Hej!

Vi har tänkt bygga enplans med källare av lösvirke bara hjälp av släkt och vänner och nu till frågan!

Är det någon som vet om det är svårare att få lån när man bygger och gör allting själv?

Tacksam för svar! ;D
 
Det är väl svårare att få fram en exakt kalkyl i alla fall och redovisa för banken...
 
Hej,

När vi byggde själva var banken väldigt intresserad av vilken kompetens vi hade för att klara av jobbet.

Banken tar ju en viss risk med att arbetet antingen kan bli felaktigt gjort, eller att man i sista sekunden måste kalla in extra hantverkare. Detta kan ju lätt spräcka en annars fin budget.

När jag visat att svärfar var murare (vi murade i lättbetong) sedan 40år tillbaka och haft egen firma så var det rätt lugnt. Jag hade dessutom hjälp med snickare till en del av bygget.
 
Tidsramar måste väl också vara av stort intresse. Drar bygget ut på tiden så har ju banken i praktiken ingen säkerhet i form av ett hus som går att sälja.

Berit
 
Berit skrev:
Tidsramar måste väl också vara av stort intresse. Drar bygget ut på tiden så har ju banken i praktiken ingen säkerhet i form av ett hus som går att sälja.

Berit
...men då har det inte gått åt så mycket pengar heller.....:)
 
Beror väl på i vilket skede bygget stannar av antar jag.

Det var en bankperson som berättade att förhållandet mellan dem och en lösvirkesbyggare hade surnat till när bygget stannat av och banken ville höja månadsbetalningarna.

Jag vet inga mer detaljer om det här men om du skulle vilja låna till ett lösvirkesbygge av den här bankpersonen så vill dom nog ha garantier för när det ska vara klart.

Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.