M
Hej!

Har redan fått många kommentarer som hjälp på vägen att ta fram en bra planlösning för oss.

Några av kriterierna har varit att dela av köket så att det inte skapar massa oljud till vardagsrummet. Vi vill ha tillräckligt med väggutrymme för tavlor och dekorationer, samtidigt inte för plottrigt. Ett bibliotek är viktigt, både för böckerna men även för arbetsro mm.

Vi har hämtat inspiration bl.a. från new-england hus. Vi vill gärna ha en eldstad/kakelugn på båda planen.

Tror ni att planlösningen kommer fungera, finns några uppenbara problem layoutmässigt? Badrummet på övervåningen är inte klar. Där vill vi ha ett stort badkar (typ japanskt bad, eller spabad) som är delvis nedsänkt i en platå. På gaveln finns ett stort fönster som inte har insyn annat än från fåglarna :)

Konstruktionen kommer förstärkas med stålbalk, och väggen med kakelugnen (vid trappan) kommer vara bärande.

Huset är tänkt vara 15x9,5m plus veranda. Innermått blir ~14x8,5m, dvs 119 (238) kvm. 2,7m takhöjd på BV och 2,5m på ÖV.

1. Från framsidan av huset. Det finns en veranda på baksidan också. Den är tänkt att leda ut mot ett stenparti eller liknande.
layout_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


layout_5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2. Bottenvåning rymmer groventré med tvättstuga, hall, gästoa med dusch, kök, matplats, vardagsrum och bibliotek. Franska dörrar mellan kök och matplats. Kakelugn mot trappväggen. Biblioteket fungerar även som arbetsrum.
layout_3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



3. Övervåningen rymmer 2 sovrum samt ett lite mindre gästrum. Mellan sovrummen finns ett arbetsrum. Mellan gästrummet och badrummet finns TV-hörnan med kakelugn och trapp. Badrummet är vi inte nöjda med alls ännu :(.
layout_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



4. Perspektiv-vyer:
layout_2.1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


layout_3.1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



layout_4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Hur stora är sovrummen egentligen? De ser väldigt stora ut om sängarna är korrekt ritade. Vid TV:n behöver man normalt sett ha minst 4 sittplatser. De trånga prången utanför sovrummen ser besvärliga ut.

I köket: Fundera på om ni verkligen vill ha spisen i köket. Om man är en traditionell familj där en person regerar i köket och den andra lallar omkring med gästerna är det jättebra att ha hörnspis med nära tillgäng till massa avställningsyta. Men om man är lite modernare och hjälps åt med maten kommer man att svära en hel del över att det inte får plats två rumpor i spishörnet.

Eftersom ni inte har någon matplats i köket tycker jag de franska dörrarna sitter helt fel, de ska vara mellan matpaltsen och vardagsrummet. Annars kommer de ju alltid att vara öppna om ni inte ska springa genom hallen med grejerna.
 
M
Anna_H skrev:
Hur stora är sovrummen egentligen? De ser väldigt stora ut om sängarna är korrekt ritade. Vid TV:n behöver man normalt sett ha minst 4 sittplatser. De trånga prången utanför sovrummen ser besvärliga ut.

I köket: Fundera på om ni verkligen vill ha spisen i köket. Om man är en traditionell familj där en person regerar i köket och den andra lallar omkring med gästerna är det jättebra att ha hörnspis med nära tillgäng till massa avställningsyta. Men om man är lite modernare och hjälps åt med maten kommer man att svära en hel del över att det inte får plats två rumpor i spishörnet.

