Jag tycker inte tre veckor är särskilt mycket. Om du inte får det sålt efter ett kvartal så tycker jag att du kan börja gå ner i begärt pris.

Ta en diskussion med mäklaren om vad som är ett rimligt marknadspris. De kan området och borde ha bra koll på detta.
 
  • Gilla
Sofiia
  • Laddar…
Tydligen var marknadsvärdet 1, 7 mille innan trämasken hittades. Kostar det då met än 400000 att åtgärda det, är alltså 1, 3 mille ett helt ok pris, eftersom du inte tjänar på att åtgärda och sen sälja för 1, 7

Att jämföra med andra objekt som sålts för 2, 7, när man vet att den egna fastigheten är värd 1, 7 är föga produktivt.
 
  • Gilla
Sofiia
  • Laddar…
TS - har du kollat vad försäkringsbolaget säger? De flesta försäkringar har ju något slags skydd mot skadedjur.
 
  • Gilla
Sofiia
  • Laddar…
Hej KnockOnWood, jassa dar ser man! Varlden e liten ibland...Skargarden ar inte helt fel heller :)
Blev Stockholm som ett exempel da det ar min hemstad. Det har tyvarr kommit in ett nytt fel med huset, sa far nog noja mig med det sista budet man far. Precis som du sager sa tar koparen en risk och behover stor budget.

Mvh, Sofia
 
Jugend skrev:
Det är inte säljaren som bestämmer vad marknadspriset är. Det är köparen. Så var det även på bronsåldern.
Jasså? Ja, jag var inte född då. ;)

Men jag vet nu att marknadspriset för en fastighet av de som värderar anses vara det mest sannolika försäljningspriset. En bedömning, alltså.
 
-MH- skrev:
Jasså? Ja, jag var inte född då. ;)

Men jag vet nu att marknadspriset för en fastighet av de som värderar anses vara det mest sannolika försäljningspriset. En bedömning, alltså.
De ekonomiska lagarna gällde långt innan man lärde sig tillverka brons.

De som värdera gissar var fastigheten kommer att säljas för. De bestämmer inte priset.

Det är när pengarna ligger på bordet som man vet vad fastigheten är värd.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Marknadsvärde är en fingervisning i vilken härad ett hus kan tänka sig hamna i pris vid en försäljning, men huset är inte värt mer än vad den köpare som betalar mest kan tänka sig betala, varken mer eller mindre. Vad andra tycker eller vad du tycker är totalt ovidkommande vid en försäljning - det är köparens betalningsvilja som styr vad huset är värt.

Går räntorna upp, någon bygger en senapsgasfabrik bakom eller om en ny inflygningsbana planeras över ditt hus förändras betalningsviljan vilket vi slarvigt kallar husets värde...
 
Vänta lite nu, jag tycker inte det räcker med att säga att det ska ligga ute längre. HUR har huset annonserats?, har det verkligen synts bland alla andra som är till salu just nu? Har mäklaren verkligen lyckats framhäva det som är positivt med fastigheten, osv?
Nu vet jag ju inte vad du har för upplägg med mäklaren, men oavsett så skulle jag kräva mer därifrån innan jag gav upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.