Håller på och planerar och funderar kring en ut- och ombyggnad av köket. Har lite tankar på ett platsbyggt kallskafferi som tar kalluft via nedgrävd slang i marken. Då slog det mig att kyl och frys också kanske skulle må bra av att placeras i någon form av formbyggt isolerat utrymme där baksidan står mot en yttervägg. Och att man då kan ta upp ventiler nertill och upptill för att släppa in luft utifrån som kyler kompressorerna och gör skåpen mer effektiva. Det borde väl bli bra självcirkulation med ett hål uppe och ett nere med tanke på hur varmt det kan bli bakom en kyl/frys? Men... finns det någon anledning till att jag aldrig hört talas om att någon gjort detta..?
 
Du får en massa fuktproblem att ta hänsyn till. Jag tror att det vore bättre att flytta ut kondensorn isåfall - då behöver du bara ordna en kondensskyddad vägg-genomföring för kylmediet.
 
Håller med Locke. Dessutom måste du ju ersätta den värme som kylskåpet ger till husets totala värmebehov med någon annan värmekälla.
 
Samt att kyl- och frysarna är väl konstruerade för att fungera i ett visst temperaturintervall.
Blir det för kallt i det ventilerade utrymmet på baksidan slutar de kanske att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.