Eftersom ni inte har någon matplats i köket tycker jag de franska dörrarna sitter helt fel, de ska vara mellan matpaltsen och vardagsrummet. Annars kommer de ju alltid att vara öppna om ni inte ska springa genom hallen med grejerna.
Tack Anna_H för din input :)

Du har rätt om köksspisen. Den kommer vi sätta mot gaveln istället för i hörnet. Sen tror jag att jag varit otydlig (det syns inte på bilden heller). Det kommer finnas plats att sitta runt köksön. Tanken är att till vardags så äter vi frukost mm i köket, men dukar upp middag eller har middagsgäster vid den stora matplatsen. En dörr kommer ju gå att ställa up utan problem, men det är väldigt skönt att kunna slippa ljud och os från köket vid just middagen... Störande ljud för mig kommer tex från köksfläkten, diskmaskinen eller spisen/ugnen. Kanske en överkännslighet från min Tinnitus, men det är något som jag hemskt gärna blir av med. Idag har vi öppet mellan kök och matplats via en bardisk, så det här valet känns viktigt, om det ändå kanske inte är mest praktiskt för alla.

Totalt tre sovrum kommer det finnas på övervåningen; vårt, barnets samt ett mindre gästrum. Möjligt är de lite stora, men det ska finnas plats för leksaker, skrivbord, garderober, mm. Tv-hörnan är kanske lite liten. Den ytan, samt badrummet är vi minst säkra på idag. Arbetsrummet/hobbyrummet på övervåningen är ett måste för oss.

Hur skulle hallen och TV-hörnan på övervåningen kunna göras bättre utan att skapa onödiga "död"-ytor?
 
Redigerat av moderator:
Kanske inte helt planlösningsrelaterat men saker som jag hade velat ändra på i vårt hus som kan vara värt att tänka på.

Hängtorkning av tvätt. Är ganska skönt att kunna ha tvätt på torkställning som inte är i vägen eller syns från de rum man använder. Vi saknar det i vår tvättstuga och torkställningen flyttas lite överallt där den inte är ivägen...just då.

En rejäl klädkammare/förråd som rymmer även lite större lådor (typ flyttlådor) är inte helt fel.
 
M
Torkställningen är ett riktigt bra tips! typiskt en grej som stör lite och är svårt att tänka på i förväg :)

Vi kommer nog göra en klädkammare till vårt sovrum genom att flytta dörren och förlänga väggen så att klädkammaren blir ca 2m bred. Det bör ge plats till två rader med hängare och lite hyllor.
 
Jag tror inte trappan kommer fungera såvida ni inte vill behöva ducka varje gång ni går ner och vakta huvudet varje gång ni går upp. Tycker även trappan ser instängd ut. Hade varit trevligare med öppet räcke istället för vägg på övervåningen så ni får lite ljus i trappan. Gillar att ni planerar "inbyggda" garderober i alla sovrum. Detta är något vi i Sverige verkligen borde anamma från USA.
 
Hej,
Bra att slopa hörnapisen. Jag tycker att det är en fin lösning med dubbeldörrarna till "fin-matplatsen". Bottenvåningen ser överlag bra ut även om jag gärna skulle hitta lite linjer med ljusindläpp, t.ex ha ett fönster i arbetsrummet i samma linje med dörren så att man får in dagsljus i vardagsrummet från det hållet om dörren är öppen. Fint att trappan är "fristående". Jag tycker dock att fönstren vid matplatsen ser ut att vara båda få och små men de kanske är höga? Skulle gärna se två fönster eller ett bredare på bordets långsida. Placeringen av det enda fönstret ser också lite märkligt ut.

Som skrivits tidigare är sovrummen på ovanvåningen gigantiska medan tv-hörnan ser liten ut. Titta vidare på detta. Jag tror också att trapphålet är för litet som sagts tidigare, försök att öppna upp det så mycket som möjligt för att ge ett luftigare intryck och trappan lite mer "pondus". När den står så fristående i huset bör den kunna bli ett smycke för huset som tillåts ta lite plats.
 
Garderober behövs inte i de vänstra sovrummen om ni stället för den krokiga väggen gör två väggar, som då kommer att innehålla två KLK, en till vardera rummet.

Angående utökning av TV-rummet så är det ju bara att skippa krökarna på väggarna på de två större sovrummen, vilket även ger bonusen att du slipper en trång passage utanför dem. Du har då en betydligt större yta att "leka med" däruppe, vad gäller placering av gästrum/arbetsrum/vad det nu är, allrum och trappa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.