Status
Tråden går ej att kommentera.
Morten Alper skrev:
Men om du nu är så påläst inom ekonomi så vet du säkert om att viss svart marknad inom landet är lite smörjmedel i ekonomin. Men när pengarna flyr landet så blir det helt svart så att säga.
Ska vi prata om smörjmedel så är ett lysande exempel tvärt om... ROT gav ett riktigt smörjmedel genom att skapa ett lägre pris. Detsamma är teorin bakom svartjobb, att det skulle smörja ekonomin är att det dels ger en uppsving till en bransch kortvarigt och att fler aktörer och kunder söker sig till branschen och för att möta upp mot dom lägre priserna så måste den traditionella vita sektorn effektivisera sig.
Det är ju just detta som tråden handlar om, aktörer som säljer sina tjänster till lägre pris tvingar fram en tillväxtdrivande effektiv bygg och transportsektor vilket är bra för hela samhället.
 
Nimajneb skrev:
Ska vi prata om smörjmedel så är ett lysande exempel tvärt om... ROT gav ett riktigt smörjmedel genom att skapa ett lägre pris. Detsamma är teorin bakom svartjobb, att det skulle smörja ekonomin är att det dels ger en uppsving till en bransch kortvarigt och att fler aktörer och kunder söker sig till branschen och för att möta upp mot dom lägre priserna så måste den traditionella vita sektorn effektivisera sig.
Det är ju just detta som tråden handlar om, aktörer som säljer sina tjänster till lägre pris tvingar fram en tillväxtdrivande effektiv bygg och transportsektor vilket är bra för hela samhället.
Helt rätt att Rot-Rut är ett smörjmedel för ekonomin.

Jag tror nog inte du förstår vad jag menar med "viss svart marknad". Men det handlar inte om jobb i storstäderna.
Det tråden bl.a handlar om är frågan om är om vi tycker det är ok med en lön på 35-70 kr i timmen för en svensk arbetare i Sverige. Dvs en dryg halvering av dagens lön.
 
Morten Alper skrev:
Helt rätt att Rot-Rut är ett smörjmedel för ekonomin.

Jag tror nog inte du förstår vad jag menar med "viss svart marknad". Men det handlar inte om jobb i storstäderna.
Det tråden bl.a handlar om är frågan om är om vi tycker det är ok med en lön på 35-70 kr i timmen för en svensk arbetare i Sverige. Dvs en dryg halvering av dagens lön.
:D
Du är rolig du. Vem har sagt att någon, Svensk eller icke ska tvingas ha 35kr/h i Sverige?
Det måste handla om någon annan tråd.
Kanske du tror att det handlar om någon form av slavhandel där det seglar över skepp över Östersjön med fastkättade polacker som därefter under vinande piskor drivs ut till byggena och tvingas jobba 100h i veckan och låses in på nätterna i skitiga baracker med 400 landsmän.
När dom är totalt utmärglade så dumpas dom i ett gatuhörn.
Det var ju några som faktiskt pratade om slaveri tidigare i tråden, du kanske är kvar där:cool:
 
Nimajneb skrev:
:D
Du är rolig du. Vem har sagt att någon, Svensk eller icke ska tvingas ha 35kr/h i Sverige?
Det måste handla om någon annan tråd.
Kanske du tror att det handlar om någon form av slavhandel där det seglar över skepp över Östersjön med fastkättade polacker som därefter under vinande piskor drivs ut till byggena och tvingas jobba 100h i veckan och låses in på nätterna i skitiga baracker med 400 landsmän.
När dom är totalt utmärglade så dumpas dom i ett gatuhörn.
Det var ju några som faktiskt pratade om slaveri tidigare i tråden, du kanske är kvar där:cool:
Har jag skrivit tvingats någonstans? Nu har jag även spänt bågen till 70 kr/ i timmen.
Tycker du att det är OK lön för en svensk arbetare?

Somliga undrar om du ser lika rolig ut som du beter dig s.gifs.gif:D.
 
Morten Alper skrev:
Det tråden bl.a handlar om är frågan om är om vi tycker det är ok med en lön på 35-70 kr i timmen för en svensk arbetare i Sverige. Dvs en dryg halvering av dagens lön.
Nja, det är väl en och och annan som skrivit i tråden som fullständigt hakat upp sig på 35:-/timmen som är en siffra som byggnads grävt fram. Men tråden handlade väl ursprungligen om att endast använda sig av svenska hantverkare för jobbens skull.

