Nu älskar jag gamla ekar och skulle absolut inte fälla något i onödan, men jag har hört talas om att det efter stormen gudrun var en och annan tomt i områden med trädfällningsförbud som "råkade" bli av med något/några träd mer än naturen själv fällde.

Att träden finns med på kartan innebär dock inte med någon automatik att de inte får fällas.
 
Nu handlar det om mer än bara en veckas väntan (närmare ½-året faktiskt och flera påstötningar)... men visst paralellen till 15millarsbygget går ju att dra.
 
Hemmakatten
Vi gjorde tvärtom allt vi bara kunde för att kunna behålla en underbar stor ek som står nära huset!! :) Vi hade två arborister här som gjorde en kronstabilisering och en kronbeskärning. Och inte har vi haft några problem med eklöv heller, de flesta blåser bort och så har vi en naturtomt. Ekar och andra vackra, gamla träd skall man verkligen fundera både en och två gånger innan man tar ner dem.
 
  • ek1.jpg
trådlyft utan dess like :)

om ett träd är utmärkt på tomtkartan, får man inte fälla det då?

Jag har en tokstor björk 80cm dia. som är utmärkt på kommunens kartteknikers karta... kan man fälla den utan att fråga?
 
Ja, vi "kommunala karttekniker" har ingen makt över träden... Vi har inga kartor där förekomsten av träd styr om du får fälla eller inte... Inte ens detaljplanen....
 
En bekant i Flen var tvungen att be om lov för att fälla ekar. Man kan bli ersättningskyldig om man fäller ekar utan tillstånd, man ska gärna ha ett skriftligen. Här där jag bor behöver man också be om lov innan man tar ner dom vad jag förstått. Antar att det har med åldern på träden att göra.
 
Gallianoman skrev:
Ja, vi "kommunala karttekniker" har ingen makt över träden... Vi har inga kartor där förekomsten av träd styr om du får fälla eller inte... Inte ens detaljplanen....
För att förtydliga mig själv, jag tror att det i detaljplanens planbeskrivning kan finnas regler om träd och eventuellt marklov som krävs för att fälla träd....
 
En parantes som bör nämnas i ämnet är att lövkrattningen inte behöver bli så jobbig om man har en gräsklippare med multiklipp. Kör över löven dagligen under lövfällningsperioden så slipper man det mesta krattjobbet.
 
  • Gilla
Danne12345
  • Laddar…
Om man inte får fälla trädet men vill bli av med det, bara montera ett långt metallspröt i toppen, vänta tills det åskar och låt Tor göra jobbet.

Bödde skrev:
En parantes som bör nämnas i ämnet är att lövkrattningen inte behöver bli så jobbig om man har en gräsklippare med multiklipp. Kör över löven dagligen under lövfällningsperioden så slipper man det mesta krattjobbet.
Eller lägger några hundralappar på en lövblås.
 
Enskilda träd kan skyddas med stöd i antingen miljöbalken eller plan- och bygglagen.

Miljöbalkens skydd består i att länsstyrelsens naturminnesförklaring. Skötselanvisningar meddelas då antingen direkt från länsstyrelsen eller från kommun. Förteckning över naturminnen finns hos länsstyrelsen.

Träd kan också skyddas genom planbestämmelser med stöd i PBL. Uppgift om detta finns hos kommunens byggnadsnämnd.
 
  • Gilla
Herlitz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.