Har en 6 mm vajer som jag skulle behöva skarva för att göra den längre.
Går det och hur bär man sig isf åt?
 
Vad används vajern till, eller rättare sagt, vilka krafter ska vajern tåla?
 
emde skrev:
[länk]

Något liknande denna borde fungera.


Dock brukar dessa vara något bättre om du använder två st efter varandra

http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Wirelas-251120/

Men det beror som sagt på vilka krafter wiren skall klara men varianten från Biltema (finns på andra ställen oxå) brukar bli stark om du använder två st per skarv. Det finns väldigt avancerade skarvar som bla används till riggar för båtar men dessa är ganska dyra.
 
Redigerat:
supremo skrev:
Har en 6 mm vajer som jag skulle behöva skarva för att göra den längre.
Går det och hur bär man sig isf åt?
Beroende på wirens konstruktion kan wiren splitsas (= skarvas för landkrabbor).
Hur ser wiren ut?
stallinor1.jpg

Dvs antal trådar, hur är trådarna grupperade?
De vanligaste är 1x19, 7x7 och 7x19 trådig.

Men bästa och enklaste sättet att skarva är att göra en ögla i varje del med kaus och taluritlås.

Här kan du hitta mycket godsaker:
http://www.vajerman.se/
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om TS ställer frågan här på BH så kan han/hon antagligen inte splitsa en tamp och framförallt inte en wire. Knappast någon som splitsar en 6 mm wire heller utan byter då ut den :)

Talurit är bra men då krävs det att man har pressverktyg alternativt att man låter en firma pressa det till sig men då kan man ju lika gärna göra en rak skarv med en presshylsa och få ganska bra hållfasthet för det blir snyggare än att använda kaus.

Om det är viktigt med hållfastheten ech utseendet så är det bästa att leta upp en riggverkstad som håller på med riggar till segelbåtar för de kan göra en pressning för en liten peng. I Stockholm kan man tex gå till Benns Rigg men det är bara att kolla hos närmaste riggare.
 
Redigerat:
Tack för alla svar.
Jag behöver fälla ett träd och då använda vajer för att styra fallriktningen. Den vajer jag har saknar typ två meter längd dit jag vill fästa.
Trädet är inte jättestort, kanske 6 meter högt och kanske 25-30 cm i diameter. Det kanske inte finns enkla lås att köpa för en sådan kraft, utan det kanske är bättre att skaffa längre vajer? (Även om jag helst slipper det)
 
Låsen är nog inte problemet för om du viker en ögla på wiren och låser med två st lås av den typ som fanns på bild från Biltema så håller låset. Sen skarvar du genom att göra en likadan ögla genom den första på nästa wire och låser även den med minst två lås så glider det inte. Sen om en 6 mm wire håller för det du skall göra beror ju på wirens kvalitet.
 
supremo skrev:
Tack för alla svar.
Jag behöver fälla ett träd och då använda vajer för att styra fallriktningen. Den vajer jag har saknar typ två meter längd dit jag vill fästa.
Trädet är inte jättestort, kanske 6 meter högt och kanske 25-30 cm i diameter. Det kanske inte finns enkla lås att köpa för en sådan kraft, utan det kanske är bättre att skaffa längre vajer? (Även om jag helst slipper det)
Varför inte använda ett rep i stället? Mycket mer lätthanterligt.
 
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
6mm (133-trådig) wire har en brottgräns på 2000kg
Wire med stående rigg (färre trådar, men kraftigare) håller för 2800kg (brottgräns)
Slå ett dubbelslag mellan vajrarna, det kommer hålla det du ska använda det till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.