Hej!
Vi håller på och ska byta fläkt. Det sitter en "vanlig" fläkt, dock är något provisoriskt gjort, man har behållt en del av vad jag tror är en "alliance-fläkt" Det är ett typ av kretskort med vred som styr fläkten på taket, detta vred satt monterat på sidan av ett kökskåp.
Om inte takfläkten vrids upp kommer matos in på toaletten. Visst måste det vara ett ventilationssystem som är byggt för en "alliancefläkt"?
Funderar på vad är skillnaden mellan en "alliancefläkt" och en fläkt för "centralventilation"?
Tycker alliancefläktarna är fruktansvärt dyra, någon som har tips på någon prisvärd?

Takfläkten gnisslar, är den svår att byta? Hur vet man hur stor effekt man behöver ha på takfläkten och vilken typ?

Tack på förhand!
 
Alliance-fläkten är tänkt för villor och kan styra en extern fläkt (takfläkt) och har en inbyggd fläkt samt spjäll.
Fläkt för "centralventilation" är tänkt för lägenheter och kan inte styra en extern fläkt, har oftast ingen inbyggd fläkt och har ett spjäll med timer.

Vill du bli av med problemet med matos som tar fel väg skall du välja en Alliance-fläkt.

Takfläkten går att byta, ibland går det bra att byta bara motor/fläkt eller så får man byta hela fläkten.
Kan även gå att byta kullager i fläkten/motorn, finns en del trådar här på forumet som beskriver hur man gör.
 
Hej igen!
Jag har faktiskt en alliancefläkt över efter vår renovering. Kanske inte troligt att du vill ha just den men eftersom jag inte fått ut den på blocket än kan jag ju posta en bild. Den är inte så gammal. Bytte den pga annan kökslösning.
ImageUploadedByByggahus.se1377028899.880956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det minsta intressant så hör av dig. Franke 740-16 är modellen.
Fredrik
 
Ett alliance system är ihopkopplat vid (före) takfläkten. Köksfläkt och övrig ventilation delar utblås. Därför måste takfläkten också dra på när du drar igång köksfläkten. Det styrs från köksfläkten. Endast Franke gör alliancefläktar även om några säljs under Cylinda varumärket. Det kanske går att bygga runt det men det verkar minst sagt jobbigt. Bättre då att göra om till två separata utblås på taket kanske. Men det är ju inte gjort på kafferasten heller. Vi fick köpa en annan Franke. (Underbyggd).
 
Jag har skickat dig ett PM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.