En stor fördel för skenan gentemot plankan är att sågen följer skenan och kan EJ dra åt sidan. Följer du en planka så finns ju risken att sågen åker åt det håll som plankan ej ligger an mot.
Alltså behöver du med skena inte ha tungan rätt mun i hela tiden, och mer eller mindre trycka sågen mot, den följer fint ändå.

Festoolsågarna har ställskruvar som gör att sågen inte vobblar det minsta i sidled, något som är väldigt svårt när man följer en planka.
Men visst, sågar man en OSB eller liknande och inte har det kravet på precision i snittet så funkar plankan bra. Men pratar vi om finsnckeri som möbeltillerkning och bänkskivor så vill iaf jag ha det där exakta snittet.
 
Det är nog nödvändigt att göra så sville, såga från baksidan, om du utför jobb på andras dyra skivor. Är där laminat på ovansidan, är risken stor att denna flisas i sågytan. Ganska vanlig jobb för mig att jag sågar ut för spishäll, att göra detta från ovansidan tycker jag låter dumt, trots att där kanske är 10mm till godo. Varför riskera att en flisa förstör en beställd bänkskiva???

Ps. använder inte cirkelsågen till att såga ut för spishäll, använder sticksågen.ds
 
elof skrev:
En stor fördel för skenan gentemot plankan är att sågen följer skenan och kan EJ dra åt sidan. Följer du en planka så finns ju risken att sågen åker åt det håll som plankan ej ligger an mot.
Alltså behöver du med skena inte ha tungan rätt mun i hela tiden, och mer eller mindre trycka sågen mot, den följer fint ändå.

Festoolsågarna har ställskruvar som gör att sågen inte vobblar det minsta i sidled, något som är väldigt svårt när man följer en planka.
Men visst, sågar man en OSB eller liknande och inte har det kravet på precision i snittet så funkar plankan bra. Men pratar vi om finsnckeri som möbeltillerkning och bänkskivor så vill iaf jag ha det där exakta snittet.
Jag förringar inte skenan, om man talar om finsnickeri/möbeltillverkning ,butiks-
inredningar etc, vad jag menade var bygga hus och annat "grovsnickeri". Ser man till det stora hela, så är cirkelsågen inget intrument som användes flitigt inom husbygge, man kapar knappast väggreglar på längden mer, utan det blir mest till spån, OSB och andra skivor eller att kapa råsponten i gavlarna. Att följa en bräda kanske fordrar lite erfarenhet, att ge sig på att såga en planka på längden med en dålig klinga eller att trycka sågen framåt, brukar leda till att den vill gå sin egen väg.
 
Jag brummar med en blå bosch GKS 54 heter den väl. Får säga att jag på intet vis är imponerad av denna (rätt dyra) cirkelsåg. Den gör det den ska men inget mer. Klingskyddet är lite flimsigt att manövrera, inställningsskruvar för djup och vinkel känns standardmässiga. Spånutblåset är format så att jag ALLTID får spånet i snickarbyxorna, oavsett var jag står när jag sågar, någon möjlighet att ansluta sug finns inte heller. Sågen ger helt enkelt inte den där Blåa känslan man förväntar sig. Jag har inte kört några andra sågar i samma prisklass, så jag vet inte om annat är bättre eller sämre, men jag vet att jag inte är speciellt impad av denna maskin.

Det enda jag tycker funkar riktigt bra är mjukstarten, den är kanon. Dessutom tror jag maskinen kommer hållar resten av livet, fast det är väl både bra och dåligt.
 
saturnus2 skrev:
Det är nog nödvändigt att göra så sville, såga från baksidan, om du utför jobb på andras dyra skivor. Är där laminat på ovansidan, är risken stor att denna flisas i sågytan. Ganska vanlig jobb för mig att jag sågar ut för spishäll, att göra detta från ovansidan tycker jag låter dumt, trots att där kanske är 10mm till godo. Varför riskera att en flisa förstör en beställd bänkskiva???

