Hej!
Jag håller på som bäst att dra nya elledningar i huset, vilket verkligen är behövligt. Torra och dåliga en del ledningar, är trots allt från 1957.
Har i samma veva kompletterat och förberett med jordledningar, för att få jordat i hela huset, och på sikt montera in jordfelsbrytare. Dock har jag såklart stött på ett problem.
Vi har en värmepump monterad på ena kortsidan av huset, och självklart sitter denna monterad på väggen, rakt över en kopplingsdosa. Denna dosa delar ut ledningar till ett uttag i hallen, samt går upp till övervåningen till ett vägguttag i blivande barnrummet.
Detta innebär ju att jag inte kan jorda vare sig hallen eller barnrummet, eftersom det då blir blandat ojordat/jordat.
Tänkte då om det är möjligt att lossa på pumpaggregatet och försiktigt lyfta ut det för att komma åt dosan? Eller sitter det fast monterat i rör osv, så att man måste tömma och lossa det helt?
Misstänker att det är det sista, men vill kolla med folk som vet bättre :)
Så frustrerande att inte kunna slutföra arbetet pga detta. Dock är pumpen i "rätt tid", den är runt 10 år så kanske dags att byta ut inom ett par år.
 
Och för att förtydliga, jag menar såklart inte att flytta aggregatet utan att koppla loss det, utan om det är möjligt att vika ut det några cm för att komma dosan och ledningarna :)
 
Det borde inte vara ett problem. Däremot var det inte så smart plats att sätta värmepumpen på.
 
Avemo skrev:
Det borde inte vara ett problem. Däremot var det inte så smart plats att sätta värmepumpen på.
Ja, kan man lugnt säga. Märker mer och mer tokigheter som förra ägaren gjort. Bl.a har han byggt in en kopplingsdosa till, inuti en uppsatt vägg, som sitter i orginalbetongen. Kul om det blir något fel, eller som nu när jag måste komma åt och byta trådar...

Men hur sitter aggregatet tro? Är rören som går genom väggen lite flexibla? Har aldrig grejat med luftpumpar så har ingen aning alls. Är aggregatet tungt tro, klarar rören av att hålla vikten själv?
 
Min sitter på ett plåtfäste. Plåtfästet är skruvat på väggen och innerdelen är påhängd uppifrån och fastsnäppt nertill. Kopparrören är mjuka och du kan försiktigt böja dem en aning för att få ut innerdelen långt nog för att öppna dosan. Den är inte speciellt tung, men du kan inte låta den hänga i rören.
 
Ok, jag får göra ett försök nån dag. Tack så mycket, återkommer om jag får problem :)
Hoppas snart slippa hitta flera tokig lösningar. Långsamt städas dåliga lösningar bort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.