CarMan skrev:
Många , nästa alla säger att nya hus drar så lite energi. men det säger ju folk bar för att dom hört nån annan säga det.
det finns en tråd här på forumet där folk talarom hur mycke detas hus drar & jag vart riktigt förvånad över hur mycke ström såm går åt i nya hus!

vist är husen bättre isolerade, men ventilationen gör ju att man helatiden ahr ett stort värmbehov, det är ju mycke ny luft som ska värmas till inomhus temp.

när en pump tillvarkare sägar att en viss pump räcker till 130 m2 så betyder det INTE att pumpen då kalrarsig utan eltillskott !

Ju dyrare elpriset blir ju mindre hus kan du ha o endå i längden tjäna på att lägga jordvärme, istället för frånluftsventelation
Jovisst det stämmer ju helt, vi hade ju hört av andra och av husföretag hur effektiva och snåla dessa pumpar är och köpte helt det byggaren sa.

Att inte pumpen klarar sig utan patrontillskott förstod jag ju men innan vi fick till optimala inställningar och skippade termostaterna så var förbrukningen hög vill jag säga och då låg vi på över 3000 Kwh förbrukning i månaden trots Skånsk vinter och på 2 personer.

Men det är ju inte alla som får detta klart för sig utan litar blint på t,ex den som installerar pumpen att så är det och ni sparar in detta under sommarmånaderna när husvärmen är avslagen i pumpen. Detta fick vi påtalat av vår installatör och det visade sig sen med hjälp här och andra forum att det inte stämde ett dugg, vi kunde sänka förbrukningen kraftigt även på vintern med enkla medel och nu stämmer kalkylen hyggligt.

Poängen med detta är ju att husföretagen skall vara ärliga och tala om att till det priset så får du den pumpen installerad men vill du ha något annat så kostar det så och så mycket, dom vet ju mycket väl vad en t.ex Nibe 360 klarar av men dom är ju så sugna på att sälja att dom inte ens kommer på tanken att erbjuda något annat för då kostar det ju mer. Detta innebär ju att dom i princip lurar på kunden något dom vet med sig inte är rätt och det är detta som är åt he...te.
 
Jäkla roligt att det kom så många kommentarer i den här tråden, synd bara att jag glömde bort den tills nu. Det förefaller ju finnas lite delade meningar om ifall den pump jag har fått räcker till eller inte. Vet inte om jag har blivit mycket klokare annat än att jag fick lära mig några nya begrepp. Kanske har jag gjort en miss när jag litade på Myresjöhus i denna fråga, det lär väl visa sig??...
Jag har dock en annan tanke i detta sammanhang: Har inte det uppvärmingssystem man har en ganska stor betydelse? Dvs om man bor i ett hus med endast radiatorer i jämförelse med vårt nya som har vattenburen golvvärme på hela undervåningen etc?
Kanske är jag helt ute och cyklar...., men rent teoretiskt om man har ett stort hus med endast en enda radiator så skulle man ju kunna elda på med en oändligt stor och dyr pump i evigheter utan att lyckas värma huset ändå, och på samma sätt måste det ju omvänt vara så att för mycket radiatorer/slingor också blir oekonomiskt,...eller? Dvs om min 360:a är exakt dimensionerad för exakt mitt värmesystem så kanske det inte är helt fel ändå??? Kanske är jag helt fel ute?
 
Det mesta som skrivits i tråden stämmer nog. Men dagens hus är rejält isolerade jämfört md förr. Varför man använde Nibe 360 eller IVT 490 är för att man då löser både uppvärmning och ventilation på ett enkelt och oftast hyfsat bra/billigt sätt för alla parter. Ta vårt nya hus. 180 kvm, 23 cm isolering i väggar och 50-60cm isolering i tak. En massa elapparater och spotlights mm som går mycket. Det gör att 360 2 kW värmepumpseffekt plus all spillvärme räcker långt även om sen pannan fnkar som en ren elpanna över den effekten. Vi funderade på olika lösningar och kom fram till att en täljstenskamin på 1,5 ton som komplement var ett bra alternativ för oss eftersom vi ändå hade bestämt att vi skulle ha någon form av kamin så merkostanden till en riktig täljstenskamin blev ca 25000kr. Bergvärme hade ineburit en merkostnad på minst 60000 vilket vi aldrig kunnat räkna hem inom rimlig tid med dagens elpriser....

Men med ett hus uppemot 220kvm skulle vi nog börjat funder på bergvärme eller annan lösning särskilt om ni vill ha många och stora fönster och att ni dessutom kanske bor norr om Stockholm.

Kolla också på Comfortzones frånluftsvärmepump. Den ska tydligen kunna ge uppemot 5kW värmepumpseffekt. Men i vårt fall föll det på dåligt avdrag hos hustillverkaren om vi valde bort Niben och att Comfortzonen kostade en hel del. ca 60 000kr att köpa.
 
kobban skrev:
Jäkla roligt att det kom så många kommentarer i den här tråden, synd bara att jag glömde bort den tills nu. Det förefaller ju finnas lite delade meningar om ifall den pump jag har fått räcker till eller inte. Vet inte om jag har blivit mycket klokare annat än att jag fick lära mig några nya begrepp. Kanske har jag gjort en miss när jag litade på Myresjöhus i denna fråga, det lär väl visa sig??...
Jag har dock en annan tanke i detta sammanhang: Har inte det uppvärmingssystem man har en ganska stor betydelse? Dvs om man bor i ett hus med endast radiatorer i jämförelse med vårt nya som har vattenburen golvvärme på hela undervåningen etc?
Kanske är jag helt ute och cyklar...., men rent teoretiskt om man har ett stort hus med endast en enda radiator så skulle man ju kunna elda på med en oändligt stor och dyr pump i evigheter utan att lyckas värma huset ändå, och på samma sätt måste det ju omvänt vara så att för mycket radiatorer/slingor också blir oekonomiskt,...eller? Dvs om min 360:a är exakt dimensionerad för exakt mitt värmesystem så kanske det inte är helt fel ändå??? Kanske är jag helt fel ute?
du tänker fel!

har du endast en radiator så måste denna radiator vara mycket varm för att får "rätt" temp i huset.
har du kolv värme så kan du hålla en lägre temp, då ytan är betydligt större. lika så om du skulle har radiatorer längs alla väggar på ett rumm så skulle du kunna ha ännu lägre temp än vad golv värmen har.

men summan av det hela är att huset ialla fall behöver samma mängd energi för att nå samma tampratur. det anda som skiljer är hur varm värmekällan behöver vara.


------------
det är alltis kul att jämfara olika saker, då får man en bättre uppfattning om hur myck effekt vi pratar om.
en Frånluftsvärmepump typ Nibe 360, den ger 1,9 eller 2kW om man har tur.
min vatten kockare är på 2,2 kW
min cupevärmare till bilen är på 1,6kW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.