Har precis monterat ner vårat balkongräck som ska plockas isär, rengöras och sedan målas. Det har stått töjor som växt över räcket så därför det ser så illa ut :thumbdown:

När jag fick bort det översta räcket (som var skruvat rakt ner i reglarna, inte så smart) så märkte jag att de stående reglarna var väldigt fuktiga i överkant.. dessutom var ändträet omålat. Tanken är att montera tillbaka allt igen men hur gör jag för att förhindra att det kommer in fukt till ändträet?

Jag tänkte låta det torka, ändträbehandla sedan måla. Ska man foga skarvarna eller stänger man inne fukten då?

Tips mottages gärna hur ni skulle gjort för att få det hålla många år

IMG_0108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några tips..? Kan jag foga så ändträet blir helt inkapslat eller stänger jag inne ev fukt då?
 
Har tyvärr ingen lösning åt dig men är också lite intresserad. Kan du inte göra en ny överliggare som är bredare än stolparna?
 
Lägg den nya överliggaren med en svag lutning utåt balkongen, då får man en naturlig avrinning o slipper stående vatten ovanpå överliggaren... Kan bli lite klurigt att få till sågsnitten i hörnen men kan bli väldigt bra om man e noggrann
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.