Köpte nyligen ett hus, där ett fristående garage är eldat med oljepanna.
Under kontraktskrivningen berättade nuvarande ägare och mäklare att oljepannan får sitt bränsle från en oljetank som ligger nergrävd strax bakom garaget, och som inte existerar officiellt.
De hade tydligen haft lite funderingar på hur de skulle göra för att berätta detta för en köpare, då det kanske inte ser så himla bra ut att skriva ut i beskrivningen att det existerar saker som inte är anmälda till kommunen..
Så de kom fram till att de berättar vid lämpligt tillfälle för den köparen (jag då) som vunnit budgivningen och har tänkt gå vidare med affären, och sedan fick denne besluta själv hur man ville göra.
Det är ju ändå ganska lätt att gräva upp skiten och skrota, finns det inga papper så finns det inget att anmäla..

Nåja, för min del är detta inget problem, jag har tänkt att behålla tanken och oljepannan och använda det för att värma garaget.
Men vad är bästa sätt att hantera situationen?

Om tanken vid senare tillfälle börjar läcka, vad snackar vi för miljöbrott och konsekvenser då?
Jag har ju inte (liksom nuvarande ägare) någon som helst koll på skick på tanken, eller hur stor den är. Kan det bli tal om fängelse för grova miljöbrott i värsta fall?
Och vad kostar det att få det besiktigat?
Kan det bli några problem för mig (eller nuvarande ägare) om man tar ut en besiktningsman och denne undrar varför man inte anmält tanken?

Kostar det en liten slant (ett par tusen) och jag i värsta fall får gräva upp runt tanken kan jag väl göra det, jag vill helst lösa det på bästa (och lagligaste) sättet.
Men inte om det kommer innebära problem, eller om det är så att eventuellt läckage inte innebär så hårda straff..

Tack på förhand!
 
Att forsätta använda en nedgrävd oljetank som man inte vet något om skicket på känns inte som nån bra ide, springer den läck åker man i vilket fall på att ta hand om spillet vilket kan bli en omständig och kostsam historia om man har otur. Kör slut på oljan och ersätt med en tank ovan jord. Det brukar bli 1-2 dm kvar på botten när brännaren stannar, det får man suga upp på nåt sätt.
 
  • Gilla
aoericson och 3 till
  • Laddar…
D09
Spontant så hade jag som inte gillar när man inte kör med öppna kort bett säljaren ta hand om "överraskningen" sen om behovet finns installerat en ny ovan jord.

Fängelse verkar ingen få oavsett miljöbrott ( amatörtyckande ) , till skillnad om du tar lite skattepengar ;) däremot tror jag sanering, vite etc likviderar din ekonomi ganska snabbt om det blir en läcka. Nu är väl det skillnad på olja och t ex diesel men jag har för mig att en droppe diesel kan förstöra upp till 10 000liter vatten ( från adr kurs, har ej testat ) så var rädd om din tomt och ev vattentäkter.
 
Fotografen skrev:
Att forsätta använda en nedgrävd oljetank som man inte vet något om skicket på känns inte som nån bra ide, springer den läck åker man i vilket fall på att ta hand om spillet vilket kan bli en omständig och kostsam historia om man har otur. Kör slut på oljan och ersätt med en tank ovan jord. Det brukar bli 1-2 dm kvar på botten när brännaren stannar, det får man suga upp på nåt sätt.
Att sätta upp en ny tank låter vettigt, eftersom den inte "finns" så borde det väl egentligen räcka med att suga upp det sista, och sedan plugga anslutningar och glömma bort allting?
Tips på vart man kan hitta vettiga tankar?

D09 skrev:
Spontant så hade jag som inte gillar när man inte kör med öppna kort bett säljaren ta hand om "överraskningen" sen om behovet finns installerat en ny ovan jord.

Fängelse verkar ingen få oavsett miljöbrott ( amatörtyckande ) , till skillnad om du tar lite skattepengar ;) däremot tror jag sanering, vite etc likviderar din ekonomi ganska snabbt om det blir en läcka. Nu är väl det skillnad på olja och t ex diesel men jag har för mig att en droppe diesel kan förstöra upp till 10 000liter vatten ( från adr kurs, har ej testat ) så var rädd om din tomt och ev vattentäkter.
Till viss del håller jag med om att det kom som en liten "otrevlig" överraskning, men de fyllde på tanken för nått år sedan och har sedan mest kört med pannan inställd på 5-10 grader för att hålla garaget frostfritt. Så troligtvis finns det en del olja kvar, men eftersom jag får med det gratis, plus att jag fick bra pris på ett par kubik björkved och diverse tillbehör till huset och de sålt pga skilsmässa så är det helt enkelt inte en grej jag tänker ta upp.
Allting i övrigt har skötts bra och huset är väl omhändertaget, så detta är inget som stör mig, tänkte mest kolla upp "worst case scenario" då tanken inte är anmäld.
 
D09
Du kan ringa anonymt till miljöförvaltningen i din eller i din grannkommun och fråga allmänt vilka krav som finns och vad som händer om en tank springer läck.

Egentligen så har du anmälningsplikt när jag tänker efter vid en läcka som överstiger ca 1 liter om jag inte minns fel. Dvs anmäler du inte läckan till kommunen så har dom skyldighet att lämna till åklagare.