Vad tycker du själv om utländska hantverkare? Är det bra att de får möjligheten att konkurrera på den svenska marknaden? Och vem tycker du ska bestämma vilken timdebitering de minst måste ta ut eller är det deras slutlön du hänger upp dig på? Eller handlar det enbart för din del om omtanken om att vissa utländska hantverkare kanske far illa här i Sverige? En hel del utländska hantverkare är ju precis som sina svenska motsvarigheter egenföretagare så där är det väl svårt att rakt av tvinga någon att ta ut en viss lön varje månad.
 
mr_bygg skrev:
Nja, det är väl en och och annan som skrivit i tråden som fullständigt hakat upp sig på 35:-/timmen som är en siffra som byggnads grävt fram. Men tråden handlade väl ursprungligen om att endast använda sig av svenska hantverkare för jobbens skull.

Vad tycker du själv om utländska hantverkare? Är det bra att de får möjligheten att konkurrera på den svenska marknaden? Och vem tycker du ska bestämma vilken timdebitering de minst måste ta ut eller är det deras slutlön du hänger upp dig på? Eller handlar det enbart för din del om omtanken om att vissa utländska hantverkare kanske far illa här i Sverige? En hel del utländska hantverkare är ju precis som sina svenska motsvarigheter egenföretagare så där är det väl svårt att rakt av tvinga någon att ta ut en viss lön varje månad.
1. I allmänhet bra.

2. Att konkurrera på likvärdiga villkor är ok, men skatteverket har ju knappast skapat en separat enhet med fokus på att granska utländska företag utan grund

3. Frågorna är väldigt luddiga men jag tycker vi ska bevara det vi byggt upp här.

Ska vi vara kvar i unionen så ska vi kriga för att medlemmarna där tar han om sina medborgare istället för pissar på dom och skickar medborgarna till andra "läger".
Om dom inte klarar av det, eller vi inte har förmågan att ställa dom simpla kraven, så undrar jag varför ska vi vara kvar i en sådan klubb?
 
Redigerat:
Morten Alper skrev:
1. I allmänhet bra.
När är det inte bra med utländsk konkurrens?
Morten Alper skrev:
2. Att konkurrera på likvärdiga villkor är ok, men skatteverket har ju knappast skapat en separat enhet med fokus på att granska utländska företag utan grund
Vad är likvärdiga villkor för dig? Att hantverkarna måste ta en viss timpenning när det säljer sin tjänst?
Morten Alper skrev:
3. Frågorna är väldigt luddiga men jag tycker vi ska bevara det vi byggt upp här.
Ber om ursäkt om jag är otydlig, så fråga gärna om det är något du inte förstår. Men förklara gärna vad som vi byggt upp här i Sverige och hur det förhåller sig till utländska hantverkare.
Morten Alper skrev:
Ska vi vara kvar i unionen så ska vi kriga för att medlemmarna där tar han om sina medborgare istället för pissar på dom och skickar medborgarna till andra "läger".
Om dom inte klarar av det, eller vi inte har förmågan att ställa dom simpla kraven, så undrar jag varför ska vi vara kvar i en sådan klubb?
Här hänger jag inte riktigt med. Vilka menar du pissar på sina medborgare och skickar dom till andra läger (vad menar du med läger?) och hur ser kopplingen till hantverkare ut som diskuteras i tråden?
 
mr_bygg skrev:
När är det inte bra med utländsk konkurrens?

Du ställde frågan om utländska hantverkare!



Vad är likvärdiga villkor för dig? Att hantverkarna måste ta en viss timpenning när det säljer sin tjänst?
Likvärdiga villkor för mig är att arbetarna har minst minimilöner som gäller här i Sverige.

Ber om ursäkt om jag är otydlig, så fråga gärna om det är något du inte förstår. Men förklara gärna vad som vi byggt upp här i Sverige och hur det förhåller sig till utländska hantverkare.

Det är bara att titta på minimilönerna för arbetare ifrån i stort sett hela Europa så förstår du förhoppningsvis vad jag menar. Om inte så är det ingen idé att fortsätta debatten.

Här hänger jag inte riktigt med. Vilka menar du pissar på sina medborgare och skickar dom till andra läger (vad menar du med läger?) och hur ser kopplingen till hantverkare ut som diskuteras i tråden?
Rumänien är ett propagandaland för hur man pissar på sina medborgare.
Du ställer väldigt många frågor MR bygg men har du mod att svara på några också?


Tycker du att det är OK med en lön på 35 -70 kr i timmen för en svensk arbetare? Dvs en lönesänkningen på c.a 50%.

