Ett par meter från altanen har jag en grässlänt med 40 m från sjön.

Slänten har ca 3 fallmeter på 4m djup. Jag vill anlägga en bastu där. Planen är att gräva undan för bastun som blir ca 4-4,5 m bred och 2,5-3m djup. Lägga rikigt med dränerande makadam och på det gjuta sula för väggar som muras upp med leca. Klär lecan med platon utvändigt och reglar invändigt.

Golvet tänkta jag lägga finare trall på bärlinor och på sp sätt kunna styra inluft samt söippa bry mig om golvbrunn.

På lecaväggarna bygger man välvttak i trä som reglas och täcks med råspont, papp och plato som sen täcks med 50cm jord.

Väggen mot sjön sätta med panoramafönster och nedre delen kläs med skiffer på i och utsida.

Det smälter in snyggast om man håller ner takhöjden så att det bara är stå höjd närmast främre väggen och sen lpter det slutta. Därav tänkta jag mig en ny sort bastulav som påminner om 6-7 solstolar brevidvarann med fällbar rygg och fotstöd.

Så hur gör man med fuktspärr när man har platon-leca-bastupanel. Någon folie?

Hur tror ni det funkar att ha lite lyxigare bastulavar men då inte ha huvet på rummets högsta nivå.

Självklart eldar man i aggregatet och tänkte nog ha primitiv belysning också.

Vad tycks?
 
Låter kanonfint!

Med vedeldat tror jag du utan problem kan få temperatur även om du inte sitter topside.
 
Tack! Skönt o höra.
Dörrar o fönster ska ha lite hobbit-känsla.
Funderar på att bygga väggar i trä för att få ihop det med det välvda taket lättare.

Om man skippar isolering har jag hört att man kan skippa bastufolien då vedaggregaten med sten torkar ut konstruktionen efter eldningen.
 
Härligt! Jag har också förhoppningar om att kunna "gräva ner" en bastu en dag. Den ursprungliga finska saunan var nedgrävd i sluttningar, fast utan skorsten.
 
Jag tänker att det blir lite klaustrofobiskt med så låg takhöjd. Jag för min del skulle inte byggt lägre än 2-2,1m. sluttningen är ju hög nog.
"solstollösningen" funkar säkert fint, men ha dom lite upp från golvet så fötterna inte är helt i golvnivå, du får nämligen en del skikting av värme, speciellt när friskluften kommer upp från golvet och sugs in av et vedeldat kamin .Risken är att man blir kall om fötterna på vintern.
Med leca så är det väl inte behov för folie tror jag, dock bör du läkta ut panelen 20mm. Taket är däremot en plats där du bör tänka genom konstruktionen noga mtp kondens (under jorden- ofta kall takkonstruktion) det är sant att veleldat motverkar fuktproblem en del även vid inspirerat badning, men tak är alltid smart att lufta utanför isolation och ha folie/ångspärr på.
Golvbrunn är väl inte heller ngt stort problem, det är bara att stöpa inn et rör till utsidan og ett enkelt spygatt i golvet så att gråvattnet rinner ut. är ju inte några större mängder.
Jag skulle isolerat på utsidan, EPS/XPS 5-10cm utanför platon. Oavsett bör du ha en kamin med väl tiltaget effekt, rena lecaväggar kräver sitt effektmässigt.

Bluebob:
Hur långt tillbaka i tiden är detta, ofta var väl "rökbastu" en timrad konstruktion iaf de senare 200 åren tror jag.

MVH
Sakke
 
Sakke
Var ett tag sen jag läste på om det men innan röksaunan hade man en liknande enklare konstruktion - jordsauna. Har för mig att den fanns för redan 2000 år sen!
 
Nej vill helst skippa folie då platon är helt tät är risken att stänga in fukten mellan fuktspärrarna blir stor.
Trall med luftspalt under som har ett eller två spjäll på utsidan. Finns det någon stabdard människomall när man ritar solstolar eller ska man mäta sig själv.

Tanken är att panoramafönster tar bort klaustrofobi risken
 
Takkanten stikker säkert fram lite, enkelt att ordna lufttning ut där.
Men helt öppen konstruktion utan isolation torkar nog om man kommer ihåg att låta elden brinna en kort stund efter bad.
Vad med om du bara lägger på puts på lecan? iofs inte så mysigt men tufft!.

Är lite allergisk mot trall-lösningar , dels så är betong alltid lite fuktigt och gör att trall aldrig torkar helt och möglar, en fördel om man kan lyfta dom upp när man inte badar. Dels blir det svårt att hålla rent på golvet med heltäckande trall, det droppar ju alltid svett/hud etc på golvet och det börjar lukta om man inte skurar ibland.

Spygatt och naturgranit plattor(tuft i en "grottbastu")

Är det ngt i den här stilen du tänker?

http://www.laatulaude.com/fi/elegance.htm

eller ngt sådant?
http://www.saunasella.fi/fi/page/13
http://www.saunasella.fi/fi/page/10

Bluebob: ja , stämmer säkert! nu när du säger det så menar jag att ha läst om det ngn gång jag också.

MVH
Sakke
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Ja gällande väggarna tycker jag lätt det blir skitigt och ser skitigt ut med putsad leca. Utsidan under fönstren blir kanske putsade fast hade helst fått dit natursten.

Tror jorden isolerar tillräckligt sp det blir nog finnemang.

Schysta länkar. Stolarna har jag sett och det är en egen tolkning av dem som gäller.
 
Inte för att bråka med någon vision eller så, men hur ser det ut med strandskydd och så...Beakta att du måste ha bygglov och kanske även strandskyddsdispens om du ligger så nära sjön!
Hett tips att kontrollera dessa förutsättningar innan du planerar för mycket...
 
Kanske inte nämnde det men finns en anledning att den göms i en gräskulle. Nej självklart skall det sökas tillstpnd och bygglov oroa dig inte...
 
Menar bara att om det är strandskyddat område så är det nog till 99% omöjligt att få dispens för en bastu...
Därför tycker jag att du skall klarlägga det innan du lägger för mycket krut på planeringen ;-) Lätt att man blir nedslagen om man planerar och sedan kommer myndigheten och slår ner på allt...
 
Nja jorden isolerar väl ingenting, är bara stor massa som måste värmas upp. Den har alltid låg temp i förhållande till rummet . som sagt kostar nästan inget , varken i arbete eller pengar att lägga lite EPS på utsidan.(tak och väggar)

MVH
Sakke
 
Nej eps på utsidan håller jag med om. Det är glasull på insidan jag gärna slipper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.