Hej !

Jag har ett enplans hus byggt 1988 på 110 kvadrat, 4 rum och kök med relativt öppen planlösning. Huset står på en krypgrund och har träfasad. Huset har från början och direktverkande el och en vedeldad Jötul braskamin, som jag eldar så mycket jag bara kan i för att hålla ner elkostnaden.

Garaget är på 60 kvadrat och har 4 m i takhöjd. Där har jag el element för att hålla frostfritt och sen en gammal varmluftspanna som från början körts på olja men som jag nu eldar pellets i när jag ska vara i garaget. Den pannan känns inte effektiv med pellets men det blir alla fall varmgrader.

Jag har skorsten både i huset och i garaget.
Jag gör slut på ca 15 kubik ved, 7000-13000 Kwh el och några hundra kilo pellets per år. Beroende på hur kalla vintrarna varit.
Huset har rexovent till och frånluft.
Jag har en varmvattenberedare på 200-300 L från 1988, alltså 25 år gammal. Hur länge kan man tro att den håller ?

Jag har funderat på att konvertera till vattenburet, helst golvvärme genom bergvärme. Mycket därför att jag vill ha en jämnare temperatur och några grader varmare inne under dom kalla vintermånaderna.
Men det ser ut att bli en allt för dyr investering. Därför har jag i stället börjat fundera på en pelletskamin i huset. Jag har sett att det finns pelletskaminer som kombinerar ved / pellets. Någon som vet om det är en bra lösning och att det fungerar ?
Är en vattenmantlad kamin en bra idé för att t ex värma varmvattnet eller är det bättre att köpa kamin med konvektorfläkt och fortsätta värma vattnet med beredare och / eller kanske solfångare ?
Någon som har förslag på den lösningen och bra pellets kaminer ?

Alternativt om jag skulle kunna få till någon pelletspanna i garaget och på något vis leda in varmluft via spirorör eller liknande till huset.
Någon som har idéer på den lösningen ?

Tacksam för svar.
 
Pelletskaminen är en bra budgetlösning tror jag. Eller en riktigt bra luftvärmepump. Det borde räcka för att värme i princip hela huset.

Vill du satsa lite mer så skulle du kunna sätta in en pelletspanna i garaget och dra en kulvert för både värmevatten och tappvarmvatten till huset och sätta in vanliga radiatorer. Det borde vara en relativt enkelt installation eftersom du kan dra rören i krypgrunden. Pelletsbrännare och pannor kan du ofta hitta prisvärt på blocket eftersom många slänger ut dem till förmån för värmepumpar.
 
Nja, dom bekanta jag har som kör med luftvärmepump är inte direkt nöjda. Dels låter det mycket när luften fläktar in, sen går dom väl som direktverkande el när det är kallt ute, då man behöver värmen som bäst.
 
Det är nog ingen som kallar en luftvärmepump för ett optimalt sätt att värma, men den kan spara energi. Den fungerar mycket riktigt som sämst när man behöver värmen som bäst, men för det mesta är det inte 15-20 grader kallt. När det inte är det så kan den spara energi. Den minskar inte effektbehovet men den minskar behovet av köpt energi.

En pelletskamin kan leverera nog med effekt även vid stark kyla, men delar vissa andra nackdelar med luftvärmepumpen. Båda låter och båda har problem med att sprida värmen i huset. Pelletskaminen lär kunna stå för en större del av värmen än luftvärmepumpen.

Att låta varmluft gå genom kulvert mellan garage och hus tror jag är en dålig idé av flera skäl. Hur balanserar du flödet? Om du fortfarande skall värma garaget också, vill du då blanda luften i garaget med luften i huset?
 
Mickey Mouse skrev:
Nja, dom bekanta jag har som kör med luftvärmepump är inte direkt nöjda. Dels låter det mycket när luften fläktar in, sen går dom väl som direktverkande el när det är kallt ute, då man behöver värmen som bäst.
Har du en öppen planlösning som du säger så tror jag du skulle bli förvånad över hur pass bra en modern luft/luft fungerar. Vi har liknande hus som dig, dock byggt -72 och på 128 kvadrat, 1½ plan, väldigt öppen planlösning. Tidigare enbart direktverkande el. Idag värmer vi hela huset komfortabelt med bara luftvärmepump. Kallaste vi haft sen den installerades är -19C och även då var det inga problem att hålla 23C-21C i hela huset med bara pumpen.

Ska tillägga att badrummen och köket har golvvärme i form av elslingor. Vi har en total elförbrukning på 12MWh årligen.
 
Sen undrar jag hur du lyckas elda upp 15 kubik ved i en vanlig braskamin. Jag tycker vi eldar mycket men lyckas inte elda mer än max 3-4 kubik per säsong.
 
Ja men det är inte svårt alls. Jag tänder i Oktober och sen får det brinna till Mars- April när vårsolen börjar värma. Med andra ord så eldar jag konstant som det är nu.
 
Har du en bra, modern luftvärmepump så kan du ju brassa på i braskaminen om det blir riktigt kallt.

Ett annat alternativ att titta på kan vara en Bris-DX som är en markvärme-till-luft-värmepump. Lär kosta omkring 40000:- installerat och klart. De funkar även då det är kallt ute.
 
Ja, den där Bris-DX såg intressant ut. Den ska jag ta reda på lite mer om. Tackar för tipset.
 
Jo, men när du hade -19C ute så kan det väl inte funnits så mycket värme i luften att ta vara på, utan din luftvärmepump var väl i princip som ett direktverkande el element, eller ?
Men visst gav den säkert värme.

Jag har el slingor i tvättstuga, badrum och hall. men dom kan jag inte ha igång för då skenar elmätaren.
Tidigare husägaren värmde huset med bara el och han hade en förbrukning på 20000-25000 Kwh/år
 
vectrex skrev:
Vi har en total elförbrukning på 12MWh årligen.
Det låter dyrt ...

;)
 
  • Gilla
Elffors
  • Laddar…
Mickey Mouse skrev:
Jo, men när du hade -19C ute så kan det väl inte funnits så mycket värme i luften att ta vara på, utan din luftvärmepump var väl i princip som ett direktverkande el element, eller ?
Men visst gav den säkert värme.

Jag har el slingor i tvättstuga, badrum och hall. men dom kan jag inte ha igång för då skenar elmätaren.
Tidigare husägaren värmde huset med bara el och han hade en förbrukning på 20000-25000 Kwh/år
Rent teoretiskt så finns det gott om värme i luften vid -19, det är ju trots allt 254 grader Kelvin. I praktiken så är troligen inte COP speciellt bra vid så låga temperaturer, men 2,5kW inmatad effekt räckte som sagt för att hålla hela huset varmt
 
Tyvärr har Bris-DX utgått och produceras inte längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.