Vad tycker du gränsen ska gå, kan vi ta in läkare utan bevis för sin profession till en billigare peng?
Lärare?
Sjuksköterskor?

Vad tycker du om illegal verksamhet?

Ska vi ta hand om alla gästtiggare/ gästbyggare när dom behöver sjukvård?

Hur ska vi få in skattemedel till detta?

Ska vi ställa krav eller ska vi låta detta fortgå?
 
Redigerat:
Morten Alper skrev:
Somliga undrar om du ser lika rolig ut som du beter dig [bild][bild]:D.
När sakargumenten faller så börjar du bete dig som en 11-åring.
 
Morten Alper skrev:
Du ställer väldigt många frågor MR bygg men har du mod att svara på några också?


Tycker du att det är OK med en lön på 35 -70 kr i timmen för en svensk arbetare? Dvs en lönesänkningen på c.a 50%.

Vad tycker du gränsen ska gå, kan vi ta in läkare utan bevis för sin profession till en billigare peng?
Lärare?
Sjuksköterskor?

Vad tycker du om illegal verksamhet?

Ska vi ta hand om alla gästtiggare/ gästbyggare när dom behöver sjukvård?

Hur ska vi få in skattemedel till detta?

Ska vi ställa krav eller ska vi låta detta fortgå?
Varför är det så dåligt att vi svenskar kan få akutsjukvård utomlands?
Varför ska inte en svensk läkare få kunna jobba utomlands för att tjäna lite mer även om han/hon inte tjänar lika mycket som sina kollegor?

Varför är allt detta illegalt?
 
Morten Alper skrev:
Du ställde frågan om utländska hantverkare!
Ja, och du tyckte att det i allmänhet är bra med utländsk konkurrens, så frågan var när det inte är bra.
Morten Alper skrev:
Likvärdiga villkor för mig är att arbetarna har minst minimilöner som gäller här i Sverige.
Och vad exakt är minimilönen? Är det vad Byggnads anser är minimilönen eller vad som svensk lag anser vara minimilönen?
Morten Alper skrev:
Det är bara att titta på minimilönerna för arbetare ifrån i stort sett hela Europa så förstår du förhoppningsvis vad jag menar. Om inte så är det ingen idé att fortsätta debatten.
Förklara istället vad du menar istället för att lägga ner debatten. Lönerna skiljer sig åt mellan länderna i europa men det som är intressant är vad du tycker om utlänska hantverkares lönenivå i Sverige?
Morten Alper skrev:
]Rumänien är ett propagandaland för hur man pissar på sina medborgare.
Har inte tillräcklig kunskap om just Rumänien, men utveckla gärna kopplingen till den här tråden.
Morten Alper skrev:
Du ställer väldigt många frågor MR bygg men har du mod att svara på några också?
Absolut
Morten Alper skrev:
Tycker du att det är OK med en lön på 35 -70 kr i timmen för en svensk arbetare? Dvs en lönesänkningen på c.a 50%.
Det blir en knepig fråga, men 35:-/tim i sverige är inte OK lön oavsett om det gäller en svensk eller utländsk arbetare enligt mig men vem och hur ska man sätta gränsen?. Problemet är med är att de flesta svenskar köper produkter som är tillverkade i låglöneländer där arbetarna tjänar bråkdelen av de 35:-/tim som du nämner och knappast någon reflerkterar över det så jag har lite svårt att se att det är bättre att "utnyttja" människor på distans
Morten Alper skrev:
Vad tycker du gränsen ska gå, kan vi ta in läkare utan bevis för sin profession till en billigare peng?.
Varför det? Vi har många svenskar som läser till läkare i exempel i polen och deras examen är giltig även i sverige. Du måste skilja på att kompetens inte nödvändigtvis hänger ihop med landsgränserna. En polsk läkare eller hantverkare kan mycket väl vara lika kompetent som sin svenska motsvarighet.
Morten Alper skrev:
Vad tycker du om illegal verksamhet?.
Tycker inte det är OK.
Morten Alper skrev:
Ska vi ta hand om alla tiggare/ byggare när dom behöver sjukvård?.
Jag kanske har en skruvad åsikt men jag anser att alla som befinner sig i Sverige på rätta grunder har rätt till samma sjukvård som alla Svenskar.
Morten Alper skrev:
Hur ska vi få in skattemedel till detta?.
Genom att uppmuntra företag att verka i Sverige oavsett om det handlar om utlänska eller svenska arbetare, vad är egentligen alternativet?
Morten Alper skrev:
Ska vi ställa krav eller ska vi låta detta fortgå?
Jag är nog inte riktigt med på vad du menar, men om du syftar på utlänsk konkurrens så är det en verklighet som vi nog får leva med.
 