Lärde mig detta när ett företag skulle fixa hydralslangarna på ett krossverk och klippte fel och åkte hem över helgen.
På måndagen efter var en ca 400 liter olja ute på backen och jag kontaktade miljöförvaltningen som var lite dryga och frågade mig hur mycket det rörde sig om, när jag svarade på uppskattad volym ca 300 - 400 liter var dom på plats ca 20 - 25 min senare ha ha

Vi hade redan påbörjat saneringen då och hade sen tidigare bra kontakter med ett saneringsbolag och tillstånd för att transportera förorenade massor men dom förklarade att om det kunde bevisats att jag ( eller någon annan ) sett läckan och inte kontaktat dom så skulle det gå till åklagare.
 
Finns en som råkade gräva upp en gammal cistern på sin tomt i Vingåker för några år sen, förmodligen en gammal mack eller nån som haft egen tank. Denna skulle åka på all sanering, jag skulle rekommendera dig att be säljaren ta bort denna tank samt att du får titta ner i hålet och lukta så det inte är en massa gojs kvar, OM någon myndighet kommer på att du har haft ett läckage där så kommer det dyra saneringskostnader som följd, jag har sett när dom sanerar och man får gräva och köra bort många kbm jord till speciella anläggningar som tar hand om det.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Har läst inläggen här och funderat ett tag..
Det är ingen direkt optimal situation att ha en nedgrävd tank som man inte vet skicket på, men jag har nog mer eller mindre bestämt mig för att inte ta upp detta med nuvarande husägare.
Jag har via omvägar fått reda på att nuvarande ägares inköpspris plus deras arbete på huset med tillbyggnader etc uppgår till lite över en halv miljon mer än det jag har fått betala för huset, som sålts pga skilsmässa.

Pga detta känner jag mig tveksam till att hänga över även detta på säljare, dessutom har jag kollat runt lite och inom min bekantskapskrets finns det folk som kan gräva upp, sanera, lyfta upp tanken och sedan fylla hålet med grus. Troligtvis går det även att lösa bortforsling om jag inte bestämmer mig för att ha kvar tanken ovan jord.
Detta kommer troligtvis att göras framåt nästa sommar, så jag får helt enkelt hålla tummarna att inget händer innan dess.

Jag ska iallafall ringa till kommunen och se vad de säger, och jag får tacka för alla svar och råd här i tråden!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tror detta är ganska vanligt att det ligger tankar ovan och under Jord.

En kompis råkade ut för det när han dränerade grunden stötte på en gammal tank under köksfönstret.
Kranbilen lyften upp den på tomten åt honom.

Där kapade han tanken med en vinkelslip köpt på rusta då den var tom endast vatten i.
Körde sedan iväg det till återvinningen.
 
Om du ska kontakta kommun, gör det anonymt. Du kommer garanterat få massa problem om du blandar in myndigheter. Jag hade under tystnad grävt upp tanken och kört iväg den.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det slog mig just att huset vi köpte för fem år sen har en oljetank nedgrävd på framsidan av huset. Det stod det inget om i besiktningsprotokoll etc, eftersom förra ägarna växlade till fjärrvärme redan -97. Vid övertagandet berättade de då att den gamla oljetanken tömdes (den var alltså inte nedgrävd från början), fylldes med glaskross o sand och grävdes ned på framsidan av huset. Jag kom mig aldrig för att fråga varför de inte bara lät frakta bort den, men det var väl en kostnadsfråga då. Hade det varit jag hade jag aldrig övervägt nedgrävning såvida det inte skulle vara ett femsiffrigt belopp att få den bortfraktad och omhändertagen.

Nåväl, jag har alltså en nedgrävd tank som jag inte vet skicket på, men att den enl uppgift ska vara tom. Jag tvivlar dock på att myndigheterna vet om att den är nedgrävd. Riskerar jag också problem i framtiden om det skulle komma fram, eller är jag mer "safe" än TS iom att den grävdes ned först efter att den togs ur bruk?

(Förlåt för trådkapningen förresten...)
 
För en massa år sedan ville farsan att jag skulle gräva upp den gamla tomma oljetanken. Han trodde nog jag skulle ha att göra ett bra tag men jag kom snabbt på att jag bara behövde skala av på toppen och sen spola med vatten runt tanken. Flytkraften är ju markant på en tom tank. så fort den lättat var det bara att skyffla i materialet som legat över tanken längs dess sidor.
Sen var det enkelt att rulla upp den sista biten på ett par plank. Farsan kom inte på hur jag fick upp tanken bara på några timmar ensam. :D
 
  • Gilla
RolfH och 4 till
  • Laddar…
.sun, du ska nog inte prata högt med myndigheter om det i alla fall. Dumsnålt att gräva ner den, men man grävde ju ner gamla mopeder och bildelar för med.. :/
 
xdigger skrev:
.sun, du ska nog inte prata högt med myndigheter om det i alla fall. Dumsnålt att gräva ner den, men man grävde ju ner gamla mopeder och bildelar för med.. :/
Gjorde man, varför för dyrt att skrota?
 
RoTe
Varför inte bara elda slut på oljan, städa tanken invändigt, fylla den med grus och glömma bort den?
 
RoTe skrev:
Varför inte bara elda slut på oljan, städa tanken invändigt, fylla den med grus och glömma bort den?
Det kan nog bli ett jäkla liv om man säljer sitt hus och har gjort så.
Kanske till o med kan räknas som dolt fel ?
Tomma tankar ska nog tas bort och marken ska nog kontrolleras och saneras vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.