Hej pa er!

Hoppas ni kan hjalpa mig med lite rad, ursakta tangentbordet ar bosatt utomlands:)

Haller pa att salja mitt hus, huset har redan varit ute pa marknaden en gang men koparna drog sig ur. Huset skulle ha salts for 1.7 milj. Men efter besiktningen pa huset sa ville koparna inte ha det, det skulle kosta for mycket i renoveringskostnader. Som saljare forstar jag att jag inte kommer kunna salja huset for 1.7 milj da det visade sig att huset har tramask, huset ar fran 1800-talet, det ar en liten gard som ar behov av stor renovering. Har inga lan pa huset, sa min fraga ar hur kan man hitta en rattvis summa for bade koparen och saljaren.
Huset liggger ute for ett fast pris 1.650 000 kr, men har fatt valdigt laga bud pa det. Som saljare kanner jag att det lagsta jag kan ga ner till ar 1.500 000 kr , det ar en rattvis summa att begara. Hus i detta omrade renoverade ligger pa ca 2.700 000 kr, sa koparen har da en budget pa 1.200 000 kr i renovering for att kunna ligga pa samma niva, som saljare tycker jag att det kanns rattvist. Men nu ar fragan, ska man vanta tills man hittar ratt kopare? eller ska man enda salja det for mindre en 1.500 000 kr dvs kanske 1.300 000 kr? Vad ar en rattvis summa for detta hus? vad tycker ni?

HOPPAS ni har pa byggahus kan ge mig lite rad vad ni skulle gora i denna situation!

Mvh, Sofia
 
Varför renoverar du inte huset och säljer det? Du har ju som du säger en ganska stor renoveringsbudget. I alla fall så att saker som trämask och annat som avskräcker är borta.
 
Om man inte har en dryg mille i plånboken efter man köpt din gård så är det inte så enkelt att bara renovera loss.
Bankerna är svårare idag och räntorna är högre.
Dessutom är det ett projekt som tar mycket tid och insatser även om man tar in hantverkare till det mesta.
Därmed inte sagt att det inte kan vara värt 1,5 mille. Det vet jag inget om, men så länge ingen köper det så är väl priset för högt.
Sänk priset med 100k i månaden tills du får napp!
 
Kan din hemförsäkring täcka kostnaderna för att sanera skadedjursangreppet? Isåfall så tycker jag att du ska börja där. Sedan kanske du kan förhandla med köparna om att du tar kostnaden för att sanera trämasken och de betalar 1,7 miljoner när trämasken är sanerad.
 
Precis Nik206 att renovera det kommer kosta och ar just nu student sa bankerna later mig inte belana pa huset for att fixa upp det. Just nu ligger det ett bud pa 1.3 milj men jag tycker det ar for langt, det lagsta jag vill ga ar 1.5 milj sa min fraga var, ar det vart att vanta pa ratt kopare?
 
Ditt hus är värt exakt så mycket som någon vill betala för det. Är det värt 1,5 miljoner för dig men inte för någon annan, då får du behålla det. Så är den bistra sanningen.
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
Om du är student och inte har råd att renovera ett hus med trämask och ett i övrigt stort renoveringsbehov, då hade jag sålt det snarast om jag varit dig.
Att sitta på det tills du har jobb och ekonomi att renovera och åtgärda problemen kommer kanske kosta mer än de 200k som du (!) upplever att du förlorar på att sälja nu.
Om du nu inte har några lån på gården så är det ett ypperligt tillfälle att hålla dig med ett billigt boende och studera klart till en låg kostnad och utan studielån.
Om du däremot räknar på de extra utgifter det ev leder till att bli sittandes med gården och kanske behöva dra på sig studielån eller ett dyrare boende så är även det en faktor som du kan räkna bort på de där 200k du upplever att du förlorar just nu.
Räkna på helheten, ibland är det bättre att nappa direkt på nåt som verkar halvbra än att vänta på nåt som kanske inte kommer.
 
Vet inte riktigt om jag kan halla med om det andersmc, en bostad har enda ett generellt varde. Man kan inte ta ett skam bud och saga okej det ar vardet pa mitt hus, det finns enda en rattvis summa pa alla boenden. Men tack for ditt rad iallafall :)
 
Tack for ditt rad Nik206, du har absolut ratt att det ar dumt att sitta pa nat som kan kosta massa pengar. Om jag later huset sta till man hittar ratt kopare sa kommer det komma vissa utgifter som maste betalas, dvs skatten & vagen. Da huset inte kommer att anvandas kan det formodligen inte handa sa mycket med det. Sa tankarna gar mest om det ar vart och vanta pa ratt kopare eller inte? men som sagt man kan vanta pa nat som aldrig kommer...det ar ett svart beslut! Det ar enda bara en gang man har chansen att fa in lite kosing :)
 
Sofiia skrev:
...en bostad har enda ett generellt varde. Man kan inte ta ett skam bud och saga okej det ar vardet pa mitt hus, det finns enda en rattvis summa pa alla boenden...
Nej Sofia, där har du tyvärr fel.

