Jag undrar om någon är erfaren och villig att hjälpa mig ränka ut följande;

Skall bygga en vinkällare i trädgården med följande mått; 7m*5m*2m (höjd) räknar med att behöva gräva 3 meter ner för grund/tak.

Detta är då 105 kubik meter jord som skall forslas, hur stor grävare behöver jag, var får jag tag på en sådan (ink maskinist) och vad skulle detta eventuellt kosta?

>Göteborg

Stort tack för eventuella svar!
 
Ska du gräva så djupt får du nog lägga till ett par meter på varje håll. Raka väggar funkar inte. Från 8-9 ton och hpt gissar jag är ok. Mindre maskiner kommer ta längre tid. Tar ett par dagar att gräva, max.
 
Vad tror du det kommer kosta? Ungefär.
 
Mikael_L
Så stor maskin som du får in i trädgården och inte förstör allt genom sin storlek/vikt. :)

Men en 15-tonnare fixar det nog galant om den inte stöter på jättestenblock. (typ mer än meter stora)

En rå gissning är 2 dagar, a' 800:-/ timme och ca 2000:- i etableringsavgift. (+ moms)

dvs ca 18' + m = 22.500:-

Tiden kan bli aningen mer eller aningen mindre. Men jag skulle bli förvånad om det klaras på en dag = 8 timmer, men vem vet. Är det lätta förhållanden så ...
Och jag tycker inte det borde ta mer än 16 timmar ... Men något kan ju krångla.
Hur ska du få bort massorna?
Ska han lägga upp dom, finns det plats bredvid. Ska det lastas på lastbil direkt? Kan du ha två lastbilar igång så grävaren inte behöver stå och vänta?

Sen kan ju en grävare vara något billigare än jag angett (som den jag själv anlitat, ca 15% billigare med 15 tons maskin) eller något dyrare.

Men min vilda gissning är att du får jobbet gjort för 15-30 tusen. + kostnad för att bli av med massorna.
 
  • Gilla
Eirik Värja
  • Laddar…
Har du tänkt att sedan mura upp något i hålet eller behöver du några L-fundament eller liknande? Prefab betongprylar kan vara ganska dyra så det bör du också ta med i beräkningen.

Lycka till!
 
badtastex skrev:
-
Mikael_L skrev:
-
Tackar, och noteras!

Ang jord som skall bort, det är bara att strö omrking i resten av trädgården, bor i skogen.

Så här är tanken, skrik gärna på mig om detta verkar fruktansvärt och dumt; 7 x 5 m, grus, matta sedan cement, som isloering (väggar) blir det 70 centimeters stockar som är över från förra årets skogsröjning, fyll ut stockarna med spån och sätt sedan en cementvägg drygt 10 cm från stockar, armerat med skrotjärn mot stockarna - som skall ligga med den sågade änden mot rummet, staplade.

sedan en plankvägg på insidan, med 10 cm sågspån mellan betongväggen och plankväggen. Rummet blir 5x3, 15m2.

Samt vattentät duk över stockar/sågspån, detta borde hindra att det kommer in vatten och trycker mot väggarna och krossar dem vid kraftigt regn.

Det enda material som behövs köpas är då slangar för ventilation, cement, trä för ramar och tak, samt vattentäta dukar.

Tak har jag inte börjat tänka på än, får väl se till att sätta upp några bjälkar på bra sätt medans jag fixar till cementväggarna.

Vinkällare/matförråd

Mitt första "stora" projekt, upskattar alla tips och råd som kan ges.

Var tycker folket om iden med stockarna, tumme upp eller ner?
På vilket sätt är detta en dålig ide?
 
Redigerat:
Utan att fullständigt förstå din ide så tycker jag det känns fel att använda så mycket biologiskt material (trä och spån) i en källare. Nar man bygger i en källare brukar man se till att det inte finns något trä som är i kontakt med marken antingen direkt eller via betong.

Varför vill du ha så tjocka väggar?

-- Arne
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Tja - man kan ju hyra en 25 tonnare för typ 5000 kr per dag (plus moms o
diverse annat) på Cramo - om man vill göra saker själv alltså :) :) :) ... .
 
Mikael_L
Hmmm, matkällare/vinkällare ...
Ska det verkligen isoleras någonting då? Är det inte själva meningen att utrymmet ska kylas av den omgivande marken?
 
Just de - annars kan man väl likaväl bygga in den i lämpligt rum i huset ... .

Jag hade sådana planer en gång (lämpligt rum i huset alltså...) - sedan valde
jag istället flera megastora begagnade kylar i källaren (betalde inte elen själv
turligt nog pga diverse ...) - mkt billigare - nu har dock vinkällaren tyvärr mkt
oturligt tagit slut :) :) :) ... - "shit happens" som man säger ... .

MMMVVVHHH
 
Redigerat:
Eirik Värja skrev:
...Ang jord som skall bort, det är bara att strö omrking i resten av trädgården, bor i skogen...
Nä du, gräver du tre meter ner så är det inte "jord" du får upp!

Lägger du det i skogen dödar du nog den mesta av växtligheten där.


Och jag säger som alla andra:
Att bygga med trä, flis och andra organiska material är helt åt fanders.
Det kommer att ruttna och framför allt mögla.
Och det blir inte fint bourgogne-vinmögelsvampar inte :(
 
Knockonwood
Vad är det som är så dödligt 3 meter ned??

Sedan kan man undra om rimligheten i detta projekt, 35 m2 med vin men det kanske ska vara lite relaxavdelning också.
Att armera med skrot är ingen bra idé och som andra skriver, inget organiskt i kontakt med betongen.
konstruktionen blir som vilken källare som helst med dränering, grus, isolering och betong.

Protte
 
Mikael_L
Och ev ingen isolering då, eller åtminstone ganska lite ... ;)
 
prototypen skrev:
Knockonwood
Vad är det som är så dödligt 3 meter ned??
...
Protte
Nej, jag menar inte giftigt, med det är ju inte matjord direkt.
Snarare lera (Göteborgsområdet).

Och om man täcker t. ex. 500 kvm trädgård med den leran blir det en 20 cm tjock lerkaka som kväver det mesta därunder.
 
Fasen vad komplicerat allt blev helt plötsligt, och jag som bara ville göra ett sketet amatörbygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.