UngFixare skrev:
Varför ska den sitta längs väggen?
Röret som sitter på nya avloppsrännan sätter man ju bara rakt över nuvarande golvbrunn. Sätter den tvärs igenom duschen, vågrätt mot duschväggen.
Men då höjer du befintlig golvnivå med, säg 5 cm, och måste flytspackla hela golvet samt höja dörrtrösklarna och kapa nederdelen på dörrblad. Mycket jobb för att få till just den golvbrunnen.
Måste dock kul att läsa om dina kreativa ideer! Du gör helt rätt i att spåna fritt för att sedan tratta ner ideerna till det möjliga och praktiskt genomförbara.
 
Fick en bild ifrån säljaren.
Screenshot_2013-08-15-16-23-36.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om den är 2cm tjock, borde man väll i princip kunna lägga klinker upp till den nivån. Tätskikt finns ju redan, då jag inte tänker rota mig ner och bryta upp befintligt golv.

Min tanke tar bort gamla brunnslocket. Lägger den nya brunnen rakt över så röret sticker ner i botten på gamla brunnen. Lägga fästmassa runt omkring och under så den ligger stadigt. Sedan lägga stora klinkerplattor runt om som mur, då kan inte muren röra sig. Nya klinkerplattorna läggs direkt med fästmassa på det gamla.

Jag är väldigt kreativ och har mycket idéer om HUR det kan se ut. Om det går i det praktiska är lite svårare, då jag inte hållit på med detta innan, är trotsallt bara 16år. Det är därför jag pratar med er här, för att kunna dela med mig av mina tankar och idéer och sedan få feedback på om det går eller inte, och hur man kan förbättra idéen och få fram liknande resultat men med ett annat tillvägagångssätt.

Tack
Mvh Sebastian

Kom ihåg att vi försöker hålla den artiga tonen nu :)
 
http://www.kgcverktyg.se/lux-elements här är skivorna

slå ifrån dig rännan, det kommer inte att bli bra...

Synd att du inte ska helrenovera badrummet, då hade det varit mycket enklare!
 
Finns det någonstans (Cheapy, bauhaus, k-rauta, coopbygg mf) som säljer alternativ till lux skivor? Hittar inte dessa lux skivor någonstans på någon webshop. Finns det liknande produkter av annat fabrikat som finns på den vanliga bygghandeln?
 
Ungfixare: Uppskattar verkligen din önska att lösa problem och fixa ett kanonbadrum. Dock tror jag det vore klokt att lyssna på alla goda råd du fått i tråden. Boxen från Joramark tillsammans med Hansgrohe iBox har jag själv använt, har nedsänkt väggnära golvbrunn från Unidrain och allt fungerar verkligen kanonbra och är godkänt enligt alla konstens regler. Dock har det varit ett jättejobb som man verkligen inte gör på egen hand, om man nu inte råkar vara hantverkare. Att försöka installera en golvbrunn genom att stoppa ner den i en annan golvbrunn är att be om problem. Dina föräldrar kommer vara dig evigt tacksamma om du lyssnar på oss!
 
Helt Off Topic,
men jag förstår inte hur man som ung man kan så fullkomligt snöa in på en dusch, så att det är inbyggd blandare, duschstril med olika LED-belysningsfärger och golvbrunnens storlek och form som är viktigast.

UngFixare, hoppas att du inte blir förnärmad av dessa sura uppstötningar från en gamling!

Men är det inte dags att lyfta blicken lite? Duschar gör man ju bara fem minuter om dagen!

För att citera Ringo Starr i A Hard Day's Night: Go out parading :)
 
T
UngFixare skrev:
Finns det någonstans (Cheapy, bauhaus, k-rauta, coopbygg mf) som säljer alternativ till lux skivor? Hittar inte dessa lux skivor någonstans på någon webshop. Finns det liknande produkter av annat fabrikat som finns på den vanliga bygghandeln?
Alla välsorterade kakelbutiker såsom Kakelcentralen/KakelDax, Svenska Kakel och Konradssons m.m har Lux Elements eller BACboard http://www.bacboard.se
 
KnockOnWood skrev:
Men är det inte dags att lyfta blicken lite? Duschar gör man ju bara fem minuter om dagen!
Nu pratar vi tonåringar så det blir nog betydligt mer än 5 min dusch om dagen... :D
 
Jag håller med biggles12 här, det är jättebra att du har idéer om hur du vill ha det och är beredd att lägga ner tid och pengar på att fixa till det. Och varför inte? Det finns ju en massa andra personer som kan bygga badrum, så varför skulle du inte kunna det?

Det du däremot ska vara medveten om är att badrum är bland de svårare sakerna att bygga, och en stor del av alla hemmasnickare ser det som överkurs. Att bygga ett vattensäkert våtutrymme ställer stora krav på korrekt utförande, och därför finns det ett stort regelverk att ta hänsyn till. Dessutom förändras reglerna relativt snabbt, och det är olika regler beroende på val av ytskikt. Och gör man fel så kan det bli en kostsam historia.

Ska man börja hemmafixa så är det oftast bättre att börja med det som är enkelt och riskfritt. T.ex. måla, tapetsera, lägga golv och liknande. Gör du fel där så blir det bara ett estetiskt problem. Samma sak om du bygger en altan eller friggebod, det värsta som kan hända är att den blir kass och skev.

Det är ungefär som att börja träna. Man börjar inte med att springa ett marathonlopp, utan man börjar med 2 km, och sedan 5 km. Och sen kanske en mil, och sen en halvmara. Sedan är man redo för maran.

Och för de sura uppstötningarna.. hade jag varit 16 så hade jag låtit badrummet vara och istället satsat på att svetsa ihop en hembränningsapparat, köpa en "snygg" säng från erikslunds möbler och tapetserat rummet med svart/metallictapeter. Det gäller att passa på innan man skaffar sig en fru som motsätter sig sådant :).
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.