Hej Jag sitter i larm tankar och lus läser forumet ang vilket larm man ska eller bör ha.

I mitt fall ska jag ha ett trådat larm med trådlösa ir sensorer.
Allt är redan fördraget till plats för central.
Larmet kommer stort bestå av ca 40 magnetkontakter, 4 ir detektorer. 9 glas, 2 brand samt 2 paneler.
Den ska ha trådlös modul samt SMS modul ev IP.
Kommer vilja själv programmera upp larmet.
Frågan är vilket märke man ska välja.
Funderar kring

Galaxy flex 50

DCS Pc1832

Simens SPC

Tror att det är dom som verkar vara aktuella. några mer ideer på modeller märken?
Vad är det för för resp nackdelar med resp märke?

Hoppas på er hjälp.
Niclas
 
Om du tar DSC behöver du en 1864 (8-64 sektioner), 1832:an blir för liten.
 
Helt sant men många fönster är dubbel fönster så dom kan man köra på samma tänkte jag.
Glömde skriva det. :)
 
Ta 1864 ändå. Det är inte centralkortet som är dyrt så det blir en mindre skillnad men du får mer kapacitet och fler styrbara utgångar som bonus
 
Helt sant det är inte där pengarna ligger.
Men som det låter är det DSC som ligger bäst till
2 svar
2 mot 0 till DSC.
 
Jag ska väl säga att jag är partisk eftersom jag har just ett 1864 här :).
Det jag menade var är att om du går på DSC så tycker jag itne att man ska försöka spara några få kronor på att gå en mindre central än just 1864.
 
RilleRock
SPC är ju outstanding gällande allt :)
 
Hej Mats självklart ska man vara partisk det handlar ju om erfarenheter inget annat.

Vilket larm tycker man är bäst dvs hade du inte tyckt om ditt larm hade du inte sagt det :)

Hej RilleRock Siemens SPC är utan tvekan det mest omtalade larmet i forumet verkar det.
Dom tillverkar mkt bra styrningar så deras larm är nog väldigt bra oxå . Men tycker verkligen inte om deras larmpaneler dom ser ut som vet inte vad. svårt att få dom att passa in i miljön. mkt synd
men

2 till DCS
1 till SPC
0 till Galaxy.

N
 
Jag tycker det låter lite lite med bara två branddetektorer, rekommenderat är en per sovrum, en i hall, en ovanför ev trappa mm. Rekommenderad max täckningsyta är 60 kvm.

Vi har ett hus i två plan 100 kvm per våning, fyra branddetektorer per våning, sovrummen och hall uppe, fyra hörnrummen i källaren.
 
Hej Demmap
helt sant 2 kan vara lite lite. Beror lite på planlösning men som du beskriver låter rätt
N
 
RilleRock
Niclas01 skrev:
Hej Mats självklart ska man vara partisk det handlar ju om erfarenheter inget annat.

Vilket larm tycker man är bäst dvs hade du inte tyckt om ditt larm hade du inte sagt det :)

Hej RilleRock Siemens SPC är utan tvekan det mest omtalade larmet i forumet verkar det.
Dom tillverkar mkt bra styrningar så deras larm är nog väldigt bra oxå . Men tycker verkligen inte om deras larmpaneler dom ser ut som vet inte vad. svårt att få dom att passa in i miljön. mkt synd
men

2 till DCS
1 till SPC
0 till Galaxy.

N
Du slipper framförallt få svenska klartext i DCS panelerna när du bläddrar osmidigt i menyerna med sekvenskommando.
Det är en föråldrad central som de inte kan bygga vidare på mycket längre.

Siemens håller på att ta fram en ny panel för att designen skall få sig ett uppsving samt att displayen skall bli lite större då 2 rader är för lite i K420 för att få en ok överblick.
Tar man de större panelerna har du en bra överblick.

Också partisk med mååånga SPC installationer i ryggen/nöjda kunder samt har sådan på vårt kontor och hemma såklart.

Vill du bara ha ett inbrottslarm köp DCS den är riktigt prisvärd.
Vill du ha mer och en framtidssäker central köp SPC som är ännu mer prisvärd om man ser till dens potential.
8 Sektionsingångar
2 Sabotage ingångar
1 Sirensab
6 st utgångar
Inbyggd webserver/IP-larmsändare
Gratis mjukvara/smidig att programmera via dator och ett shysst gränsitt tillskillnad från ^^
Även lätt att programmeras via map
 
RilleRock
Demmpa skrev:
Jag tycker det låter lite lite med bara två branddetektorer, rekommenderat är en per sovrum, en i hall, en ovanför ev trappa mm. Rekommenderad max täckningsyta är 60 kvm.

Vi har ett hus i två plan 100 kvm per våning, fyra branddetektorer per våning, sovrummen och hall uppe, fyra hörnrummen i källaren.
Kör man en trådad godkänd detektor tex DP721R täcker den 100kvm.
 
Hej RilleRock Tack för ditt utförliga svar.
När släpper dom sin nya Display ca?
Tycker om Siemens i andra produkter som sagt men dom har varit mer gjorda för funktion inte stil.
Ska titta mer på den i kväll.
Tack.
N
 
RilleRock skrev:
Kör man en trådad godkänd detektor tex DP721R täcker den 100kvm.
Rekommendationen för vanlig villabrandvarnare (rök) är max 60 kvm. För kommersiella fastigheter gäller SBF 110:6, i den är (för rök) max 100 kvm och max 10 meters radie, minst en detektor per rum, om vägg/balk går ner mer än 10% betecknas det som nytt rum.

Jobbar som anläggninsskötare, är ansvarig för 20 anläggningar.
 
Törs man fråga varför du ska ha så många magnetkontakter? Det är ju inte nödvändigt med ett fullt skalskydd om man har IR-deckare strategiskt utplacerade. De ska placeras så att det är omöjligt att röra sig i huset utan att passera en deckare, ex vis i hallar/korridorer. En tjuv som krossar en ruta och går in blir då "haffad" av en IR-deckare ganska omedelbart. Rum som innehåller speciellt värdefulla saker kan utrustas med en egen deckare.

Larm är ju främst för att avskräcka, en tjuv som tagit risken att gå på huset trots larm lär ju springa runt och greppa vad han kan få tag i på en minut trots att larmet tjuter så därför spelar det ingen större roll om det går direkt när fönstret öppnas eller efter 10 sekunder när tjuven kommit in i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.