Hej jag har precis varit och hyrt en bostitch rn46k.
Jag försöker skjuta på ett standardiserat sätt där jag får ca 10 snygga spikar men sen blir en snespikad och skär in med skallen i pappen. Även "dubbelskjut" med 2 spikar på en gång har hänt. Ibland så följer en bit av tråden med spiken och skär upp ett snitt brevid spiken som ofta går in snett också. Jag vet inte om jag saknar teknik eller vad det är men det är lite frustrerande. Jag vet dock inte om det spelar någon större roll då man klistrar över spiken med nästa våd takpapp. (om det är allvarligt så säg till;))
Jag bara undrar ska det vara så? är det normalt för en takpappspikpistol?
Jag kör 22mm pappspik från motek 15 grader.

MVH
/poppe:)
 
Beror på modell av pistol, en del har någon form av extra styrning för att inte få detta fenomen. Har själv en gammal bostich utan styrning som funkar bra och den vill jag inte vara utan. Några dubbelskott har jag inte upplevt.
Tekniken när man spikar med papp picka är att man håller in avtryckaren hela tiden och sen bumpar man nosen mot underlaget. När du fått in tekniken så går det riktigt fort att skjuta fast pappen. Ca 4kg tryck på kompressorn brukar vara lagom om jag minns rätt.
 
Jo jag har "bumpat" och försökt bumpa lika dant men det blir ändå snea skott. Jag har dock närmare 8 bar i kompressorn. ska kolla om jag kan förstå mig på att sänka trycket (hyr även denna).
 
Lånade en sådan pistol av en kompis när jag lade om taket. Använde även jag 22mm spik och upplevde precis samma fenomen som du. Min tolkning är att pistolen är gjord för att ta rätt mycket längre spik och på den extra färden ett 22mm-spik får ta är det lätt att det kommer snett. Dessutom märkte jag att underlaget spelar stor roll. Hade bara 18-19mm råspont på takstolar c/c 1200mm och i mitten mellan takstolarna ökade risken för dåligt spikresultat eftersom underlaget inte var stumt nog.

Utan att ha testat någon annan picka skulle jag vilja påstå att RN46 är en skitpistol ;)
 
  • Gilla
poppe12
  • Laddar…
Hahaha.... ja jag har också 1200 mellan takstolarna. Jag klagade och fick en nyare med någon form av styrning för av spiken och det är milsvid skillnad. Inga snespikade och klarat allt som jag använt den till. Den nya som är bra heter bostitch RN46DW-1 så alla RN46 är inte samma. Jag kan säga att jag inte skjutit med så mycket (ca 20st) 22 spik med den utan nästan bara 32mm. Men allt som jag spikat har fungerat utmärkt. Ang dubbelskott så är det nog för jag bumpar mot en extra gång av rekylen.
@verktygsgurun Tack för infon.:) Sänkte till 5-6 bar och inställningarna för skottens styrka blir mycket bättre (8bar innan).
 
Det var min pistol som phl lånade. Jag har upplevt samma problem med pistolen. Någon som vet om man på något sätt kan uppgradera en RN46 så att den får spikstyrning som den förbättrade modellen? Inte för att jag någonsin kommer att lägga om ett tak igen... Men jag har haft fel förr.
 
Kolla med UK; (hittade ingen rep för sverige) http://bostitch.co.uk/contact/
Styrningen sitter i tippen som jag förstår det och den ser ganska annorlunda ut och med mer mekanik men hör med dem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.