Har en fundering på detta med isolering av vinden.
Har alltid hört att ligger snön kvar på taket / inga istappar från taket så har man bra isolering.
Stämmer detta eller kan man ha stora värmeförluster i taket ändå?

Har aldrig haft istappar från taket så jag har antagit att det är bra isolerat, men har börjat fundera på vad man kan göra med kåken för att slippa elda så mycket, och hört att taket är en stor värmeförlust.

Hur kollar jag lättast om jag har "rätt" isolering på vinden? Temperaturmätare på vinden för att se skillnaden mellan innetemp. vindstemp. och utetemp.?
 
Vad har du där nu? Typ av isolering, hur mycket? Det är en bra början, sedan kolla upp isolervärdet och jämför om du skulle byta eller på med mer. Bara lite tips
 
Med andra ord kan man inte bara konstatera att man inte får istappar från taket och därmed har ok isolering?

Mattias_Jo1 skrev:
Vad har du där nu? Typ av isolering, hur mycket? Det är en bra början, sedan kolla upp isolervärdet och jämför om du skulle byta eller på med mer. Bara lite tips
 
Hej
Läs på ordentligt innan du börjar rota med isolering av vinden.
Många råkar ut för mögel och annat elände när temperaturen sjunker.
Fredrik
 
Ett bra tips är att isolera direkt under taket. Så om man har problem med att varm fuktig luft som kondenserar på innertaket.
 
Men detta bör göras så att inga köldbryggor blir kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.