Vi får tillträde till våran nya brf den 1 oktober. Dock så har jag semster nu och har fått tillträde till garaget och eventuellt ett rum i min nya brf innan det oficiella tillträdet så att jag ska kunna köra upp mina möbler i lugn och ro. Finns det någon risk med att ställa möblerna i garaget innan man fått tillträde? Kan de på något sätt tillfalla nuvarande ägaren dvs säljaren?
 
Som jag förstått det så är det säljaren som tar en risk genom att släppa in er innan tillträdet. Säljaren ansvarar ju för bostadsrättens skick.

Jag hade själv tackat säljaren för möjligheten och ställt dit möblerna.
 
Okej vlken risk tar han ?
Vi vill gärna ställa dit grejjer då vi har långt att köra göteborg-Uppsala är bara orolig så att de inte på något sätt kan tillfalla säljaren eller så.
 
Det blir ju en jobbig sits om de försvinner och säljaren hävdar att hon aldrig har sett dem.
 
Vi har tänkt att när vi stäler dit möblerna fotografera allt, så att vi själva ser om någon låda eller något försvinner, då orde det väl vara hyfsat riskfritt?
 
Det är ju knappast något man behöver ligga sömnlös över. I alla fall om man inte förvarar sparpengarna i byrån.
 
Nyfniken skrev:
Det blir ju en jobbig sits om de försvinner och säljaren hävdar att hon aldrig har sett dem.
Blir ju en jobbig sits för säljaren om TS snor allt löst i lägenheten också :)
 
Om jag var Säljare och lät köparen ställa grejer i garaget/förråd skulle han få göra det på egen risk, inte skulle jag bli nöjd om han kom med ett gäng foton och pratade om stöld/skador.

/ATW
 
Som sagts, säljaren tar en risk om han släpper in er i förväg. Det är hans problem.

Du som ställer dit möblerna tar givetvis också en risk, OM prylarna försvinner så är säljaren knappast ansvarig. Och din egen hemförsäkring gäller troligen inte, iom. att fler har nycklar. Men så länge du inte ställer dit din äkta Picasso så är väl sannolikheten att grejorna försvinner rätt låg.
 
katten12 skrev:
Vi har tänkt att när vi stäler dit möblerna fotografera allt, så att vi själva ser om någon låda eller något försvinner, då orde det väl vara hyfsat riskfritt?
Jag vet inte om detta egentligen minskar risken. Det underlättar för dig att konstatera att något försvunnit, men sen då? Hur ska du kunna bevisa vem som tagit det?

Trots detta tycker jag som flera andra att din risk inte är speciellt stor så länge vi pratar om normala möbler/husgeråd/kläder och liknande. Däremot skulle jag nog inte ställa dit mer stöldbegärlig egendom som elektronikutrustning eller rena värdesaker.
 
hahalj
När vi flyttade förra året fick vi tillgång till ett uteförråd på den nya fastigheten 1 månad innan övertagande. Jag kollade med försäkringsbolaget som sade att då det är i samband med flytt så täcker vår villahemförsäkring lösöret som vi ställde i detta förråd upp till 30 dagar innan tillträde under förutsättning att bara vi hade tillträde till förrådet med egna nycklar. Med egna hänglås på de tre dörrarna till förrådet så var det löst.

Känns ju dock tveksamt ur försäkringsperspektiv att ställa in saker inuti brf-lägenheten, iaf om nuvarande ägaren bor kvar, men kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller i just ditt fall.
 
Redigerat:
Fast det kanske är att utmana ödet att be att få låsa utrymmet med eget lås.

Om prylarna skulle försvinna så är man med stor sannolikhet rökt. MEN vilken någorlunda normal säljare skulle få för sig att strula till affären genom att stjäla lite lösöre? Lösöre (om vi bortser från värdesaker) må ha ett stor värde för mig som ägare, men är i stort sett helt värdelöst för en tjuv.

Det som troligen i praktiken är den största risken är om säljaren får hjälp med flytten, att någon lastar med era prylar också av bara farten (och sedan kan alla möjliga förvecklingar uppstå). Så det kan vara bra med en tydlig märkning med stora skyltar att det är era prylar
 
Hmmm...jag skulle vara mer orolig för styrelsens ev infall....:x :p
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Efter halhajs svar så har jag ringt och kollat med mitt försäkringsbolag, mina saker är försäkrad för upp till 80 tusen kr oavsett var de står ocg jag behöver inte he egna nycklar eller lås då de omfattas om min flyttförsäkringsdel i hemförsäkringen då får sakerna inte st¨å tilfälligt i mer än 31 dagar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
hahalj
katten12 skrev:
Efter halhajs svar så har jag ringt och kollat med mitt försäkringsbolag, mina saker är försäkrad för upp till 80 tusen kr oavsett var de står ocg jag behöver inte he egna nycklar eller lås då de omfattas om min flyttförsäkringsdel i hemförsäkringen då får sakerna inte st¨å tilfälligt i mer än 31 dagar.
(y)
 
  • Gilla
cem77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.