Ps. använder inte cirkelsågen till att såga ut för spishäll, använder sticksågen.ds
Sågar i andras dyra materiel e precis det ja gör varenda dag. Därför jag numera kör med festool & skena.
Har oxå använt plank, brädor, vattenpass, ja allt man kan tänka sig, men snabbare och nimmare och finare än med detta kan man inte få till det.
Sen att det kostar lite mer än att nyttja en bräda är en annan femma.
Menh var och en får väl göra som det passar dem bäst, själv menar jag på att detta gör bäst jobb för mig på kortast tid vilket även mina kunder tjänar på.
 
saturnus2 skrev:
Men...bänkskiva sågar jag från undersidan, och då har jag små möjligheter att påverka snittet, mer än med den fintandade klingan. En rak bräda gör snittet lika rakt som en rak linjal.
Om den sticker ut så att både ovansida och undersida är synlig (i en köksö t.ex.) så spelar det ju ingen roll från vilket håll du sågar?
 
sville skrev:
[quote author=saturnus2 link=1141396023/0#17 date=1141587181]Det är nog nödvändigt att göra så sville, såga från baksidan, om du utför jobb på andras dyra skivor. Är där laminat på ovansidan, är risken stor att denna flisas i sågytan. Ganska vanlig jobb för mig att jag sågar ut för spishäll, att göra detta från ovansidan tycker jag låter dumt, trots att där kanske är 10mm till godo. Varför riskera att en flisa förstör en beställd bänkskiva???

Ps. använder inte cirkelsågen till att såga ut för spishäll, använder sticksågen.ds
Sågar i andras dyra materiel e precis det ja gör varenda dag. Därför jag numera kör med festool & skena.
Har oxå använt plank, brädor, vattenpass, ja allt man kan tänka sig, men snabbare och nimmare och finare än med detta kan man inte få till det.
Sen att det kostar lite mer än att nyttja en bräda är en annan femma.
Menh var och en får väl göra som det passar dem bäst, själv menar jag på att detta gör bäst jobb för mig på kortast tid vilket även mina kunder tjänar på.[/quote]

Meningen med mitt inlägg var, att andra som står i begrepp att köpa en cirkelsåg, inte skall förledas tro, att en skena är nödvändig för att kunna såga rakt. Det är också en ganska hög kostnad för en bit aluminiumprofil. Som jag nämnt tidigare, är sågen inte ofta använd i t ex ett husbygge, mer än till skivor. Kan inte påminna mig att jag sett en cirkelsåg hos ett företag som tillverkar möbler t.ex.
 
Jag använder cirklen dagligen, antingen min dw 18v eller min hitachi eller festoolen.
Kapar reglar mm hela tiden. Tar inte fram kap o ger sågen för sådant, går snabbare med cirklen.
Du kanske tänker på kartongbygge saturnus när du säger att man bara sågar skivor med cirkelsågen numera?
Jag håller mest på med rot jobb och där nyttjas den hårt.
 
;D jag är rädd för att vi hamnar lite utanför tråden :cool:, men o`key. Eftersom Du inte tar fram kap o gersågen när du kapar reglar, så undrar jag hur farao du använder och sätter fast skenan på en 70x45 regel?? jag är nog lite för gammal för detta, men det är inte så, att jag inte vill lära mig något nytt :p
Men var försiktig sville, om det nu är så att du håller regeln i ena handen och över knäet, och sågen i den andra när du gör dina snabba sneda kapningar, för det kan sluta illa.

Ber om ursäkt Fein, hoppas Du hänger med och väljer rätt skena.
 
saturnus2 skrev:
;D jag är rädd för att vi hamnar lite utanför tråden :cool:, men o`key.
Ja, precis.

 
Hört talas om bockar? Dessutom använder jag inte skena för att _kapa_ reglar.
Klyver jag så kan jag mycket väl använda skenan, och då lägger jag en annan 45x70 brevid så att skenan ligger på den oxå.
Vill oxå påpeka att diskutionen glidit iväg, men så kan det vara i ett forum och under en konversation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.