Hej.
Vi ska nu köpa hus av en vi känner.
Säljaren är goda bekanta till min frus syster.

Så, en varudeklaration/besiktning är inte gjord och frågan är om man måste göra en sådan?
Fel finns det alltid på ett hus och var är det värsta som kan hända?

Springer ett rör läck mitt i vardagsrummet säger vi och det forsar 3 kubik vatten går väl det på
hemförsäkringen?
Vi har redan kollat igenom huset och undersökt alla brister vi hittat.

En besiktning är ju bra men som sagt så känner vi säljarna och kommer framledes ha kontakt med dom och vi har frågat ut dom noga om alla problem de känner till.

Frågar vi anticimex vill de ju såklart göra en
 
Att blanda affärer och privata relationer ska man vara försiktig med... Tänk igenom det noga!
 
Jag skulle gjort en besiktning i alla fall.. Eran undersökningsplikt är ganska omfattande. Tror även att det kan vara bra JUST för att du känner säljaren, då blir det mindre att vara osams om längre fram.
 
Godmorgon.

Ja, vi vet att vi enligt jordlagsbalken har en mycket stor undersökningsplikt.
Säljaren dock har informerat mig om hur husplattan är byggd, 2 dm betong, tjock isolering mm.
Han har även informerat mig om tänkbara vattenproblem. Det finns fläckar på tapet som han ej har döljt utan det sprang läck precis när han kom hem.
Men igen...varför har vi så enormt stor undersökningsplikt.
Vad täcker INTE hemförsäkringen?
 
Anticimex hade jag inte använt till att besiktiga huset. Har fått ett hus besiktigat av dom och allt dom påpekade kunde man själv se om man bara har lite baskunskaper i huskonstruktioner.
Har också läst ett antal förbesiktningar på hus vi kikat på och jag hittade allt som oftast fel som de hade missat. Fel som var klart synliga och som man själv kunde kolla med blotta ögat och en fuktmätare.
Sen kontrollerar de varken VVS, el eller gör några ingrepp för att kolla riskkonstruktioner (man kan nog iofs beställa det extra).
Ska ni göra en besiktning så försök hitta en person/firma som verkligen lägger ned tid på att hitta fel.
Alternativet är om ni känner någon elektriker, VVS:are och snickare som hade kunnat hjälpa er att leta fel. Har de hyfsad erfarenhet så vet de allt som oftast var de ska leta och vad det kan kosta att fixa till.

Sen om man ska köpa hus av någon man känner är upp till er att bestämma. Skulle något hända är det lätt att relationen blir ansträngd.

Vad gäller försäkringen så är bolagen väldigt duktiga på att frånskriva sig ansvar.
De skriver också ned värdet på rum ganska fort och ibland täcker det bara själva stommen. Ytskikt e.t.c. får man själv stå för så jag hade inte räknat med att få ut några stora summor från försäkringsbolaget. Vet man dessutom om att det kan finnas ett fel så är det nog ännu svårare att få ut något. försäkringen täcker väl allt som oftast enbart snabbt uppkomna skador, inte skador som beror på att livslängden på konstruktionen har nått sin beräknade slutålder.
 
Redigerat:
poker1970 skrev:
Godmorgon.

Vad täcker INTE hemförsäkringen?
Det mesta.

Man skall inte ha en övetro på hemförsäkringar. Till att börja med så täcker en hemförsäkring inte skador som beror på byggfel. Så om en rörskarv läcker och det rinner ut 3 kbm i vardagsrummet, så är skarven troligen plcerad på en plats där man inte får ha skarvar, och då täcker inte försäkringen. Men det beror då även på om det var fel med skarvplaceringen enl. de regler som gällde när skarven utfördes.

Ett av de absolut vanligaste problemen är att det uppstår vattenskador i anslutning till badrum. Dessa skador beror väldigt ofta på olika fel i utförandet av tätskikt, rörinstallationer osv. Då täcker inte någon försäkring. Eller i bästa fall sätts ersättningen ned.

En hemförsäkring täcker oftast inte för utifrån kommande vatten (finns undantag), dvs om taket läcker så kan du glömma försäkringen, eller om dräneringen är dålig.

Sedan är det en helt annan fråga om en besiktning skulle hitta de här problemen, just badrumsfelen upptäcks ofta inte, eftersom det inte ingår någon grundlig undersökning av badrum i besiktningsuppdraget för de flesta bes. firmor.

