Marlen Eskilsson skrev:
Så om man har ett konto på FB så har de koll på vad man gör och det enda man göra om man vill slippa detta är att avregga sig där?
Är du säker på att det räcker? :confused:
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Så om man har ett konto på FB så har de koll på vad man gör och det enda man göra om man vill slippa detta är att avregga sig där?
Jag skulle vilja påstå att det inte räcker att avgregga sig heller. Det enda sättet är att helt blockera all trafik dit. Tjänster såsom http://sharemenot.cs.washington.edu/ som tipsades om här i tråden hjälper till med det.

Men nu har trådet snurrat iväg ganska mycket från det ursprungliga syftet, som var att säga till att man nu kan logga in på byggahus med hjälp av sitt facebook-konto. För alla befintliga användare kanske det inte ger sådär mycket direkt mervärde (Lite finns det dock, tex kan man koppla ihop kontona och sedan så behöver man inte komma ihåg sitt byggahus-lösenord utan det räcker med facebooks..)

På sikt kommer den här ändringen att göra att fler personer kommer hitta hit och enklare kommer kunna börja skriva. Så det blir mer liv i forumet!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
Absolut. Det är ju smidigt att kunna logga in med FB för de som har det. Ett alternativ är kanske OpenID och G+ om ni vill nå fler användare?

Edit: Moderator kanske vill flytta off-topic inläggen till egen tråd?
 
Redigerat av moderator:
M
Johan mlg Karlsson skrev:
Jag skulle vilja påstå att det inte räcker att avgregga sig heller. Det enda sättet är att helt blockera all trafik dit. Tjänster såsom [länk] som tipsades om här i tråden hjälper till med det.
...snip...
Kan nämna att det räcker att du besökt facebook, google, twitter, mfl, för att börja bli trackad om du inte kör med sharemenot, ghostery, etc... FB Connect-knappen kommer med 250KB javascript-kod, vilket är typ enormt stort :D. HTML-koden för byggahus.se förstasida är 13KB, ej inräknat övriga javascript som länkas in. För de på mobil eller med mobilt bredband kanske det påverkar ladd-tiden något?
 
Hur är kommunikationen mellan er administratörer? Att lansera en funktion som verkar sådär låter inte så genomtänkt.
 
M
Det är väl inte fel med FB connect, om det blir fler medlemmar här på BH - det är ju medlemmarna som gör forumet! :)
 
Om man kopplar sitt FB, kan välja nick här inne?
 
ullberg
Alfredo skrev:
För varje dag som går blir det allt tydligare att mitt beslut om att aldrig skaffa något FB-konto är tämligen korrekt...
Tillsammans står vi starka (styrkta)!

(men jag är lite irriterad över att inte kunna läsa menyn på vissa småkrogar och caféer, men jag är inte irriterad på mitt val att stå utanför boken, utan på den caféägare som aktivt väljer bort vissa kunder, måste vara trista poster i redovisningen)

/U
 
pbengtsson skrev:
Om man kopplar sitt FB, kan välja nick här inne?
Om man som befintlig användare kopplar ihop sitt konto så behåller man det namn man har här. Som ny användare så får man välja helt själv. :)

Angående kommunikationen mellan oss. Det är Per och Marlén som bestämmer över sajten, sen är vi några som hjälper till att utveckla och underhålla. Och det är väl inte alltid så att vi är helt överens om vad som är en bra förändring och vad som inte är det, men jag tror just den här ändringen är vi faktiskt väldigt eniga om att det är en bra och nödvändig förändring.

Edit: Jag kan också sålla mig till skaran över människor som inte har ett eget facebookkonto!

Edit2: Det är som Per skriver, inte som jag skriver.
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
pbengtsson skrev:
Om man kopplar sitt FB, kan välja nick här inne?
Om du redan har ett nick här på Byggahus t ex pbengtsson så behåller du det.
Om du däremot inte redan har ett konto så får du automatiskt samma användarnamn som på Facebook. Om du inte vill ha det namnet får du be oss om hjälp så byter vi det åt dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
M
Marlen Eskilsson skrev:
Det förstår jag inte. Användaren här kan ju inte kopplas ihop med användaren på FB?
Tyvärr Marlén, (ska det vara med é eller e?), det går lätt. Eftersom data hämtas från FB kan FBs server läsa FB cookies, IP address, mm, och logga all information till din FB profil. Om du inte har FB så loggas det så mycket unik information som möjligt om dig, även om din person är okänd för tillfället.

Om någon kopplar ihop IP-adress, med webbläsare, skärmupplösning, OS tillsammans med vilka sidor som du brukar besöka går det rätt bra att skapa en profil av dig, trots att du inte har ett konto. Mao kan de gissa rätt bra att just du är du, även om de kanske inte har ditt namn eller den typ av information. Och så fort du loggar in på FB så kopplas all den här sparade informationen till dig som person.

Precis samma gäller Google. 90% av nätet använder Google Analytics eller andra Google-tjänster (tex Google+ knappar, textreklam, banners, osv). Mao så skapas profiler av dig hela tiden om du inte aktivt försöker blockera dessa siter mha Ghostery, ShareMeNot eller andra plugins/extensions.

Det är skrämmande att tex Försäkringskassan har dessa på deras säkra sidor, dvs när du är inloggad med BankID eller liknande.

Att stänga av cookies fungerar ju inte på många sidor, speciellt när vi behöver logga in. Lite synd det där med cookies, eftersom det går utmärkt att använda URL sessionID som är en typ server-side cookie som försvinner när användaren loggar ut/stänger webbläsaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.