Hej finns det någon som har byggt fritidshus på Åland?
Vad har ni byggt, vad skiljer sig från Sverige?
Tips på bra leverantörer med bra priser?

Någon som har erfarenheter av Ultimatemarkets fritidshus eller Honkastugan?:)
 
Det finns ju vissa hinder för icke-ålänningar att exempelvis köpa mark och äga fastigheter på Åland. Kallas Hembygdsrätt. De har tydligen lättat på den något de senaste åren, men det finns fortfarande ganska stora restriktioner. Men det kanske du redan hade koll på.
 
Hej Pära, Aa vet att det är så. Nu har min sambo fått ärva av sin far. En havstomt. Så tomten finns. Vi är lite mer intresserade av om det skiljer sig vad gäller bygglov, pantbrev osv. Samt om någon annan har erfarenheter av att byggt på Åland.
Vi har kikat på två olika leverantörer, Honkastugan (timmerstuga) samt Ultimatemarket; http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=345
Någon som har några erfarenheter av dessa?
 
Som ålänning och ägare till stuga på Åland själv så vet jag att det först och främst gäller att hitta någon som kan hjälpa till att bygga. Kontrollera sedan med dem vad de erbjuder för olika stugor/hus.
Det finns några åländska leverantörer (elementbyggen) men ingen för stockstugor tror jag. Honkka är väl känt och finns många stugor. Många byggare på Åland tar stugor från Sverige eftersom de ändå har skattegräns så spelar Finland eller Sverige ingen roll...

Bygglov för "utlänningar" på strandtomt kan vara svårt, normalt får du bara renovera befintlig byggnad men de har som sagt mjukat upp reglerna något de senaste åren. Har din sambo "stark anknytning" som det heter (=född på Åland eller båda föräldrar bosatta där) går det lättare... Ring och stäm möte, det går alltid enklare då. Ha med tomtkartor och ev. ritningar, broschyrer så ni kan visa vad ni tänkt er.
 
O OskarA1998 skrev:
Hej finns det någon som har byggt fritidshus på Åland?
Vad har ni byggt, vad skiljer sig från Sverige?
Tips på bra leverantörer med bra priser?

Någon som har erfarenheter av Ultimatemarkets fritidshus eller Honkastugan?:)
Hej! Hur gick det här projektet? Jag håller själv på att titta på olika leverantörer av mer eller mindre färdigbyggda hus till åland och söker information och inspiration.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.