Jag skulle nog vilja påstå att om man inte själv är väldigt kunnig om hus, så bör man låta en bes. man undersöka huset. Att man har en säljare som ärligt berättar om det han vet är bra. Men de flesta fel som upptäcks vid en besiktning tror jag att säljaren oftast är helt omedveten om. Det handlar alltså inte om att "avslöja oärliga säljare".

OM du väljer att låta besiktiga, så välj bes. företag med omsorg. Just Anticimex har grundmurat dåligt rykte för sina besiktningar.
 
Du skall verkligen inte lita på försäkringsbolaget. Det håller inte alls.

Jag tycker att det är bra att man gör en besiktning av den anledningen att man kan tala med en person som faktiskt ser på fastigheten med neutrala ögon. Annars vet jag inte om det gör så mycket om man har allmän kunskap om fastigheter och läst många besiktningsprotokoll.

Den överlägset viktigaste frågan tycker jag är att huset i fråga inte får ha någon allvarlig sättning. Det mesta annat går ju att lösa. Jag har bytt tex takstol på en fastighet som jag äger och det behöver inte vara så dyrt. En sättning däremot kan kosta hur mycket som helst och kanske inte blir bra iaf.
 
Hej
Vi gjorde en riktig Jordabalksbesikning med hjälp av Densia.
Kvaliteten var en tiopotens bättre än alla de protokoll som Anticlimax åstadkommit.
Fredrik
 
Hej igen.

Ja en besiktning kommer vi att göra senare men har nu fått svar på en del frågor.
Det berör betongplattan som sitter på en slags platonmatta vilket är bra.
Det är treglas.fönster mm mm, vinden är kollad (energibesiktning)
det enda som är är ju fukten, OM det finns ngt. Allt under 40 % är ju bra.
Så, jag funderar på att i nuläget köpa en fuktmätare som dock bara mäter upp till 40% men då får man en susning om läger och vill man får man anlita anticimex mm.

Jag känner nog mig såpass trygg att vi köper huset utan denna besiktning.
 
Redigerat:
O
AntiClimax.... vi besiktigar hellre än bra....
 
40% fuktighet i vad? Är du över 17% i trä så ligger det risigt till.
Vinden är kollad på vilket sätt? En energibes. berättar väl enbart om det finns tillräckligt med isolering, inte skicket.

Sen kan det vara svårt att kontrollera hur skicket på våtrum är.
 
"Betongplatta som sitter på nån slags platonmatta" ????
Hur menar du nu?
 
Lycka till säger jag!

Att lita på att säljarna VET alla fel som kan finnas låter osannolikt!

Risken finns att ni om ett par år hittar ett större fel, som försäkringen inte tar och som hade kunnat upptäckas av en duktig besiktningsman. Då står ni med skägget i brevlådan tyvärr, är det då lika kul att umgås med de ni köpte huset av?
 
Dede77 skrev:
40% fuktighet i vad? Är du över 17% i trä så ligger det risigt till.
Vinden är kollad på vilket sätt? En energibes. berättar väl enbart om det finns tillräckligt med isolering, inte skicket.

Sen kan det vara svårt att kontrollera hur skicket på våtrum är.
Precis. jag skrev fel. Menade att ligger det över 40% och kanske närmar sig 70% är tillväxten av mikrobiell tillväxt stor. just 17% är ju korrekt iofs det normalt för material som björk, ek, bok, spånskiva, träf-skiva så ligger NORMAL-värdet på mellan 30-50 % medans mycket torr ligger mellan 20-30% och det enligt informationen av fuktmätare proffsen kör med. (Gann Hydromette UNI 1 - B50)
Jag har köpt en liten fuktmätare som fungerar helt utmärkt att mäta underligstak, takbjälkar och plastmatta i badrum så får man lite koll.
 
Redigerat:
orparn skrev:
"Betongplatta som sitter på nån slags platonmatta" ????
Hur menar du nu?
det finns ju andra lösningar än just platonsystemet, det med fläkt och speciella datoruträknade springor i listen där luften då sugs in under platonmattan.
Här är det gjort men vet inte exakt vilken metod men klart är att syllen INTE står direkt på betongen.
Det har heller inte känts någon speciell doft vilket är bra och då har vi varit i exakt alla utrymmen
Ej källare som brukar vara en stor bov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.