900 kronor per månad. Med en skälig
avkastningsränta på fyra procent per år ger det följande kalkyl.
3 000 000 x 0,04 (4 %) = 120 000:-
120 000:- / 12 månader = 10 000:- per månad i kapitalkostnad
10 000:- + månadsavgift till föreningen = 11 900:- per månad i hyra"
 
Det är just så svärföräldrarna räknat föratt få fram en summa på 7000 men de har ju ina kapitalkostander på lägenheten så det känns bara men va? att räkna md dem, det är ju bara extracash för dem. Hade man velat betala för en lägenhet med lån så hade man ju köpt sig en egen..
 
katten12 skrev:
men de har ju ina kapitalkostander på lägenheten så det känns bara men va?
Kapitalkostnad har man oavsett om man har lånat pengarna eller inte. Hade man inte bundit pengarna i lägenheten så hade man kunnat göra något annat för pengarna som genererat pengar.
katten12 skrev:
Hade man velat betala för en lägenhet med lån så hade man ju köpt sig en egen..
Alla kan inte få lån och det är inte alla som är intresserade av att ta risken det innebär att köpa sitt boende.
 
katten12 skrev:
Det är just så svärföräldrarna räknat föratt få fram en summa på 7000 men de har ju ina kapitalkostander på lägenheten så det känns bara men va? att räkna md dem, det är ju bara extracash för dem. Hade man velat betala för en lägenhet med lån så hade man ju köpt sig en egen..
Precis som nyfiken också påtalar finns ju kapitalkostnaden oavsett om man har lån eller inte. Om ni flyttar så kommer ni/svärföräldrarna att sälja bostaden och då kunna förränta dessa pengar och få kapitalvinst på dom. Det som också sker vid uthyrning är att man får skatta som vinst på kapital för överskottet, så en del går bort (det finns vissa schablonavdrag som gör att vinster under 50000 blir skattefria).
Det finns väl ingen anledning att dina svärföräldrar ska ge bort pengar till någon annan som vill hyra lägenheten för det är ju lite det du vill göra med ditt sett att se på saken.
 
Jag tycker bara man ska vara juste, och att räkna så högt på en nedgången lägenhet i ett inte alltför bra läge där det dessutom inte ingår tillgång till förråd och garage med ett skyhögt elavtal(99 öre/kwH) som svärfar vägrar byta till någt blligare känns som drömpengar med 10 tusen i månaden i kallhyra. Och personen som är intresserad av att hyra är en god vän till oss så man vill ju inte att han ska bli blåst heller..dessutom finns diverse andra småfel i lägenheten som heller inte kommer åtgärdas såsom att blandaren till duschen behöver bytas för det är svårt att upprätthålla varmvatten i mer än 5 minuter åt gången, innan man frå vrida på värmen mera igen. Det känns ju lite som att om den här lägenheten hade varit tiptopp renoverad då hade den kostat uppemot 20-25 tusen i kallhyra och det kan bara inte vara rimligt..Men priserna kanske har blivit såhär galna?
 
Det har inte så mycket med hur lägenheten ser ut eller är utrustad det baserar sig på det regelverk som numera gäller i Sverige dvs hyran består av:
1. hyreskostnaden plus
2. 4% av marknadsvärdet plus
3. ett litet värde för slitage.

Så det är väl osannolikt att den skulle bli så dyr som 20-25 tusen för att den är topprenoverad, för detta skulle då innebära att renoveringen skulle ökat värdet med flera miljoner från dagens värde vilket närmast är osannolikt.
Problemet är att du blandar ihop känslor och affärer vilket aldrig brukar fungera så bra. Det blir sällan bra att hyra ut till vänner för då uppstår sådana här problem.

Sen gäller det att hitta någon som vill betala den hyran man vill ha ut. Om inte dessa hyresgäster finns har man naturligtvis satt en icke marknadsmässig hyra.
 
Redigerat:
Intressant hur beräknar man marknadsvärdet?
Men ändrades inte reglerna nu så att det är fri hyressättning?

Hyr man ut till någon man känner så kanske man kan vara lite shysst så länge man inte går back.
Även om svärföräldrarna kan verka giriga så är det helt upp till dem som hyr att välja, kan man betala 10k i månaden så kanske man kan köpa en likvärdig bostdsrätt istället och betala 10k kanske mindre, det finns ju tom möjlighet att låna mer åengar än 85% om man inte har möjlighet / vill att lägga kontantinsats.
Som sagt ingen tvingar någon att hyra.
Sedan måste man komma ihåg att detta är ett sätt för dina svärföräldrar att tjäna lite pengar vilket är bra för ingen kommer att hjälpa dem om de hade behövt pengar eller har det svårt man får helt enkelt hitta egna sätt att öka inkomsterna man ska inte tro att samhället hjälper när man behöver det som mest.
De bör dock komma ihåg att skatta för sin vinst detta är nämligen något som många "inte vet om" eller glömmer bort" och då har man sänkt sig rätt rejält.
Skulle skattmasen börja nysta i utebliven skatt pga inkomst för andrahandsuthyrning så skulle det smälla rejält inget snack om saken.
 
Redigerat:
Nej hyressättningen är fortfarande inte fri, det är de regler som oceanis nämner som gäller sedan en kort tid. Procentsatsen 4% är inte huggen i sten utan formuleras som "normal avkastningsränta, 3.5 - 4%". Så i trådens exempel så är det väl de ca. 3000 för slitage som inte stämmer med hyreslagstiftningen. Det är en alldeles för hög summa.
 
jaha ok det där med fri hyressättning är fortarande bara ett förslag. Det var ju gereringens intelligenta förslag för att minsta bostadsbristen genom att öka andrahands uthyrningen. Så med andra ord är 10k en för hög summa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.