Hej,

Jag håller på att dra avloppsrör m.m. i vårat badrum och nu har jag en fundering om klosettanslutningen.
Som det är nu så kommer ett grenrör upp där wc:n ska vara och detta slutar i nivå med bjälklaget och kommer tyvärr upp lite väl långt från väggen och går inte flytta närmare på något enkelt sätt då väggen i källaren som röret går utmed är av betong.
Grenröret sitter nu med centrum ca 190mm från var färdig vägg kommer hamna så frågan är finns det någon bra klosettanslutning att sätta direkt i grenröret som gör att jag kommer närmare de 125mm som stolen enligt beskrivningen ska ha eller måste jag köra ett 110mm slätända upp för att sedan sätta en excenter ovan färdigt golv?
De excentrar jag hittat som verkar gjorda att tätskikta mot verkar inte göra mer än ett par m.m. sidoförflyttning.

Några förslag?

//Nicke
 
Krilleman
palbin skrev:
Den undre av de båda uppe till höger på bifogad länk

[länk]
Tyvärr så passar den inte toan som vi har står då den har utloppet 20mm över golv och den du länkar till kräver minst 55.
 
krilleman_215 skrev:
Det finns en 30mm excenteranslutning som har excentern ovan golvet. Och då slipper du kravet på att WC-stolens utlopp måste vara minst 55mm ovan golv.

[länk]

[länk]
Det var ju ett alternativ men helst skulle jag ju vilja sätta någon anslutning direkt i grenröret jag har och inte behöva gå upp med 110 ovan golv och sen en excenter. Fast det kanske är enda lösningen?
 
Krilleman
Skicka upp en bild på problemet så får du nog fler lösningar på ditt problem!
 
Ngt som jag undrat lite är vad man kan göra ifråga om "bearbetning"
med sanitetsporslin - kan man borra (ett hål) ? - kan man slipa det
(tex för ändra från 20 mm till 55 mm höjd över golv) ? - man får väl
ta å grundlit testa nämnda på en gammal VC-stol (lite ecklit :) ) innan
man försöker på en man avser använda ... ngn som prövat dylikt ... ?
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Skicka upp en bild på problemet så får du nog fler lösningar på ditt problem!
Fixar en bild i morgon förmiddag.
 
IMAG0398.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer en bild som visar hur grenröret kommer upp i förhållande till bjälklaget och murade väggen i källaren
 
Redigerat:
Krilleman
Lite missvisande bild, men med tanke på förstärkningen, tolkare det alltså som att grenröret är det som det röda locket sitter i.

Du skulle kunna ha satt ett grenrör (110x75x45º) längre ner och s:at upp 75:an. Då hade du haft plats att s:a WC avloppet närmare väggen. Nu ser det välarbetat och försent ut... Detta sättet hade blivit bäst.

Alternativet är att luta grenet med en 30º. Dock ser det ut som du använt ett 88,5º gren (till tvättställ?) och montera ytterligare en 30º för att komma närmare väggen...
 
Precis, grenröret är det som röda locket sitter i.
hade fundering på ett (110x75x45º) men då hade det kommit såpass långt ner att det hade gått synligt i rummet under vilket vi inte vill då alla rör gick synligt där innan, både vatten och avlopp vilket vi ville få bort.

Grenen jag använt är en 88,5º som går till en golvbrunn till badkaret.
förut var wc:n på ett annat ställe och då satt det 2st 30º men det blir ju svårt nu med grenröret.

men min tanke var om det fanns någon excenter som i stället för att ha en klump ovan golv istället får den delen i golvet men det kanske inte finns?
 
Krilleman
Nej, inte vad jag vet. Standarden är att det ska vara 110mm rör till WC hela vägen! 110x75x45º grenrörs-alternativet hade fortfarande blivit bäst, du kan ju alltid bygga en liten låda på våningen under.

Kanske inget roligt tips för dig just nu, men det är den rätta vägen att gå.
 
får fundera på det.. inte dags att slå igen golvet riktigt än iaf.

men frågan är om det inte blir att köra 110 rör upp där det kommer nu och sen en 30mm excenter och få wc:n ca 4-5cm längre ut. det är ju trots allt inget jätteavstånd och underlättar både arbete och städning senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.