Man får ju räkna på typisk livslängd för en VVB. Hur länge ett enskilt exemplar kommer att klara sig kan man ju aldrig veta.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Rolig läsning detta...
KnockOn: Man kan inte jämföra en VP med utomhusdel med is under sig med en VP som står i ett varmt utrymme utan utomhusdel. VP-beredarna är utrustade med 2 st kondensvattenutgångar som "tömmer ur vattnet" ur luft med högt fuktinnehåll, detta sker vanligtvis sommartid...
Bra att vi kan hålla diskussionen på det humoristiska och vänskapliga planet :)

Men om nu avluften från VVBn töms på kondenserat vatten, vad tror du återstående RH är i avluften som släpps ut (till garaget)?

Det kondenserar vid 100%RH, så i avluften borde det finnas någonstans i närheten av 99% RH kvar.
Och vad händer när den fuktmättade luften släpps ut i ett kallt garage?
Du får tre gissningar ;)
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Jag beskrev precis att vintertid så kondenseras inte något vatten överhuvudtaget, RH% blir då en bit under 100 på frånluften. Jag har också beskrivit riskerna med att återanvända frånluften till ett kallt utrymme. jag vet för lite om utrymmet vi pratar om, Vad som händer ja det beror på om det e byggt i sten eller trä och hur välisolerat är det? Värms utrymmet upp av solen dagtid? Vilken temp och RH är det ursprungligen i utrymmet? Det ända jag kan rekommendera är att man återcirkulerar frånluften till samma utrymme som VPberedaren står i, då avfuktas luften garanterat, den tid på året det fälls ut kondensvatten, annars cirkulerar man bara fukten och rummet påverkas ej. Att leda ner frånluften i t ex en Krypgrund skulle jag inte heller rekommendera. Humorn är att det haglar kommentarer som inte har med tekniken att göra.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
...Humorn är att det haglar kommentarer som inte har med tekniken att göra.
Nåja, haglar är väl lite mycket sagt .
Men det är väl ingen som har betvivlat värmepumpstekniken i sig.

Däremot kan det väl finnas skäl att diskutera idéerna om hur tekniken bör tillämpas.
Nu när värmepumpar börjar bli vardagsmat dyker det upp många idéer om hur tekniken skall användas.
Och då gäller det att se upp. Det är lätt att bita sig själv i svansen :)
 
M
KnockOnWood skrev:
Bra att vi kan hålla diskussionen på det humoristiska och vänskapliga planet :)

Men om nu avluften från VVBn töms på kondenserat vatten, vad tror du återstående RH är i avluften som släpps ut (till garaget)?

Det kondenserar vid 100%RH, så i avluften borde det finnas någonstans i närheten av 99% RH kvar.
Och vad händer när den fuktmättade luften släpps ut i ett kallt garage?
Du får tre gissningar ;)
Luften kommer späs ut med garragets luft. RH kommer också späs ut och bli lite lägre, fram tills att all luft kommer ftån VPn... Men speciellt tort kommer det inte vara...
 
jensaro skrev:
Förnekelse, förblindelse... Vet inte vad!?
Jag jag kör faktisk fläkten varje gång plattan eller ugnen är på. har även dubbla luftfilter på utblås, har haft det i alla år. Luftåtervinningen har avvattning som är kopplad till brunn, trots det så är luften fuktigare , är medveten om detta.
 
Har tänkt på övertrycket med, det ska finnas en ventil med kallrasskydd på garagevägg som ser till att den blir minimal. Grannen har kört så sen de har inskaffat den för mer än 10 år sedan, betogplatta, trähus, har inga problem med mögel. Däremot så har han mindre uppvärmningskostnad, och ingen har sagt att jag ens vill ha 20+ i garaget, det blir varmare än ute , vintertid hur du än vänder på det.
 
Vi får väl önska dig lycka till!

Hoppas att du vid tillfälle rapporterar tillbaka om dina erfarenheter!
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men lite fakta vore faktiskt kul.
Låt höra hurdana siffrorna är!
Jag lovade att återkomma med siffror på förbrukningen av en värmepumpsberedare.

