Det var nog den, ja (adressen stämmer iaf). Inte så snyggt kanske, men att bo granne med en såg måste ju vara ett plus för alla gör-det-självare!
 
b8q skrev:
Det var nog den, ja (adressen stämmer iaf). Inte så snyggt kanske, men att bo granne med en såg måste ju vara ett plus för alla gör-det-självare!
Jo men om jag fattat det rätt så är den ju idag klassad som industrifastighet vilket gör att ska du bosätta dig i den krävs det en ändring och i princip nytt bygglov? Och då uppfyller den inte reglerna för bostad och går säkert därför inte att ändra utan kostsamma ombyggnader = mycket billigt pris och osäljbar.
 
cem77 skrev:
Jo men om jag fattat det rätt så är den ju idag klassad som industrifastighet vilket gör att ska du bosätta dig i den krävs det en ändring och i princip nytt bygglov? Och då uppfyller den inte reglerna för bostad och går säkert därför inte att ändra utan kostsamma ombyggnader = mycket billigt pris och osäljbar.
Kan säkert vara så, men isåfall är det inte heller helt rättvist att jämföra priset på denna byggnad med den som TS var intresserad av.

Hursomhelst, en fastighet är värd precis så mycket som någon är villig att betala för den. Varken mer eller mindre.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Var det inte detta som saalina bjöd på?

[länk]
Vilket konstaterades redan i post 30. Välkommen in i matchen ;)
 
joflopp skrev:
Vilket konstaterades redan i post 30. Välkommen in i matchen ;)
I #18 skulle jag vilja säga.

Fast jag var inte ofin och skrev ut länken, då TS ville hålla det hela lite "hemligt" :cool:
 
Kul, men i #44 så länkades ett annat hus så ville vara tydlig
 
Skulle väl vilja säga att den mäklaren är en jävel på att trissa upp priser som inte är rimliga..Var och tittade på ett hus som denne sålde ute i Årsta, ett hus med stora renoveringsbehov, taket var tvunget att bytas, nytt värmesystem instaleras och fukt i grunden åtgärdas. Utgångspris var 1 miljon 95 tusen. Vi lade bud på 800 tusen men enligt denne mäklare så skulle banken inte acceptera ett så lågt bud pga av då skulle de inte lösa pantbreven. Och när vi frågade vad förre ägae gav så sa mäklaren det behöver jag inte säga det kan ni ta reda på själva hs lantmäteriet, men jag kan säga att degav över miljonen, så under en miljon kommer de inte gå med på. Kollade upp med lantmäteriet vad de hav de hav 1 miljon 10 tusen...Och när jag ringde till banken och frågade så sa banken at de inte delger sådan information till mäklare om att de inte skulle lösa pantbreven om inte huset såldes till ett visst pris..De sa att säljaren får ju lösa sin ekonomiska situation själv. Så jag skulle passa mig mycket för denna mäklare för denne ljuger och trissar upp priser! Vi lade ner huset i Årsta pga våran eknomiska plan sprack, men såg sedan att huset blev sålt för 950 tusen...
 
katten12 skrev:
Skulle väl vilja säga att den mäklaren är en jävel på att trissa upp priser som inte är rimliga..Var och tittade på ett hus som denne sålde ute i Årsta, ett hus med stora renoveringsbehov, taket var tvunget att bytas, nytt värmesystem instaleras och fukt i grunden åtgärdas. Utgångspris var 1 miljon 95 tusen. Vi lade bud på 800 tusen men enligt denne mäklare så skulle banken inte acceptera ett så lågt bud pga av då skulle de inte lösa pantbreven. Och när vi frågade vad förre ägae gav så sa mäklaren det behöver jag inte säga det kan ni ta reda på själva hs lantmäteriet, men jag kan säga att degav över miljonen, så under en miljon kommer de inte gå med på. Kollade upp med lantmäteriet vad de hav de hav 1 miljon 10 tusen...Och när jag ringde till banken och frågade så sa banken at de inte delger sådan information till mäklare om att de inte skulle lösa pantbreven om inte huset såldes till ett visst pris..De sa att säljaren får ju lösa sin ekonomiska situation själv. Så jag skulle passa mig mycket för denna mäklare för denne ljuger och trissar upp priser! Vi lade ner huset i Årsta pga våran eknomiska plan sprack, men såg sedan att huset blev sålt för 950 tusen...
Men det behöver ju mäklaren inte fråga banken om (som inte svarar). Det räcker ju med att han frågar säljaren hur mycket lån han har och hur mycket pantbrev. Banken löser ju inte in pantbreven om de inte får in hela lånesumman. I det här fallet var det väl så att det fanns lån på mer än 800.000.
Säljaren fick ut 150000 under utgångspris och 60000 mindre än vad de själva gett så något trissande kan jag inte se.
Efter gnället på lockpriser har det ju blivit så att alla lägger ut för de det vill ha +5 till 10 % och säljer till den som prutar minst.
 
Trissandet i priset är ju att mäklaren dels inte talar sanning utan snackar om att banken inte skulle släppa pantbreven för en mindre summa än en miljon, vilket näre jag ringde till banken inte var sant! Och att vara så icke samarbetsvillig och inte ange vad säljaren har gett utan bara svara säljaren gav över en miljon, när säljaren bara gav 10 tusen över en miljon...väljer man att svara så, så tolkar iaf jag som köpare att man gett en bra bit över en miljon...Så genom dåligt ordval och ren lögn så vill ju mäklaren ha det sålt för mer än vad huset kanske var värt. Kan vara relevant för Salina att veta att denna mäklare jobbar så..
 
Nanny Fine
katten12 skrev:
Trissandet i priset är ju att mäklaren dels inte talar sanning utan snackar om att banken inte skulle släppa pantbreven för en mindre summa än en miljon, vilket näre jag ringde till banken inte var sant! Och att vara så icke samarbetsvillig och inte ange vad säljaren har gett utan bara svara säljaren gav över en miljon, när säljaren bara gav 10 tusen över en miljon...väljer man att svara så, så tolkar iaf jag som köpare att man gett en bra bit över en miljon...Så genom dåligt ordval och ren lögn så vill ju mäklaren ha det sålt för mer än vad huset kanske var värt. Kan vara relevant för Salina att veta att denna mäklare jobbar så..
Banker har sekretess. De berättar inte sånt för inringande kunder..... De berättar inte ens OM xx är kund hos banken eller inte.... Ställer mig mycket frågande till om detta verkligen stämmer. Har du möjligen missförstått, katten?
 
katten12 skrev:
Skulle väl vilja säga att den mäklaren är en jävel på att trissa upp priser som inte är rimliga..
Det är liksom därför man anlitar en mäklare, för att (bland annat) trissa upp priset.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Fastigheten såldes för 800.000 så nu är det bara och leta vidare.Har hittat ett nytt ställe men återigen så undrar jag vad mäklare har för sig.Stället har varit till salu i fyra månader och vi har nu väntat i över en vecka på att mäklaren ska hitta en tid för visning. Suck.........funderar allvarligt på att inte anlita en mäklare om vi ska sälja
 
Kan ju (till viss del iaf) bero på att objekten ni tittar på har ganska hopplösa säljare också, vilket innebär att mäklaren givetvis tröttnar på att lägga massa tid då säljaren aldrig nöjer sig med det marknadsmässiga priset. Eller dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.