Om man vill tvätta T.ex fasader hos privat kund med högtryck, bör man ta med sitt eget vatten i bilen? Verkar kanske lite väl fräckt och använda kundens vatten? Beställt en bensinare så el behöver jag inte ta av kunden ju.

Vad rekommenderar ni för vattentank storlek (13L/minut) & var fyller ni på vatten till era tankar? Jobbar ensam så jag antar väl man får pumpa på i hemmet med trädgårdslangen, lär ju ta sin tid.
Några effektivare sätt att få tag i vatten eller fylla på vattentanken i bilen snabbt?

De flesta man sett ute kör ofta med 800-1000L ser det ut som, men då kan man undra hur länge det räcker. Kör ju inte allt i ett streck kan jag tänka.

Tänkte höra med er som jobbar med detta eller har jobbat som kan lite tips.

mvh amatören
 
Varför inte använda kundens vatten?

Ska du tvätta en hel dag så kommer du behöva fylla på vatten flera gånger under dagens lopp.

Är mest till klottersanering och liknande små snabba jobb oftast där det inte finns vatten tillgängligt som en tank kan vara vettigt.

Ska du tvätta fasader så är en maskin med ångläge bäst. Du ska också sänka tryck och flöde en hel del.
 
Tänk också på att det inte bara är att blåsa på.

Har dykt upp en hel del lycksökare de senaste 2 åren som tvättar tak och fasader. Många har ingen erfarenhet och förstör både tak och fasader.
 
hantverkare1 skrev:
Varför inte använda kundens vatten?

Ska du tvätta en hel dag så kommer du behöva fylla på vatten flera gånger under dagens lopp.

Är mest till klottersanering och liknande små snabba jobb oftast där det inte finns vatten tillgängligt som en tank kan vara vettigt.

Ska du tvätta fasader så är en maskin med ångläge bäst. Du ska också sänka tryck och flöde en hel del.
Jag har en firma redan inom rengöring men tänkt utöka mina tjänster, dock tänkte jag hålla mig till tvättning av stenbelagda ytor, gångsten och altaner, har fått förfrågning från kunder. Tänkt använda mig av någon typ av round cleaner, "ufo" du vet nog vad jag menar. Kränzle och Mosmatic har ordentliga sådan, tillsammans med en lämplig bensin/diesel högtrycks tvätt, jag vet inte om det skulle funkat/räckt med någon 1fas högtryckstvätt, sen åter till det, vill kunden man snor hans ström? om man kör el :)

Det där med vattnet var ju bra att det är okej och ta hos kund. Kul att någon med erfarenhet svarar!
Jag är ingen lycksökare som tänkt ge mig ut på hal is och förstöra mer än nytta, vill komma igång med det bästa lämpliga grejerna, bästa metod, teknik och ordentligt påläst, samt erfarenhet. Har redan frivilliga offer i släkten :)

Tänkte inte ge mig på varken fasad, tak eller klotter utan endast det jag nämt ovan. men har förstått att altan är känsliga saker man ska köra låg tryck på.

Kan jag passa på och fråga lite mer ju!
Vad skulle du rekommenderat för utrustning för just det ändamålet att ta bort, lav, mossa och annan skit, kanske till och med fläckar av diverse som dyker upp på sten, altan, entreer, gångplattor.

Vilket tryck krävs och effektivast metod?

Tyckte jag läste att olja etc tas bort med het vatten bäst, men det kanske går med kall vatten också?

budget ligger väl på max 30.000 får gärna landa under, men vill ha hållbara grejor som man kan jobba med dagligen.
Just nu är jag inne på http://www.waxdog.se/product.php?id_product=296 men undrar om den går ihopa med mosmatic round cleaner, kanske overkill för de jobben jag tänkt göra, främst blir det hemma hos privatpersoner och företag.
 
DonkeyKong skrev:
Jag har en firma redan inom rengöring men tänkt utöka mina tjänster, dock tänkte jag hålla mig till tvättning av stenbelagda ytor, gångsten och altaner, har fått förfrågning från kunder. Tänkt använda mig av någon typ av round cleaner, "ufo" du vet nog vad jag menar. Kränzle och Mosmatic har ordentliga sådan, tillsammans med en lämplig bensin/diesel högtrycks tvätt, jag vet inte om det skulle funkat/räckt med någon 1fas högtryckstvätt, sen åter till det, vill kunden man snor hans ström? om man kör el :)

Det där med vattnet var ju bra att det är okej och ta hos kund. Kul att någon med erfarenhet svarar!
Jag är ingen lycksökare som tänkt ge mig ut på hal is och förstöra mer än nytta, vill komma igång med det bästa lämpliga grejerna, bästa metod, teknik och ordentligt påläst, samt erfarenhet. Har redan frivilliga offer i släkten :)

Tänkte inte ge mig på varken fasad, tak eller klotter utan endast det jag nämt ovan. men har förstått att altan är känsliga saker man ska köra låg tryck på.

