Hejsan

Jag håller på att bygga en verkstad på ca 50m2 helt utan innerväggar.
Tänkte använda en luftvärmepump som enda värmekälla.
Verkstaden behöver bara värma upp till 15 grader men pumpen måste fungera ner till -30.
COP-värdet är inte så himla viktigt, det blir ändå billigare än att fixa någon annan värmekälla.

Kommer det att funka med enbart en värmepump och vilken skulle ni i så fall rekommendera?

mvh
/Fredrik
 
A
en luft luft är väl perfekt
fast filtrena får ju rengöras mer ofta i en verkstadsmiljö än ett vanligt boende

-30 vet tusan om et är görbart men -25C
Mitsubishi eller
Fujitsu LECN
torde lösa dina behov
 
Billigaste zibro-aset på jula, samt en elradiator för att förstärka om det är riktigt svinakallt.
 
Är julas zibro prisvärda?
 
Du måste säkra upp med annan värme (el-radiatorer lämpligen) som backup men det är ju ingen större kostnad. Mitsubishi har bra pumpar som ger hyfsad värme långt ner i temperaturskalan. Dock tror jag inte att det finns nån pump på marknaden som klarar av -30. (jo i reklamen möjligen)
 
Kör en investpump i mitt garage (11*7m). Är väl jämförbar med julas billiga pumpar. Dåligt isolerat, 95mm i vägg och 200mm i tak. Fungerar kanon utom vid längre köldknäppar på vintern. Kallare än -20 i 4-5 dagar så har jag en termostatstyrd 2kw byggfläkt som hjälper till. För min del skulle jag aldrig kunna räkna hem merkostnaden på en "märkespump".
 
JoakimJohansson skrev:
Är julas zibro prisvärda?
Sök på forumet här eller på värmepumpsforum. Det finns massor av erfarenheter av zibro.

Jag har själv ingen zibro men generellt sett verkar de vara mindre effektiva och gå sönder lite oftare än finpumparna som kostar 3-4 ggr så mycket. Jag tycker de verkar vara perfekta till garage och liknande mindre lokaler. Kostar lite att köpa, lätta att installera och troligen lika lång garantiperiod som finpumparna.
 
Ja där fanns lite att läsa om dom !!
Även om dom inte mäter sig med finpumparna som sagt är som ju perfekta för typ garage o liknande då dom ändå är ganska billiga...
 
Behöver inte vara 3-4 gånger så dyrt med en märkesmaskin som med någon modell från tex Jula för egen installation.
Tex en Mitsubishi Q Heat 530 installerarat och klart för ca 13500:- efter ROT ( vet att priserna kan skilja mellan olika orter både uppåt och neråt )
En modell som är på väg ut men har/är varit väldigt driftsäker och inte har så mycket lull lull som kan gå sönder.
Visst är det dyrare men man har istället 5 års garanti, går att komma ner ytterliggare i pris beroende på vilket land återförsäljaren har köpt sina maskiner ifrån samt om montören sparat in på monteringsdetaljerna
 
  • Gilla
Håkan.
  • Laddar…
Billigaste aset på jula kostar 4000:- på utförsäljningen just nu, så Q-heaten blir 3,375 ggr dyrare installerad och klar. Jag tycker det är svårt att motivera den prisskillnaden med en längre förväntad livslängd. Går fulpumpen sönder efter att garantin gått ut så får man väl helt enkelt köpa en ny.
 
Hej

Nu tog jag inte billigaste möjliga så kallade märkespump utan en som ger skapligt med effekt även när det är kallt ute som är driftsäker och då med 5 års garanti.
Det går att komma ner under 10000:- inkl installation med en så kallad märkespump om man antingen nöjer sig med 2 års garanti eller väljer en "klenare" modell.
Kan vara en betydande skillnad i effekt/effektivitet och då kan prisskillnaden på några års sikt inte bli så stor eller ingen alls beroende på modeller man jämför med effektbehovet som fastigheten har.
Med tanke på vilka modeller vi byter ut och vad man ser på återvinningsstationerna så verkar en hel del kunder med diverse "billiga" ha en hel del problem.
Finns säkert riktigt bra billiga modeller men det gäller nog att ha lite tur också då felfrekvensen verkar vara högre och att byta värmepump vart andra, tredje eller fjärde år blir ingen bra ekonomisk kalkyl om man har lite oflyt,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.