Idag har vi gjort så att det går att logga in med sitt Facebook konto. Vi försökte göra samma sak för 1,5 år sedan men gav då upp eftersom vi då stötte på prestandaproblem. Denna gång har vi jobbat mycket mer med Facebookintegrationen och tror och hoppas vi att det går mycket bättre. Vi har själva inte stött på några problem när vi testat men säg gärna till om ni stöter på problem.

Via den blåa Facebook Connect kan man alltså logga in eller koppla ihop sitt befintliga Byggahus konto med Facebook. Tanken är naturligtvis att de som har ett Facebook konto också enkelt ska kunna posta ett inlägg.

facebook-connect.jpg
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Och nu är det små otäcka facebook-knappar överallt. Hur har ni resonerat kring integriteten? Det är inte så roligt att det ligger facebook-saker på varenda sida man besöker. De får ju reda på precis var jag surfar (om jag inte totalt har missuppfattat detta.)

Skulle ni inte kunna tillhandahålla en valmöjlighet i profilen att man inte får någon facebook-integration alls och inga gilla-knappar eller dela-knappar eller någonting?
 
Facebook-knapparna har även funnits där tidigare men tidigare funkade de inte på alla sidor och tidigare hette de Like (dvs på engelska isf svenska). Nu testar vi Dela-knappar istället för Like eftersom vi tror mer på dem.

Att Facebook genom själva knapparna skulle kunna hålla koll på vilka sidor du surfar stämmer inte. Det är bara om du klickar på Dela-knappen som du får upp en popup-ruta där du kan skriva en kommentar och välja var på facebook delningen ska synas (t ex på din tidslinje) och för vilka t ex för dina vänner eller för vilka (t ex för dina vänner eller bara för dig själv).
 
M
Om ni länkar knappen fråm facebooks server loggar facebook det. Är användaren dessutom inloggad på facebook på annan sida kan de ändå logga besöket på byggahus i användarens logg.

Edit: facebook och deras partner har full tillgång till allas profiler även om de är markerade privata.
 
M
Ja, det många sätt att stoppa dem :). Jag menade bara att det är bra att vara medveten om vad som händer. Detta gäller G+ och många andra nätverk också.
 
japp!
 
Tack för informationen (att knapparna håller koll på var vi surfar). Den var helt ny för mig (fast inte särskilt förvånande).
 
Men det är ju bara om du loggar in här via FB som FB trackar dig, inte annars, väl? Loggar du in som vanligt ser ju inte FB dig via ditt FB-konto bara för att knappen ligger här och möjligheten finns.
 
Jo, tydligen annars också. Men det gör den ju i och för sig redan på så gott som alla andra sajter också så vi är inte unika på något sätt.
 
Det förstår jag inte. Användaren här kan ju inte kopplas ihop med användaren på FB?
 
Per Eskilsson skrev:
Jo, tydligen annars också. Men det gör den ju i och för sig redan på så gott som alla andra sajter också så vi är inte unika på något sätt.
För varje dag som går blir det allt tydligare att mitt beslut om att aldrig skaffa något FB-konto är tämligen korrekt...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Håller med Marlen, hur skulle det vara möjligt?
Vad gäller integriteten så är det bara att ge upp, alla tjänster, annonser loggar mycket av det vi gör.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det förstår jag inte. Användaren här kan ju inte kopplas ihop med användaren på FB?
Det behövs inte. Varje gång som knappen laddas från facebook-servern så ser facebooks server vilken sida det är man besöker just då. Och facebooks server vet ju om vad man har för kontouppgifter på facebook.
(Även om man skulle logga ut från facebook så sätts det ändå en kaka som berättar för facebook vilken användare som senast var inloggad. Och ifall man även skulle ta bort den kakan så tar facebook ändå och pusslar ihop så gott det går med hjälp av ens ip-adress.)
 
Så om man har ett konto på FB så har de koll på vad man gör och det enda man göra om man vill slippa detta är att avregga sig där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.