Nu kör vi.

Tomt inköpt i södra Tyskland, ~500m från den Schweiziska gränsen. Jag tänkte i denna tråd främst försöka att skildra de utmaningar samt fokusera på de större skillnader det innebär att som utlandssvensk bygga hus utanför Sverige. Förhoppningen är att å min sida få tips, uppmuntran och råd men att samtidigt ge tillbaks i form av att skildra och eventuellt ifrågasätta hur det kommer sig att det som ses som ett byggnadstekniskt eller finansiellt måste i ett land verkar vara väldigt annorlunda i ett annat. (ex krav på våtrumssäkring, inåtgående dörrar, stenhus istället för trä, syn på amortering etc)

Vår husplan:
Tomten vi köpt ligger i en dalgång och i denna del av Europa är en sluttningstomt snarare det normala. En härlig extra utmaning är att tomten ligger i en s.k. jordbävningszon nr3 vilket ställer högre krav på byggkonstruktion än normalt. Vi planerar att bygga ett 3 våningshus, dvs sutterängplan (källare/vissa bostadsrum) + 2 ytterligare plan. Huset blir ett så kallat massivhus vilket innebär att det muras sten för sten.

IMG_0205[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nähe, nu dags att plugga lite byggbegrepp på tyska så att jag kan förhandla med arkitekter och hantverkare...
 
  • Gilla
bearz och 4 till
  • Laddar…
Det skall bli spännande att se hur bygget utvecklar sig!

De krav naturen ställer är ju de samma som här hemma (om än lite vänligare i sydtyskland),
men samhällets krav är säkert mycket annorlunda.

Hur stor är tomten, och hur mycket kostar den ungefär?
(Om det inte är ofint att fråga.)
 
Kul,
bor utanför Frankfurt och renoverar ett hus.

Den generella inställningen i Tyskland verkar vara att man behöver en hantverkare till allt, och mer avancerade saker än att byta glödlampa klarar man inte själv...
Skillnader mot Sverige är t.ex.
-Kan göra elen själv, och ha dit en elektriker som prövar och ansluter installationen när man är färdig. (Sparar väldigt mycket pengar)
-VVS-installation far man inte göra själv (rädslan för Legionella är stor...), men, vem kommer att kontrollera det?...
-Hantverkare kostar allt mellan 15 och 50 €/timmen
-Byggmaterial är allt som oftast billigast pa Hornbach och de stora byggvaruhusen, specialla mindra och dyrare saker kan man ibland hitta riktigt billigt pa Ebay osv.
Lycka till=)
 
Hej,

bor inte så långt bort, i Stuttgart. Jag planerar att göra en omvänd manöver. Jag planerar att ta ett i grund tyskt hus och slå upp det i Sverige. Det skall bli ett hus i så kallad "Holzskelettbauweise". Befinner mig just nu i bygglovsskede. Lycka till med ditt bygge. Det skall bli intressant att följa!
 
@KnockOnWood: Sant - lagar och konstiga förordningar är ofta mer utmanande än fysiken. Borde vara tvärtom! Gällande tomten: Location, location, location... Tämligen universellt att tomtpris är direkt relaterat till hur mycket pengar man kan tjäna inom ett rimligt pendlingsavstand. Tomten är 700m2 och vi betalade ca 270€ per m2.

@magnusmo: Ser fram emot att utbyta gemensamma tips. Stämmer det du skriver. Gällande hantverkare skulle jag möjligtvis tillägga att man är beredd att betala för bra hantverkare och garanterad kvalitet.

@femitolv: Danke dir! Holzrahmenbau/Holzskelett (=lösvirke i trä) är typiskt skandinaviskt sa bör smälta in. Kul att du nämner eftersom vi snarare bygger typiskt tyskt (=massivhaus). Kommer aterkomma till dessa skillnader nan gang
 
Eftersom vi inte räknar med att spaden sätts i marken innan tidigast November kommer det dessvärre dröja en stund innan nya bilder på huset kommer och just nu gäller det främst att få till planlösning, bygglov etc.

Vår husplan forts:
Vi kommer som sagt att bygga ett s.k. Massivhaus - dvs ett stenhus med ca 40 cm tjocka stenväggar (~ytong). Varför vi valde detta har flera anledningar:
1. Vi vill snarare skydda oss mot värme och inte mot kyla. Det är sällan under 0 grader här. Vi upplever att det är lättare att få en jämn, kall temperatur i ett stenhus
2. Det känns mer genuint och beständigt. Jag vill bygga ett hus som håller i hundratals år.
3. Färdighus / trähus har en sämre klang och därmed ett lägre andrahandsvärde här.

Vi köper vårt hus nyckelfärdigt, just ett stenhus hade jag själv inte vetat hur man bygger riktigt. Planen är förresten att göra så lite som möjligt själv på detta hus; fru, barn och ett till på väg samt tidskrävande jobb räcker mer än väl just nu. Synd, bygga är kul...
 
Hej igen och tack för ditt svar.

Nja, Holzskelettbauweise är inte riktigt samma som Holzrahmenbau i Tyskland. Om du går in och tittar på hustillverkarna www.huf-haus.de eller www.davinci-haus.de så förstår du vad jag menar.

Detta är också anledningen till att jag jobbar ihop med en tysk husfirma för att projektera huset. Det finns ingen i Sverige som har en blekaste aning om hur dessa hus konstrueras och byggs. Det är i alla fall min erfarenhet.
Jag pratade med svenska husfirmor och de bara skakade på huvudet när jag beskrev vad jag ville göra. När jag pratade med arkitekter i Sverige drog dom till med priser som ej är betalbara. Så det får bli samarbete med en tysk husfirma.
 
