Kort enkel fråga: håller på att måla vårt hus med järnvitriol. Det går förvånansvärt bra och enkelt.

Har maskerat alla fönster, bläck och plåtar med blå tejp och byggplast. Har förstått att tejpen bör tas bort ganska omgående. Men vad gäller för järnvitriol? Kan inte det börja rinna vid regn och skada bläck och fönster i veckor framöver?

Nån som har koll på detta? Tack på förhand.
 
Maskeringstejp skall bort omedelbums, speciellt utomhus. Byt ut tejpen mot annan typ om du är orolig för läckage.
 
Vilken typ av tejp föreslår du då?
 
Johan Gunverth skrev:
Maskeringstejp skall bort omedelbums, speciellt utomhus. Byt ut tejpen mot annan typ om du är orolig för läckage.
Nu snackar du väl i nattmössan :)

Den blå maskeringstejpen är ju avsedd att kunna sitta kvar flera veckor i solljus. 3M brukar säga 3 veckor för sin tejp utomhus i solen.

Vilken tejp för övrigt skulle vara bättre för detta som inte lämnar klister eller annat efter sig ? Nästan all tejp kommer att lämna märke efter ett tag i utomhusklimat med sol. Finns bara få tejper som klarar det så ditt råd är nog lite vanskligt.

Hur kopior av 3M fungerar vet jag inte så bara för att den är blå till färgen säger naturligtvis ingenting. Det är klistrets uppbyggnad som kommer att spela roll hur den beter sig.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Nu snackar du väl i nattmössan :)

Den blå maskeringstejpen är ju avsedd att kunna sitta kvar flera veckor i solljus. 3M brukar säga 3 veckor för sin tejp utomhus i solen.

Vilken tejp för övrigt skulle vara bättre för detta som inte lämnar klister eller annat efter sig ? Nästan all tejp kommer att lämna märke efter ett tag i utomhusklimat med sol. Finns bara få tejper som klarar det så ditt råd är nog lite vanskligt.

Hur kopior av 3M fungerar vet jag inte så bara för att den är blå till färgen säger naturligtvis ingenting. Det är klistrets uppbyggnad som kommer att spela roll hur den beter sig.
De säger det, ja, men klistret släpper från "pappret" redan efter någon dag. I alla fall med oljefärg som jag använder.
Om jag behöver lämna kvar tejp använder jag svart rörläggartejp. Har ingen aning om vad det är för fabrikat, med det är en PVC-tejp som de använder till allt möjligt.
 
Min fråga handlar inte om att maskera för vanlig färg. Frågan handlar egentligen om huruvida järnvitriol rinner om det regnar så att man måste ha kvar maskeringen ett tag. Verkar som om jag fick svar från Colorama nyss så det verkar löst. Svaret var att järnvitriolet torkar nästan direkt och ska inte rinna om det börjar regna om några dagar. Med andra ord kan jag ta bort tejpen direkt typ.
 
Med 10 års erfarenhet av järnvitriol på parkmöbler för offentlig miljö skulle jag nog inte lita helt och fullt på informationen ifrån Colorama. Jag har sett järnvitriol fällas ut under mycket lång tid efter behandling. Missfärgning av exempelvis plattytor etc är mycket svår för att inte säga omöjlig att få bort.

Vore jag dig skulle jag nog testa mig fram på något vis.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.