Mikael_L
Jag var också noga med att påpeka att det var min åsikt jag skrev om, inte absolut sanning.

Det är väl detta forumet är till för? Att det luftas lite olika sätt, tankar och metoder, så detta kan berika alla som läser och skriver. :)


Förövrig skrev du "utan har lärt mig den hårda vägen, genom att göra fel..."
Och riktiga erfarenheter är ju hårdvaluta. :)
Kan du beskriva lite hur det gick fel?
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
psau skrev:
En enkelarmerad platta 10cm gjord med grovbetong från byggmax skiljer sig markant mot en 10cm enkelarmerad platta gjord med anläggningsbetong c40/50.
Nu får vi väl hoppas att TS inte blandar fulbetong själv utan köper från en betongfirma. Då krävs inte en så kraftigt dimensionerad platta för ett vanligt garage som du föreslår.
 
Hehe du var tvungen att dra upp den kommentaren :)

Det var när jag skulle gjuta nytt golv i garaget på landet, befintligt hus med stampat jordgolv.

Fel som gjordes var:
Grävde inte ut tillräckligt, vilket gav ett för tunt bärlager
Armering 5/200
Grovbetong från bygghandeln a la konceptet billigast möjliga.
Gjutning en stekhet sommardag med tombola.

Resultat:
Bom underplattan
Sprucken platta pga delvis bom
Undermålig betong/armering för att klara lasten


Senaste plattan var botten plattan till poolen 12cm C40/50 enkelarmerad 36m2 tar den utbredda vikten av 46ton vatten samt kantlast 9ton vägg.

Så man lär sig så länge man lever, ska bila upp golvet i garaget hemma och då blir det en 20cm platta vill kunna ställa grävaren på pallbock utan att behöva bekymra mig.

/Peter
 
Betongen är nog det enda jag inte ska köpa på Byggmax ;-)
Tack för din input Peter!
 
Det är som med alla råd lyssna lagom och gör det som du tror på.


En konstruktör som faktiskt har räknat på det och har en ansvarsförsäkring kan du göra som han säger, vi andra tar inget ansvar när det går fel :)

/Peter
 
Kika längst ner i tabellen på punktlaster. Enkelarmerat med 6150 orkar hemskt mycket punktlast för att vara i ett vanligt garage om man gjort underarbetet riktigt.
http://www.rockwool.se/produkter/u/2011.construction/1151/

Det är lite fult att förutsätta att man fuskat bara för att man gjort det själv, då slutar det med att man behöver köpa spända bjälklag att lägga på marken...
 
  • Gilla
andeb
  • Laddar…
Glömde även jag nämna att jag köpte betongen från en betongfirma.....
 
Hej du pjfj,
Nåja helt off var det nog inte om du läser tråden ser du att TS initialt pekat på Byggmax sortiment och det som grund ger en linje på råden.

Hade TS initialt pekat på Weber931 och 6/150 så hade nog tråden sett annorlunda ut, men det är ju det som är grejen med forum man lär sig hela tiden av sin och andra fel och man lär sig förhoppningsvis att läsa råden på ett avslappat sätt.

När jag gjorde min första platta visste jag inte att jag fuskade det märktes några år senare, nu ett antal plattor senare vet jag var jag kan fuska och var jag absolut inte ska fuska...

/Peter
 
Är Byggmax att betrakta som fusk? Är deras grejer alltid sämre? Jag har dålig koll märker jag :)
 
Nejdå! Inget fel på prylarna, men man ska veta vad man behöver och inte utgå ifrån att det som finns där är tillräckligt. Tidigare hade de inte armeringsnät 6/150 utan bara klenare dimensioner vilket är lite märkligt eftersom 6/150 är det som gäller för en "normal" platta.
 
Man får ofta vad man betalar för, obs jag skrev ofta och inte alltid.

Byggmax har många bra grejor till vettiga priser de har även massor med halvdana saker till ung samma priser.

Armering är det svårt att fuska med dock har jag sett att de inte har vidare åtgång av armering på byggmax där jag bor, så den är rostig och "misshandlad".

Byggmax och Hornbach kör ju Finjas sortiment samt vissa noname tyska och finska leverantörer och deras billigaste grovbetong är inge kul att jobba med det är mest sand i de påsarna.

Jag gillar ju leverantören som har sin namne i grill sortimentet deras produkter har inte gjort mig besviken, ibland lite dyrare men trevligare att jobba med och håller bättre.
Senast jag gjöt körde jag med deras Rep922 (http://www.weber.se/betong-cement-b.../weber-rep-922-reparationsbetong-0-12-mm.html) och fick en mycket bra platta återigen overkill men jag sover gott.
Skruv köper jag en del på Byggmax även gjutvirke och plank men inte reglar och deras färg ska vi inte tala om mest vatten.
Men annars lider de av samma problem som de tyska husen som sparar in mycket på kvalitén, jag tycker att man får vara med en hel del för att inte få skit.

/Peter
 
psau skrev:
Skruv köper jag en del på Byggmax även gjutvirke och plank men inte reglar och deras färg ska vi inte tala om mest vatten.
/Peter
Gäller det precis all färg som säljs på Byggmax, oavsett om den är avsedd för utomhus eller inomhus, och oavsett tillverkare?
Har du låtit analysera innehållet?
När man läser ditt inlägg så får jag känslan av att du är väldigt säker på din sak så därför blir jag nyfiken på vad du bygger detta påstående?
 
Oj ja jag har analyserat varenda droppe, ibland undrar jag om man ska knipa käft istället för om man inte väger varje ord kommer det ett påhopp direkt.

Klart jag inte analyserat innehållet men jag har hjälpt grannen som köpt färg till sitt hus på Byggmax ute - slamfärg på vägg och alkyd för lister inne latex till tak och vägg och list färg. Den enda färgen som inte gjorde mig förbannad var deras listfärg inomhus dock kan jag inte säga att den var vidare bra ändå.

Slutade med att grannen reklamerade färgen och köpte färg annorstädes.

Så nej jag har inte analyserat all deras färg jag har bara prövat en stor del av deras färgsortiment och sorry jag kan inte säga att jag är annat än missnöjd!

/Peter
 
Ok, då handlar det alltså om din åsikt snarare än om fakta och det är självklart helt ok, så länge det framförs just som det.
Om du tolkar mina frågor ovan som påhopp så vore det intressant att höra vad du tycker om ditt egen skrivelse om Byggmax färg, det borde ju då vara rent och skärt förtal i så fall.

Nåja, jag kanske använde en onödigt syrlig ton, och detta är ju långt från topic, men jag tycker det är tråkigt när negativa åsikter leder till grov generalisering och sedan presenteras som fakta här på forumet.
 
Inte i något inlägg gjort av mig har jag framfört något som fakta utan jag har däremot poängterat att jag baserar mina uttalanden på egen erfarenhet och misstag. Om någon tolkar inlägg av en icke härledd källa på ett forum som fakta är nog det ett relativt begränsat problem.
Se mitt inlägg nr #20 i denna tråd.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.