Redigerat:
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Ej direkt tillfrågad men tänkte svara ändå.

Sverige har redan upplevt en halvering av lönerna (i alla fall gentemot utlandet). 1980 - 1992 försvagades kronan med en faktor 2 gentemot D-marken. Alla varor från en av våra största handelspartners blev därmed dubbelt så dyra. Varför? Jo därför att vår konkurrenskraft försämrades och levde över våra förhållanden.

Om vi sluter oss och försvårar konkurrens blir våra varor och tjänster dyra, oeffektiva och därmed oattraktiva vilket troligtvis medför en värdeförsämring av svenska kronan, defacto en lönesänkning för löntagarna eftersom stora delar av vad vi konsumerar är importerat. Kanske upp till en halvering av värdet som på 80-talet, dvs en halverad köpkraft på importerade varor.

EU är bl.a. till för att standardisera kompetenser, utbildningar och titlar. Därmed tar jag gärna in en polsk eller tysk läkare till Sverige.

Illegal verksamhet är som namnet säger illegal och skall stävjas.

Ja, vi skall ge alla sjukvård som behöver. För invandring via EU har vi återigen EU-avtal och bilaterala avtal som reglerar socialförsäkring och skatteplikt. Detta för att få en rättvis börda mellan länderna. För övrig invandring gäller andra avtal och regler som reglerar detta.

Vi skall låta en välbehövlig konkurrans fortgå och den skall till och med utvecklas och främjas.
Illegal verksamhet skall stävjas. Svensk och EU lagstiftning kan kanske trimmas ännu mera för att få en effektiv konkurrens. Mycket har gjorts och görs, se t.ex. EUROCODES och EN-standarder inom byggbranchen, EC märkning av byggvaror, nämnda överenskommelser om skatte- och socialförsäkringsregler. Internet gör sitt till. Idag kan jag köpa VVS-varor direkt från tyska byggfirmor över internet, få det levererat till Sverige och få en räkning med svensk moms.

Det finns emellertid mycket kvar att göra. Ibland måste man då bryta med traditioner. Bara ett exempel. Eftersom jag bor i Tyskland köper jag limträ i dimensioner 60x80, 120x240 eller 100x300. För mig är det fullständigt obegripligt med de svenksa konstiga måtten på 56x225, 90x315, osv.
För mig känns detta som ytterligare ett handelshinder eftersom dessa mått endast verkar existera i Sverige (kanske Norden, vet ej). En firma som t.ex. ISOVER måste då hålla en helt speciell kollektion isolering bara för Sverige (45/70/95/120 mm) eftersom andra länder köper isolering i tjocklekarna 40/60/80/100 mm osv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Byggbranschen ligger ju efter på ganska många områden i förhållande till andra branscher. Standardisering, kvalitetssäkring, konkurrens etc.

En stor anledning till det tror jag är att man inte kan flytta produktionen och även till viss del att klimatskillnader gör att vi i Sverige måste ha lösningar som kanske inte fungerar i Grekland eller Storbrittanien.

Kringresande irländska markarbetare skulle nog göra ett betydligt bättre jobb om de visste vad tjäle är till exempel.

1) Ett svenskt par köper en entreprenad i Rumänen där man bygger ett sommarhus. Huset byggs av rumänska byggarbetare som får 35 kr/timme, mat och husrum.

2) Ett svenskt par köper en entreprenad i Stockholms skärgård. Huset byggs av rumänska byggarbetare som får 35 kr/timme, mat och husrum.

Jag har svårt att se varför 2) skulle var så hemskt i förhållande till 1). Den enda skillnaden är ju att det finns svenskar som skulle vilja göra alternativ 2, men till ett betydligt högre pris.

De här 35 kr/timme som det pratas om, är det före eller efter skatt?
 
  • Gilla
stoif och 1 till
  • Laddar…
pjfj skrev:
Vad tycker byggnads om att stödja utländsk konkurrens inom tjänstemannasektorn?
Arbetar man efter handlingar som är framtagna i låglöneländer som konkurrerat ut egna konstruktörer?
Monterar man utländska byggelement?
Handlingarna från teknikkonsulterna är gjorda i Sverige av svenska företag av handläggare som ska kunna de regler och rekommendationer som gäller här. Däremot är det väldigt vanligt att prefab för väggar och bjälklag görs i baltländerna och även Österrike.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.