Det är precis så som Andersmc säger.

Du tycker att huset bör vara värt 1,5 mille, men det är ju inget annat än ditt eget tyckande.

Hur länge har huset legat ute till försäljning?
Hur många bud har du fått?
Hur stora är buden?

Har huset legat ute till försäljning några månader, så har du nog fått en bra indikation på marknadsvärdet av de bud du fått.

Något generellt värde eller rättvis summa existerar inte.
 
Hejsan KnockOnWood, jag kan tyvarr inte halla med er tva. Det finns enda ett marknads varde for vad man saljer dvs koper du en 1:a i Stockholms inner stad kommer den ligga pa en ca summa, koper du ett hus pa vastkusten med havsutsikt samt nyrenoverat finns det oxa ett marknads varde for att kopa ett sadant hus. Sa det handlar inte om att tycka en summa, utan att hitta ett marknads varde pa huset. Sa visst finns det ett generellt varde, jag har da aldrig sett att en 1:a i Stockholms i innerstad har gatt for 500.000 kr i dagens lage, utan marknads varde for att kopa en 1:a dar ligger minst pa 1.5 milj, forstar du da vad jag menar? det finns nog inte manga som saljer sitt boende under marknads vardet.
Huset har legat ute i 3 veckor, detta ar dock en andra gang da de forsta koparna drog sig ur nar det insag att dom inte ha den budget for att renovera huset. Huset skulle ha gatt for 1.7 milj men efter besiktning fann de tramask i kaken. Som saljar forstar jag att 1.7 milj kommer jag inte kunna att fa for huset. Eftersom jag nu vet ett ca pris pa huset, vill man saklart inte ga ner for mycket. Sa min fraga om rad var da hur mycket ar rimligt att sanka sig? Da huset ar valdigt gammalt och den garden ar forfallen ar det valdigt mycket jobb med huset, men huset har en valdigt vacker potential. Ovanligt stor tomt, en back, inga grannar varken framfor huset eller nara inpa, 10 min till havet, 30 min till Goteborg, 15 min till storre ort. Samt att hus i detta omrade ligger pa ca 2.7 milj i marknads varde sa har man rad att lagga ner 1 milj pa detta hus kan du absolut ha ett riktigt lyx kak. Sa tillbaka till att hitta ett generellt varde pa huset, ville jag da se vad andra har pa forumet tyckte eller kanske har erfarenhet av att salja ett hus med tramask. Eftersom det ar sa mycket jobb med detta hus handlar det om att hitta ratt kopare, darfor var oxa min fraga om det ar vart och vanta pa ratt kopare nar man saljer ett hus? senaste budet pa huset ar 1.3 milj, 3 st budgivare.

Tack for ditt input :)
 
Marknadspriset för ett vanskött hus som är trämaskangripet verkar ju vara 1,3mille.

Trämask är väl inte jättefarligt men lär skrämma iväg potentiella köpare.
Vill du ha ut mer pengar så måste trämaskstämpeln bort
 
Hej Sofia, nej du behöver inte hålla med.
Det räcker att du inser bostadsmarknadens realiteter.

Inom parentes sagt var jag själv sugen på ett litet billigt hus i Harestad för en förskräcklig massa år sedan, men det blev inte så. Det blev ett hus i skärgården i stället.

Men varför jämför du med Stockholms innerstad? Du kunde lika gärna jämföra med Norrbottens inland. Där får folk vara glada om de får ge bort husen. Nästan i alla fall.

Din beräkning av vad huset kommer att vara värt efter en fullödig renovering, vad renoveringen borde kosta, och vad du alltså borde kunna sälja huset för har ett stort fel: Den innehåller jättestora osäkerheter.
Och en köpare av ett objekt med så stora osäkerheter måste ha rejäla marginaler, annars riskerar han/hon att gå ordentligt back i processen.
Så de där trämasksangreppen är bara en del i problembilden. Vad kan det finnas mer?
Röta, mögel, sönderfallande komplementbyggnader, vattenskador, otjänligt vatten, obrukbart avlopp, livsfarlig el, söndervittrade skorstenar...

Allt detta måste ju en eventuell köpare ta höjd för.

Men det skall bli kul att höra hur det går!
En vacker dag dyker den rätta köparen upp skall du se :)
 
Redigerat:
Det är inte säljaren som bestämmer vad marknadspriset är. Det är köparen. Så var det även på bronsåldern.

Man kan inte jämföra ett renoveringsobjekt med ett icke-renoveringsobjekt. I vissa delar av landet är skillnaden mellan renoverade objekt och icke-renoverade objekt stor.

Om det ligger i Harestad hade jag renoverat kåken så att den var i bättre skick och sålt den.
 
Om huset bara har legat ute på försäljning i 3 veckor så är det väl inte så konstigt att dit inte är sålt...vill du inte sälja till ett pris som du har blivit erbjuden så tycker jag du ska vänta....
Att jämföra vad andra hus är värda betyder inte mycket....är läget bra så betalar man för tomten oavsett vad som står på den....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.