Du har samma tankar som jag hade när jag tittade på lösningen. Enligt Enervent ska man kunna få ut ca 4kw värme och ca3kw kyla. Problemet är att fördela ut den i huset. Som jag fick beskrivet så ger inte FTX systemet tillräckligt luftflöde för att orka "värma rummen" själv när det blir kallare ute (Och det kan ju stämma om man jämför med hur mycket luft innedelen på en luftvärmepump skickar runt). Den ger framförallt eftervärmning av tilluft och lite extra gynsamma dagar.

Här i skåne gick det inte att få ekonomi i lösningen (har hyfsat billig fjärvärme i grunden). Men den var tydligen vanlig längre norrut i Finland.
 
plv skrev:
Det är ventfirman som påstår det, att verkningsgraden påverkas negativt genom att sätta in ett extra pollenfilter på kanalen. Blir så att säga ett extra filter för att ta det läckage som sker mellan frånluft och tilluft på det roterande aggregatet. Gissar att de måste justera fläktarna för att kompensera för detta, då det bör medföra att systemet blir "trögare" på tillluftsidan...
Det beror väl mer på injusteringen än pollenfiltert isåfall?
 
stake skrev:
Det beror väl mer på injusteringen än pollenfiltert isåfall?
Tja, det beror ju lite på hur man väljer att se på saken...
Injusteringen måste ju kompensera för det extra filtret. Utan det extra filtret kan systemet köras "normalt injusterat" och ha normal verkningsgrad.

Eller så kör jag en modern plattväxlare så slipper jag det problemet med extra filter, och ändå har bra verkningsgrad. Plus att jag inte riskerar att få för mycket fukt i huset...
 
plv skrev:
Farsan satte in ett Nilan VPL system, tror det var VPL15 Top...
[länk]
Nilans VPL15 + FU15 kanske skulle fungera för vårt hus...
Vad är en "passiv värmeväxlare" (heat pipe, FU15), är det direktverkande el eller en värmepump, om det är en värmepump - har den en separat utedel eller är den integrerad? Verkar kunna leverera upp till 3,0 kW i uppvärmningseffekt när det är -15 ute...?

plv skrev:
En ännu effektivare variant tror jag är den som heter Compact P UVP, i princip FTX i kombination med "riktig" uteluftvärmepump.
[länk]
Verkar vara en luft/vattenpump inkl VVB som är kombinerad med ett FTX-aggregat.Tror denna lösning är lite overkill för vår del då vi inte har någon dragen vattenburen värme i huset... men dock intressant produkt måste jag säga, verkar ha allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.