Vi håller på att skissa på altanen till vårt pågående husbygge och den i dagsläget aktuella lösningen ser ut såhär:

altan1_std.jpg

altan3_std.jpg

Altanen i detta utförande är 53kvm stor och ligger i söder/väster läge. Det gröna området på bilderna är vår tomt, en liten hörntomt, där hörnet är till "vänster" i bild.

Alla tankar och kommentarer är mycket uppskattade, man blir ju aningen blind av att bara sitta och rita och kanske har vi gjort någon uppenbar miss/tankevurpa?
 
En fråga: Var är huvudentrén till huset? Är det på gaveln vi inte ser?

Rent allmänt tycker jag den ser bra ut, har dock bara ett altanbygge bakom mig.

Jag tycker att ni skall fundera över en inglasning, inte att göra just nu. Men prova att rita in den som ett ev. framtida projekt.

En inglasad uteplats är pricken öve i. Dimensionera den så att ni kan ha ett bord stort nog för "normal" gästdukning. Att kunna bjuda på middag utomhus utan risk för regn är toppen.

Om ni redan nu funderar över en inglasning, så kan ni förbereda så att dte finns plintar på rätt ställe, ev göra en del av grunden under altanen på annat sätt osv.
 
Inglasning känns för stunden inte aktuellt - vi bor ju på soliga västkusten där det alltid är varmt och aldrig regnar ;-)

Men visst, det är något att tänka på.....

Entrén är den vi ser, dvs altanen kommer att tjäna som entré till huset. Entrédörren är den som finns under taköverbyggnaden (med runt fönster i).

Vad som inte framgår så tydligt av mina bilder är att huset är i etage, vilket innebär att den "bortersta" delen av huset (bortanför burspråket som täcks av altanen) är nivåskild från övriga huset.

Fler tankar / idéer?
 
Åsikter:
1: att ha en altan som entré känns inte särskilt kul
2: ytan som är framför entrén är ganska stor men kommer nog lätt att bli dödutrymme
3: stolpen som stöttar taket kommer mitt i gångstråket
4: delen där bordet är placerat känns aningen smalt, man vill ofta ha ett lite rejälare bord och jag hade nog siktat att möblera på andra hållet, då krävs ca 4 m och uppåt (men jag vet ju inte måtten ;))
5: spontant så hade nog jag skippat altandelen vid entrén och byggt en murad trappa i rundad stil och utgått med altanen från vägglivet till vänster om stolpen och byggt åt vänster förbi fönstret, två trappor och ev. en liten "utbyggnad" framtil (luddigt kanske, men jag får väl försöka förklara bättre om du inte förstår :D ;))
 
Jag misstänkte det där med entrén, och håller med föregående talare.
 
Tack för åsikterna. Allt är välkommet.....

1. Nej, jag kan instämma i det. Dock känns det som enda sättet i detta fall. Annars hade altanen blivit för liten.
2. Ja, det tror jag med.
3. Ja, men det är 1,3m mellan stolpen och altanräcket. Borde vara idealiskt om man vill kunna passera obehindrat och samtidigt vill avgränsa de båda altanpartierna?
4. Avståndet från väg till altanräcke är 4,20m på bilden.
5. Hrm. Menar Du att endast behålla den del av altanen där bordet på bilden står?

Skall fundera lite på ovanstående och rita mera....
 
Jag ska skulle vilja lägga in några aspekter på frågorna 1-5 :)

1.Skulle inte kalla detta upplägg för att "ha en altan som entré", som ritningen ser ut så är det ju minst lika mycket en stor entré i kombination med en altan ;), hårklyverier kanske men jag tycker faktiskt att detta upplägg har flera fördelar.

2. Nu är jag inte helt på det klara med vilket väderstreck som entrén eg. ligger i (söder eller väster), men rent allmänt så är ju en stor entré en riktig fördel tycker jag iaf. Det framgår inte av ritningen om ni har någon annan groventré som ni tänker er att använda för smutsiga barn, mattor osv. och om detta enbart ska fungera som "finentré".
Har ni inget annat ställe att tex. vädra mattor o.dyl på så är ju den ytan framför entrédörren utmärkt till det istället för att behöva ha sådant hängande utanför balkongdörren på själva altanen. Finns ju dessutom gott om plats för bänk/soffa för på/avklädning, skor osv spec. på småbarn sommartid, guld värt :-*

3. Stolpen skulle jag se som ett mindre problem går ju utmärkt att passera vid sidan av den, jag tycker tvärtemot att just den "länken" mellan entré och altan är extra värdefull iom. att du får en naturlig "rundgång" mellan ytterdörr-entré-altan-balkongdörr-insida och det utan att behöva gå ner och upp för trappor.

4. Håller med ang. djupet på altandelen, önskvärt vore ett större djup där bord/stolar ska placeras för att det ska bli lättare att passera, men det blir förstås en avvägning gentemot närheten till tomtgräns.

5. Jag skulle personligen, absolut inte skippa entrédelen av altanen till förmån för en liten brotrappa.

MVH//Christina.
 
Tack för alla synpunkter. Det lutar fortfarande åt det i #1 publicerade förslaget. Försökte rita på en separat trappa osv. till entrén, men det känns konstigt att separera entrén från altanen helt när de ändå är så nära varandra.

Skall fundera lite mer....

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.