Fick höra att man inte brukar ha skjutdörrar "norr om Paris" och vi har ritat in en i sovrummet ut mot en balkong. Är det inte så smart om man, som vi, bor något norr om Paris :)
 
Hej!

Allt går väl om man tycker att det är värt det. Det finns ju snygga element som man kan sänka ner i golvet framför dörren för att kompensera för draget om man vill. Med golvvärme bara tror jag att det blir kallt vid vilken dörr som helst som räcker ända ner till golvet.

Vi har skjutdörr på en andelslägenhet i Marstrand. Men där är vi ju mest på sommaren så det är inget problem. Den är iofs på en balkong och inte nere på marken.

/pinebar



 
pinebar skrev:
Allt går väl om man tycker att det är värt det. Det finns ju snygga element som man kan sänka ner i golvet framför dörren för att kompensera för draget om man vill.
Är det dom som syns som "galler" i golvet på fotografier från hus som har fönster ned till golvet? Brukar dom inte kallas konvektorer?

Hur mycket "bygger" såna element egentligen? Måste man höja golvet flera decimeter för att få plats med dom? Vad jag har förstått är det ganska vanligt med nivåskillnad mellan innergolv och golv på balkonger eller terrasser och då har jag för mig att jag har sett såna galler i trappsteget upp till balkongen/terrassen. Det kanske är det smartaste sättet att lösa det på?
 
Hej igen!

Jag vet inte exakt vad de heter, men vi har kollat lite. Och ja, bygga in i trappsteg innanför dörren är inte så dumt. Så kommer vi att göre vid vår altandörr, fast med ett vanligt vattenelement.
Detta har annars legat på blocket ett tag:
http://www.blocket.se/vi/9386144.htm?ca=11_s

/pinebar
 
Jag snackade med en vvs:are om detta och han sa att man enklast löser problemet med kalldrag genom att lägga golvvärmeslingorna dubbelt så tätt framför fönsterpartier som går ned till golvet. Då skall man tydligen inte få några problem. Någon som kan bekräfta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.