Snittförbrukning varmvatten per dygn juli månad: 2,9 kWh med Indol 190 (Värmepumpsberedare 190 liter, 5 pers i hushållet)
Källan finns längst ner i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpfor...opic=49509.135
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Jag lovade att återkomma med siffror på förbrukningen av en värmepumpsberedare.

Snittförbrukning varmvatten per dygn juli månad: 2,9 kWh med Indol 190 (Värmepumpsberedare 190 liter, 5 pers i hushållet)
Källan finns längst ner i denna tråd:
[länk] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det ser ju riktigt bra ut!

Jag har mätt elförbrukningen för vår elektriska VVB under drygt 10 dagar.
31,7 kWh dvs 3,1 kWh/dygn.
Och vi är bara två i hushållet (ingen är tonåring :) )

Så då borde det vara lätt att räkna på ROI och sådant.
Min beredare kostade ungefär 6.000 kr och håller säkert 40 år (inga rörliga delar).
 
Rostfri el emaljerad eller kopparmantlade beredare har olika berättigande beroende vattenkvaliten. De emaljerade kan ju i värsta fall äta upp en offeranod/år (inte helt gratis) VP300 är lite hemliga med uppgifter om luftmängden vid drift men en snarlika produkt som Indol behöver upp till 350 kbm luft/tim för att "tillverka 1,5 kw. För att behöva suga ut denna mängd är huset mer än 300 kvm stort . Är kanske VP:n annorlunda? Det nämns att det går att kyla på sommaren. Kopplar man då om och tar luft från vardagsrummet och blåser in avluften i sovrummet och låter en annan fläkt sköta om frånluftsventilationen från wc,bad o tvätt under tiden, eller? VP300 verkar ha 2 st elpatroner och dessutom solslinga.Hur i allsina dar har de tänkt solvärmen skall fungera om 2/3 av beredaren redan har värmts av el o värmepump? En solfångare på en kvm är inte ens värt att sätta till då VP:n fungerar som bäst under den tid då solfångaren fungerar bäst. Är VP:n nåt fenomen som överträffar energilagar o vanligt förnuft så redovisa gärna detta.
 
Exerg, ja ibland verkar det lite snurrigt.

Ibland får man intrycket att de tror att man kan stapla värmepumpar på varandra och nästan skapa ett perpetuum mobile.
Vi kanske skulle ha lite mer termodynamik i skolorna i stället för genusvetenskap :)

Beträffande VVB med koppar, rostfri eller emaljerad tank lever jag i den föreställningen att rostfritt klarar alla vatten.
Och offeranoder etc behövs inte. Kanske jag har fel, men jag lever än :cool:
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Det är ju alltid bra att ha koll på storleken på de ingående parametrarna.

När jag/vi byggde vårt nya lilla hus avstod vi från golvvärme, för det kändes som en olönsam investering.
110 m2 enplans byggdes utan något värmesystem, men med ventilation i form av en effektiv FTX, som kanske har 90 % verkningsgrad
http://www.fresh.se/sv/aggregat/fresh-renovent-m300v-r.php

Nu kör vi ventilationsaggregatet på "halvfart", dvs vi ventilerar bara 80 m3/h vilket ger 0,3 luftomsättningar per timme, i stället för de 0,5 som de statliga normerna stipulerar.
Men vi är bara två i hushållet, har inga husdjur inne och hänger tvätt ute osv.
Luften är med andra ord bra inomhus, inga tecken till fukt och kondens i fönstren.

Efter tre vintrar utan annan uppvärmning än ett 700 W element från Claes O (+ kaminen som vi har bränt ca 2 m3 ved i under dessa tre vintar) har vi skaffat en L/L-värmepump. Den inskaffaades i månadsskiftet januari/februari i år, och har inte använts sedan början på april.

Vad skall vi med en värmepump till? Bara kontrollelektroniken hade nog dragit mer ström än hela husets övriga behov.
Som jag började detta långrandiga inlägg: Det gäller att hålla koll på storleken på parametrarna.
Att installera jättebra maskiner för att lösa ett litet problem lönar sig inte alltid.

Och har man stora problem med värmeförsörjningen, då skaffar man en rejäl berg/jordvärmepump, och bygger inte ihop en massa LuftLuft, FrånLuft och LuftVarmvattenpumpar på varandra.
Varje kompressor behöver energi, och det är den energin man betalar för.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.