Kan jag passa på och fråga lite mer ju!
Vad skulle du rekommenderat för utrustning för just det ändamålet att ta bort, lav, mossa och annan skit, kanske till och med fläckar av diverse som dyker upp på sten, altan, entreer, gångplattor.

Vilket tryck krävs och effektivast metod?

Tyckte jag läste att olja etc tas bort med het vatten bäst, men det kanske går med kall vatten också?

budget ligger väl på max 30.000 får gärna landa under, men vill ha hållbara grejor som man kan jobba med dagligen.
Just nu är jag inne på [länk] men undrar om den går ihopa med mosmatic round cleaner, kanske overkill för de jobben jag tänkt göra, främst blir det hemma hos privatpersoner och företag.
En 1 fasare blir svårt, det finns inte tillräckligt med ström för att få så pass mycket flöde du behöver.
Tror inte heller det funkar ihop med en mosmatic eller liknande, den har ju roterande dysor (munstycke) som kräver ett visst flöde för att funka.

Som du redan verkar ha insett är en bensin/dieseldriven maskin det bästa, 1-fasare är för klena och 3-fasare blir bekymmersamt då det är svårare att hitta ett uttag.

Ska du tvätta altaner så skulle jag rekommendera ultrarent vatten, googla och du hittar mycket info. Högtryck är inte bra där!

När vi tvättar trä, puts och tegelfasader kör vi med hetvatten/ånga ca 140 grader och ganska lågt tryck, ca 100-120 bar, flatstrålsdysa. Betongpannor och marksten kör vi med kallvatten, ca 150 bar och roterande dysa.

Ska du ta bort olja är hetvatten nästan ett krav, dessutom behöver du högt flöde, gärna 20 l/m.

Den maskinen är ok, lite lågt flöde, trycket räcker gott.

För 30 000 blir det svårt, nu minns jag inte riktigt vad mosmatic kostar. Men det är minst halva budgeten.

Ett tips: Alcon högtryckstvättar i Svanesund, riktiga proffsgrejer, de har en del begagnat ibland.
Riktigt bra service, kunniga och ett stort lager med reservdelar samt egen verkstad.

Slå dom en signal och berätta om dina behov så hjälper dom dig.

OBS: JOBBAR EJ PÅ ALCON!!! Endast mycket nöjd kund!

Se till att du köper en maskin med reglerbart tryck!
 
hantverkare1 skrev:
En 1 fasare blir svårt, det finns inte tillräckligt med ström för att få så pass mycket flöde du behöver.
Tror inte heller det funkar ihop med en mosmatic eller liknande, den har ju roterande dysor (munstycke) som kräver ett visst flöde för att funka.

Som du redan verkar ha insett är en bensin/dieseldriven maskin det bästa, 1-fasare är för klena och 3-fasare blir bekymmersamt då det är svårare att hitta ett uttag.

Ska du tvätta altaner så skulle jag rekommendera ultrarent vatten, googla och du hittar mycket info. Högtryck är inte bra där!

När vi tvättar trä, puts och tegelfasader kör vi med hetvatten/ånga ca 140 grader och ganska lågt tryck, ca 100-120 bar, flatstrålsdysa. Betongpannor och marksten kör vi med kallvatten, ca 150 bar och roterande dysa.

Ska du ta bort olja är hetvatten nästan ett krav, dessutom behöver du högt flöde, gärna 20 l/m.

Den maskinen är ok, lite lågt flöde, trycket räcker gott.

För 30 000 blir det svårt, nu minns jag inte riktigt vad mosmatic kostar. Men det är minst halva budgeten.

Ett tips: Alcon högtryckstvättar i Svanesund, riktiga proffsgrejer, de har en del begagnat ibland.
Riktigt bra service, kunniga och ett stort lager med reservdelar samt egen verkstad.

Slå dom en signal och berätta om dina behov så hjälper dom dig.

OBS: JOBBAR EJ PÅ ALCON!!! Endast mycket nöjd kund!

Se till att du köper en maskin med reglerbart tryck!
Varför just hetvatten på trä? har sett folk som kör kall vatten med mosmatic roterande dysa, tycker det blir helt okej resultat.

Rekommenderar du och köpa roterande dysa med hjul eller utan? känns som hjul kan vara ivägen ibland men ser bekvämare ut och köra med.

150 bar lär väl räcka för och få en av de mosmatic och spinna med kallvatten? står max tryck 150-275 beroende på vilken man väljer.

Har ni någon form av före behandling av något kem innan ni drar igång på altan eller stenplattor? något medel ni tar efteråt? kanske för o ta bort tuffa fläckar som bara inte vill gå bort.

Är det mycket underhåll och delar som går sönder när man jobbarflera dagar i veckan med produkterna, vi snackar proffs produkterna till exempel de från Alco?

Ultrarent vatten vet jag vad det är :) jobbar redan med det.

Flatstråle dysa är det "vanliga" munstycket? den man köttar bilen med T.ex.
Där fanns nån roterande litet munstycket minns inte vad den hette, men den såg ut och fungera bra med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.