Igår fogade jag mitt vita kakel, 10*10 plattor och ca 5 kvm, med en mörkgrå fog. När jag var klar hade fogen fastnat och får nu knappt bort detta. Har googlat men hittar inget på färgad fog. Läste dock på en sida att färgad fog går inte att få bort. Är det någon som har erfarenhet av detta, kunskap om man kan ta bort det eller måste jag riva ner mitt nykaklade kök? :(
 
För några år sedan vet jag att det fanns medel för att ta bort detta. Det var väl i princip utspädd saltsyra, så det är kanske inte alla typer av plattor som klarar det(?).
Kolla där du köpte kakel och fog så bör det finnas.
 
Vet inte hur mycket det handlar om, men tvätta med ättika, den 24%-iga. Är det inte allt för tjockt och framförallt eftersom du gjorde det igår så det har inte härdat fullt ut än. Akta så du inte tvättar bort själva fogen. Fukta gärna fogarna med vatten innan så att dom inte suger åt sig ättikan.
 
Hej och tack för era svar. Jag köpte ätika och en glasskrapa. Blir inga repor så nu är fogen borta som satt på kaklet. Problemet nu är att fogarna är ojämna och ser gräsliga ut. Finns tips på hur man snyggar till fogarna så tar jag gärna emot dessa, ska skriva här hur (om) jag löser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.