KnockOnWood skrev:
ETT ägg?

Måste ha varit ett stor ägg.
Men alla de där kan väl inte vara enäggstvillingar?
Man säger "ett spindelägg", men det är i verkligheten givetvis hundratals ägg. Men spindelhonan spinner en kokong runt dem, så det blir som en liten boll. Ni har säkert sett (ni som vågar titta, dvs) en spindel som bär runt på en liten luden boll. Det är de s.k. ägget.
 
andersmc skrev:
Ett spindelägg som precis har kläckts.
Jo visst, det så klart, men jag tyckte först att de satt på ett fönster inomhus, nu kanske det inte är precis så men de ser ändå ut att befinna sig på ett rätt udda ställe, det var mer det jag undrade över.
 
thomasx skrev:
Jo visst, det så klart, men jag tyckte först att de satt på ett fönster inomhus, nu kanske det inte är precis så men de ser ändå ut att befinna sig på ett rätt udda ställe, det var mer det jag undrade över.
Ja, det kan det mycket väl vara. De kan kläckas inomhus också.
 
Vänta lite nu. Finns väl ingen i sina sinnefulla bruk som tycker det är speciellt trevligt att det helt plötsligt sitter en spindel med 6 cm över benen i taket eller på låret när man kör bil. Känns ganska ofräscht. Så jag är definitivt inte glad för det. Har då hellre en fluga då och då som jag får mota ut. Jag har inget emot dem på ställen där man kan förvänta sig att de ska vara som fuktiga källare eller grottor, brunnar och liknande men bilen är inte ett av de ställen som jag tror någon tycker känns kul. Förutom de som ( älskar ) spindlar såklart. Problemet är hur som helst löst. Gick ut mitt i natten i lördags ( när denna typ av spindel oftast går ut för att jaga) och tur som jag hade satt den då i taket så jag enkelt kunde lyfta ned krabaten i en burk och släppa ut honom en bra bit ifrån min bil iaf. Tycker inte om att skada djur, då inte ens de jag finner obehagliga så ville gärna inte använda radar. Skönt att de löste sig som det gjorde. Tack för alla roliga och kreativa svar.
 
  • Gilla
VardagsFixaren och 8 till
  • Laddar…
Heder till dig för att du lät den leva! (y)
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
ByggareSchyll skrev:
Vänta lite nu. Finns väl ingen i sina sinnefulla bruk som tycker det är speciellt trevligt att det helt plötsligt sitter en spindel med 6 cm över benen i taket eller på låret när man kör bil. Känns ganska ofräscht.
Trevligt är det inte, men det å andra sidan inte särskilt otrevligt heller. Inte särskilt ofräscht heller. En fluga däremot är ofräscht. Den rör sig fritt mellan kadaver, avföring, din hud och din mat. Var glad för varje spindel som hjälper oss hålla efter flugorna.

Spindlar är fullständigt harmlösa för människor. Vad är detta - vuxna karlar som piper för att de får en spindel på sig? Ta er samman!
 
  • Gilla
DANNE_K_ och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jo visst, det så klart, men jag tyckte först att de satt på ett fönster inomhus, nu kanske det inte är precis så men de ser ändå ut att befinna sig på ett rätt udda ställe, det var mer det jag undrade över.
Om jag ska vara lite mer specifik med placeringen av spindelägget så satt det på utsidan av ett av glasen till uterummet. Det var lätt dolt bakom en lagerhägg och därav hade jag inte sett det förrän de började röra sig. Jag har haft ett liknande på insidan av ett fönster, men där vek spindelmor in vingarna innan hon han fylla det med avkommor.
 
Olsin skrev:
I våras hade jag ett spindeldagis på ett uterumsfönster.
[bild]
Två filmcitat poppar upp i mitt huvud:

"Napalm, now! We need napalm now!"

och

"I say we nuke the site from orbit. It's the only way to be sure."

Och kärrspindeln är väl den enda svenska spindel som anses kunna bita genom huden på människor.
Och de är dessutom stora och äckliga och snabba...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ByggareSchyll skrev:
Gumman vägrar sätta sig i bilen
Varför berättade du om spindeln för henne? ;):cool:
 
Alfredo skrev:
Varför berättade du om spindeln för henne? ;):cool:
Om man vill vara ensam i bilen...
 
Troberg skrev:
Två filmcitat poppar upp i mitt huvud:

"Napalm, now! We need napalm now!"

och

"I say we nuke the site from orbit. It's the only way to be sure."

Och de är dessutom stora och äckliga och snabba...
Annars kanske det finns en vuxen karl i närheten som kan förklara för dig att en 0,5 mm lång spindelbebis är fullständigt ofarlig för en människa. Inte ens om de är 200 stycken kan de göra någon skada. Det behövs varken napalm eller kärnvapen.
 
andersmc skrev:
Annars kanske det finns en vuxen karl i närheten som kan förklara för dig att en 0,5 mm lång spindelbebis är fullständigt ofarlig för en människa. Inte ens om de är 200 stycken kan de göra någon skada. Det behövs varken napalm eller kärnvapen.
Joho-då, det handlar bara om att ha lite fantasi :)
 
andersmc skrev:
Annars kanske det finns en vuxen karl i närheten som kan förklara för dig att en 0,5 mm lång spindelbebis är fullständigt ofarlig för en människa. Inte ens om de är 200 stycken kan de göra någon skada. Det behövs varken napalm eller kärnvapen.
De är äckliga, det är nog.
 
hahalj
Är inte rädd för spindlar, men tycker inte om dem, tar inte i dem om jag inte måste. Är väl den nedärvda genetiska instinkten som talar, förnuftsmässigt vet man ju att de inte är farliga, men.... Tvättstugan blev i våras omvandlad till spindelbarnkammare med 100-tals minispindlar som klängde och spann nät mellan kläder och torklinor, allt hände över en natt. Det var inget kul alls. Övriga i familjen vägrade gå ner i tvättstugan. Fick dammsuga varenda klädesplagg under flera veckors tid innan de sorterades in garderober och lådor.
Har nu skaffat två katter och hoppas de ska hjälpa till att förebygga problemet, de verkar iaf vara mycket intresserade av allehanda småkryp.
 
Tycker du Andersmc kan sluta svara i tråden eftersom du inte verkar kunna ge annat än omogna, spydiga och helt ointressanta svar. Du har nu flertal gånger talat om att spindlarna är helt ofarliga trots att ingen någonsin har antytt att de skulle vara någonting annat. De flesta har tillomed skrivit att de vet att de är ofarliga men tycker de är äckliga, vilket inte riktigt verkar gå in hos dig.
Jag är inte heller rädd för spindlar, hade jag varit det hade jag inte försökt rädda den lilla krabaten utan istället radarbombat bilen.
Det är skillnad på att vara rädd och att känna obehag.
Tror nog att vi anses vara lika mycket karlar i det flestas ögon trots obehaget för spindlar.
Men tack för dina insiktsfulla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.