Tänkte att jag skulle slänga in en luft/luftvärmepump som värme i en isolerad friggebod på 15 kvm.

Är detta försvarbart ur energisynpunkt?
 
Vilken temperatur ska du hålla och hur väl isolerad är den?

Paybacktiden på en 20 kkr LLVP lär bli ganska lång på den lilla ytan. Kanske att man kan räkna hem en "julapump". Det är förvisso low quality, men ändå http://www.jula.se/luftvarmepump-sc-1332-3200-w-417018
 
  • Gilla
Clilja och 1 till
  • Laddar…
Hur varmt skall du ha det. Jag har en 15 kvm vid med 10 cm isolering i väggarna, 1 st 120 x120 tvåglasfönster, 1 st ytterdörr 18°.
För att hålla det frostfritt kör jag ett 400 watts element. När jag under vintern skall snickra där under längre stunder kör jag en 500 watts värmefläkt under typ 15 minuter. Har inte haft räknare för exakt en energiåtgång. Men vi drar inte mycket med den lösningen iallafall.
 
  • Gilla
Kristian Lund
  • Laddar…
Det är 10 cm i väggarna samt 20 cm i golv och tak.
Boden ska användas som boende för en tonåring så jag vill nog upp mot 20 grader..
Har varit inne på Jula lågprisare faktiskt..

K
 
Om det skall användas som sovrum bör ju ljud vara en parameter.
 
Ja, håller med, VP går bort pga ljud om det ska vara sovrum.
 
norrbottenstorpet skrev:
Ja, håller med, VP går bort pga ljud om det ska vara sovrum.
Mitsubishis lilla värmepump körd på tystaste läget avger 19 dB ljud.
Överröstar knappt väckarklockans tickande :)

Kostar här 12,990 inkl. moms med standard installation och ROT-avdrag.
Fem års garanti.

Och ni som köper Julas utomordentligt trevligt prissatta maskin:
Har ni sett att garantin inte gäller om inte "fackman" står för installationen?
 
KnockOnWood skrev:
Mitsubishis lilla värmepump körd på tystaste läget avger 19 dB ljud.
Överröstar knappt väckarklockans tickande :)
Det får jag medge var tyst. Och vid lite eftertanke, det var ju en tonåring det var tal om. Den kommer ju spela dunka-dunka hela tiden, så ev ljud kan ju inte spela någon som helst roll.
 
Jag har en granne med fyra döttrar, varav det två äldsta har blivit inhysta i en friggebod.
Den värms med en luftis och det verkar gå bra.


Ett tips:
Ställ Utedelen på marken!
Det är enklare och billigare att hänga den på väggen, men då hörs utedelens fläkt in.
Skillnaden i pris är ett stativ för några hundra.

I släktens sommarstuga har vi en vägghängd, och man kan ana ljudet från utedelen som ett svagt brummande.
(Tjälen ville inte ge sig så markmontaget var inte möjligt.)

I mitt året runt-hus står utedelen på stativ bredvid ytterväggen, och den hörs inte in.
I själva verket hörs den knappt ute heller :)
 
KnockOnWood skrev:
Mitsubishis lilla värmepump körd på tystaste läget avger 19 dB ljud.
Överröstar knappt väckarklockans tickande :)

Kostar här 12,990 inkl. moms med standard installation och ROT-avdrag.
Fem års garanti.
Kan du tipsa om var "Här" är ?

Funderar på att sätta in en LL pump i vår gäststuga. Står normalt på 10grader när den inte används och är välisolerad så den drar förvisso inte så mycket men känns ändå fel att inte försöka spara på värmen.
 
Hmm.. Bra tips där "KnockOnWood", hade nog tänkt fuska med vägghängd lösning.. Skippar detta.
Har hört talas om det där med att garantin inte gäller om monterad av icke fackman. Har dock läst massor här på byggahus tror jag om att Jula ändå byter ut trasiga pumpar.
Får kolla lite på ljudnivåer dock, hade jag inte tänkt på tidigare så detta tips tackar jag för. Tänker nog att de kanske inte behöver jobba så hårt på så litet utrymme.

Tack för kommentarer och funderingar!

K
 
Hänger på frågan - för jag har en liknande.

Vi har en del i vårt garage som skall användas som gäststuga. Utrymmet är lite drygt 15m2. Det skall hållas frostfritt och vid enstaka tillfällen bebos och då hålla bekväm inomhustemperatur.

Hade tidigare funderat på en LLVP - men orkar den upp i temperatur runt jul/nyår?

En tokig tanke kanske... men skulle man kunna tänka sig elelement för underhållsvärmen och en liten pelletskamin för de enstaka gångerna som gästrummet används?

Hur många (i runda slängar) kWh kommer det att gå att hålla utrymmet frostfritt /år? (Västra Götaland)
 
M
15kvm kan ju inte kosta så mycket att värma, även med 10cm i vägg och 20cm i tak. En LLVP måste ju ta massor med år att jobba ifatt jämfört mot vanlig elradiator.

En LLVP kan torka ur utrymmet, vilket kanske är bra och bekvämt. En variant till pellets (som låter massor) är en liten vedspis/kamin som är mysik, värmer effektivt, bidrar till att torka ur och är tyst.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Kaminer_Renoverade_48347939.htm?ca=12&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Sorselekamin_25270256.htm?ca=12&w=3

Sorselekamin.jpg
 
Tackar för input. Det hinner väl bli ganska kallt under natten även om man eldar det sista man gör? Tänker att blivande nattgäster kanske inte alla är så duktiga på att sköta en kamin (jag vill minnas att det krävs lite träning och vana vid den specifika kaminen) och att det är lättare att starta en pelletskamin som sedan värmer hela natten? Fast det kanske blir alldeles för varmt istället... även om den kan gå ner till 1.5 kW?

Ur ljudsynpunkt tycker jag nog att en LLVP och en pelletskamin är jämförbara.
 
M
Svårt att säga, faktiskt. Personligen gillar jag inte pelletskaminer i utrymmen där man ska vara själv då alla som jag hittils sett väsnas ofantligt, speciellt om de har en rengöringscykel. 1.5kw kommer definitivt bli hett. Jag har ett 1kw-element i mitt 15kvm förråd och det klara utan problem att hålla varmt även mitt i vintern (jag drar på lite när jag ska jobba därinne).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.