RilleRock
Demmpa skrev:
Rekommendationen för vanlig villabrandvarnare (rök) är max 60 kvm. För kommersiella fastigheter gäller SBF 110:6, i den är (för rök) max 100 kvm och max 10 meters radie, minst en detektor per rum, om vägg/balk går ner mer än 10% betecknas det som nytt rum.

Jobbar som anläggninsskötare, är ansvarig för 20 anläggningar.
Trevligt du har koll :)

SBF 110:6 gäller ja Men det finns 3 sorters tillämpningar.
1. Fullständig övervakning av byggnad.
2. Fullständig övervakning av en eller flera brandceller.
3. Övervakning med omfattning SBF 110:6 bilaga A (För mindre anläggningar)

Man utgår från dessa och får sedan göra avsteg som skrivs in på sista sidan på anläggarintyget.
Där man även ser vilka styrningar som finns i fastigheten etc etc

Vem som bestämmer vad som gäller för aktuell fastighet är inte generell utan det är
*Myndighetskrav / BBR och/eller
*Försäkringskrav / FTR
Man får helt enkelt läsa branddokumentationen som görs för varje fastighet för att veta vilken bilaga som skall tillämpas.

Vissa kommersiella byggnader skyddar endast utrymningsvägar samt el/teknikutrymme dvs man skall springa in i ett detekterat utrymme.
Vistas det över 300 personer i samlingslokal skall det vara talat utrymningslarm tex.

Uppdelas ett utrymme i fält genom balkar, luftkanaler eller dyl, vilkas balkdjup respektive höjdmått överstiger 10% av den totala takhöjden så beräknar man att detektorns övervakade yta täcker 75kvm.
Så man behöver inte ha i varje cell om man trots allt klarar ytan.
160Kvm behöver då tex 3 rökdetektorer.
En avvägning anläggarfirman gör på plats beroende på hur lokalen tillämpas.

Jobbar och företagsägare på säkerhetsfirma som är:
Certifierad Anläggarfirma Brandlarm CertNr: 9-706
Certifierad Anläggarfirma Inbrottslarm CertNr: 11-20
Är själv både
Certifierade Anläggningskötare Sprinklerlarm SBF 120:7
Certifierade Anläggningskötare Automatiskt Brandlarm
Utbildar även anläggningsskötare.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
RilleRock
Niclas01 skrev:
Hej RilleRock Tack för ditt utförliga svar.
När släpper dom sin nya Display ca?
Tycker om Siemens i andra produkter som sagt men dom har varit mer gjorda för funktion inte stil.
Ska titta mer på den i kväll.
Tack.
N
Har änsålänge bara sett en prototyp så det lär dröja ett tag innan de är nöjda.
Ja brukar uppdatera här på forumet så fort något nytt kommer av relevans.

Har du fler frågor så bara hojta till.
 
possum77 skrev:
Törs man fråga varför du ska ha så många magnetkontakter? Det är ju inte nödvändigt med ett fullt skalskydd om man har IR-deckare strategiskt utplacerade. De ska placeras så att det är omöjligt att röra sig i huset utan att passera en deckare, ex vis i hallar/korridorer. En tjuv som krossar en ruta och går in blir då "haffad" av en IR-deckare ganska omedelbart. Rum som innehåller speciellt värdefulla saker kan utrustas med en egen deckare.

Larm är ju främst för att avskräcka, en tjuv som tagit risken att gå på huset trots larm lär ju springa runt och greppa vad han kan få tag i på en minut trots att larmet tjuter så därför spelar det ingen större roll om det går direkt när fönstret öppnas eller efter 10 sekunder när tjuven kommit in i rummet.

Jag vet inte riktigt om jag är unik men om jag skulle vilja göra ett larm så varför snåla in på magnetkontakter.
Senarie: på kvällen när man går och lägger sig och vill ha ett skalskydd ska det bara skydda visa rum och inte andra.
Och när man lämnar hemmet ska man bara se om några fönster är stängda eller vill man se att alla är stängda.

Vet inte men jag håller med, men om ett vaktbolag installerar ett paket larm typ F(a)lk kan jag förstå att dom gör det som är billigast för dom.
N
 
RilleRock
Niclas01 skrev:
Jag vet inte riktigt om jag är unik men om jag skulle vilja göra ett larm så varför snåla in på magnetkontakter.
Senarie: på kvällen när man går och lägger sig och vill ha ett skalskydd ska det bara skydda visa rum och inte andra.
Och när man lämnar hemmet ska man bara se om några fönster är stängda eller vill man se att alla är stängda.

Vet inte men jag håller med, men om ett vaktbolag installerar ett paket larm typ F(a)lk kan jag förstå att dom gör det som är billigast för dom.
N
Trådbundna magnetkontakter är den billigaste larmkomponenten i systemet så jag tycker du gör helt rätt.
De är inte bara till nytta när det är pålarmat utan man kan välja dingdong funktion på dem på dagtid så man hör att någon öppnar tex garagedörren dagtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.