Har en inspektionsbrunn som har en genomgående skada strax ovanför mark. Hur reparerar man den på ett bra och permanent sätt? Bifogar bilder. IMAG0059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0060.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
varför ska den vara så hög för ?
 
Hmmm, jag tror inte jag föstår vad du menar. Skadan är precis ovan mark. Anledningen till att jag vill laga den är för att jag inte vill få in jord,grus och gnagare mm.
 
det jag mena är såga av den där skadan är släng på ett lock med ring runt borde väll inte vara omöljigt eller
 
Silvertejp
 
Krilleman
Vad är det för dimension på spolbrunnen?
 
Den är 350 mm invändigt och 400 mm utvändigt.
 
  • Gilla
Jagkanalltomallt
  • Laddar…
Plasten borde vara PP som är svetsbar med varmluft, iaf för en lagning som TS behöver. Den ska ju inte hålla för en last i detta fallet.
Så om det finns lite extra rör att kapa spill från så...
http://www.youtube.com/watch?v=z1q6QsvNqfg
 
  • Gilla
Nilsson2
  • Laddar…
Det skall jag prova, röret skall ändå kapas en bit så jag har lite att leka med. Fungerar en vanlig varmluftpistol eller ska man använda gasolbrännaren?
 
Börja med varmluftpistolen, den är enklare. Gaslågan har för hög effekt och det är jättenkelt att värma för mycket.
 
  • Gilla
Nilsson2
  • Laddar…
Om du kan så dra av ytan med en sickel eller färgskrapa, sen tvätta med isopropanol eller rödsprit innan du värmer och svetsar.
 
  • Gilla
Nilsson2
  • Laddar…
Jag tror att det kommer att fungera, tog en liten provbit och testade. Det svåraste är att få båda bitarna att smälta tillräckligt mycket. Har inte helt lyckats få en homogen skarv. Ska öva lite mer. Återkommer med rapport.
 
Sådär,

Nu är det "svetsat". Ganska nöjd med resultatet, dock vinner det väl ingen skönhetstävling kanske. Tog och övade mig på några småbitar så jag fick in känslan hur mycket man behövde värma. Man skulle nästan behövt två varmluftspistoler med riktade munstycken eller i alla fall ett extra par händer i och med att bitarna var ganska stora. Jag fick använda en spackelspade för att rikta värmen till rätt ställe så att omkringliggande plast inte smälte.

Den korrugerade utsidan var en riktigt jobbig då man då man var tvungen att värma hela biten så den gick att trycka in i dalarna. Eventuellt skulle man kunna köra plasten i ugnen så att den blir lagom mjuk men det kom jag på i efterhand.
Insidan var lättare, där var det varmt och skönt.

Resultatet ser ni nedan.

IMAG0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat! :)
 
Mycket bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.