Aha, bra att man lär sig nåt nytt. Känner direkt igen hustypen men visste inte att man kallar den så.
Vad är fördelen med Holzkettenbau? Får erkänna att jag är väldigt konservativ och feg när det gäller husbygge. Bygger hellre det som människor lokalt har byggt på ett visst sätt de senaste generationerna.
 
Tack för svar Gusen!

Det skall som sagt bli intressant att följa ert bygge.
Tänk att 90 mils avstånd skall kännas så exotiskt :)

Utsikten är ju svindlande vacker.
Nästan lite halvalpin till sin karaktär. Vilken höjd över havet är det?

Men jag tro inte riktig på
Tämligen universellt att tomtpris är direkt relaterat till hur mycket pengar man kan tjäna inom ett rimligt pendlingsavstand.
Det är nog andra faktorer som betyder mer. I alla fall här hemma.
(Jämför Onsala och Angered t.ex. Vilket är närmast Volvo?)
 
Vårt Bodenrichtwert är drygt 800€, om det är det man måste betala om man kunde köpa enbart tomt här vet jag inte. Vi har drygt 15 km till Frankfurt, där jag har hört att man kan tjäna ganska mycket pengar=)

Vad räknar du med att ditt bygge kommer att kosta per m²? Våran renovering kommer att gå på 4-500€/m², med väldigt mycket egenarbete.
Vårt hus är också massivbauweis från 1906, så det måste ha varit riktigt massivt med tanke på att det har överlevt några krig redan=)

Vill man ha jämn kall temperatur i huset, så är stenhus perfekt. Nu när det var 25-35 i hela juli blev det varmt innomhus de sista dagarna på värmeböljan, innan dess var man fortfarande tvungen att sätta på sig en extra tröja=) Det är ungefär lika ruggigt på vintern som på sommaren. Vad får man för u-wert på en modern vägg i ett stenhus? MEd våran Backstein får vi ~1.7 har jag försökt räkna ut. Trots det var energiförbrukningen runt 190 kwh/m² över året. Nu isolerar vi taket, så lite bättre kommer det nog att bli...

Min erfarenhet med hantverkare är nog att det spelar inte så stor roll vad man betalar dom, man måste ändå kontrollera resultatet och vägen dit. En som är billigare är oftast lite enklare att säga till hur man vill ha det, än en som redan kan och vet allt.
 
Hej,

hustypen "Holzskelettbauweise" framkallar kanske polariiserande åsikter , antigen hata eller älska. För mig var det "Liebe auf den ersten Blick". Öppen Planlösning, stora fönster helt utan kant nertill. (En hel gavel hos mig kommer att vara glas.) Det ser ut som om golvet direkt övergår i naturen. Samtidigt träbalkar och lite Alpstil. När jag kommit in i ett sådant hus vill jag inte gå ut igen, helt enkelt.

De som är negativa ser nog den öppna planlösningen och de extrema fönsterytorna som att man är exponerad och ger lite eller inget "skydd"

Kommer ni att bygga en sk. enskiktsvägg med enbart sten och puts på bägge sidorna eller med "Wärmedämmverbundsystem"? Det finns ju nu stenar från t.ex. Wienerberger (Poroton-T8) med Lambda ner till 0,08.

Bygger ni med en "Bauträger" eller vad har ni tänkt er för kontraktsform.
 
@KnockOnWood: ca 350möh. Man ser inte alperna från vår tomt, men om vi vandrar ca 500m ser man de i klart väder.
@magnusmo: 800 låter rimligt om det är nära Fankfurt och omtyckt läge. Delar av Taunus ligger väl långt över 1000. Kommer som sagt inte i princip göra något själv så vi är långt över er uppskattning. ~2000 eur/m2 om jag räknar på bostadsyta utan tilläggsutrymmen. Japp, hoppas det blir bra med sten i väggarna. Hus från 1906 - låter spännande!
@femitolv: ja, nog inget för mig men jag kan förstå att man gillar öppenheten och glas-partier. På resande fot så har inte byggbeskrivningen tillgänglig. Från huvudet kommer jag enbart ihåg att vi bygger kw70. Ja vi kommer bygga schlüsselfertig med en firma. Vissa delar lägger vi dock utanför kontraktet
 
Finansering / Budget
Då vi har den slutliga träffen med banken imorgon tänkte jag att nästa lämpliga tema är hur vi planerar runt budget och finansering.
Vår totala husbudget baserar vi på två premiser:
1. De pengar vi avser att lägga in som egetkapital skall minst utöra 30%
2. Utan att planera in någon inflation etc skall vi med våra nuvarande löner kunna amortera av på 25 år. (Helst dock på kortare tid)
Synen på att ha lån i Sverige och att ha lån i Tyskland är helt klart annorlunda...

Då vi båda jobbar i Schweiz har vi "hedgat" vårt lån genom att ta hälften i CHF och hälften i Euro. Vi har bundit lånen på 10 år. Detta dels efterom vi värdesätter att veta vår kostnad men dessutom att vi är tämligen säkra på att vi har en räntebotten just nu. Tiden får säga om vi hade rätt eller fel...
Är lite för dåligt insatt på hur det fungerar med bolån i Sverige för att kunna gå igenom skillnader. Men fråga på så får jag en anledning att lära mig och sätta mig in i detaljer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.