Jag och min fru har precis köpt hus, och enligt polisen är det tyvärr ganska vanligt med inbrott i området. Larm kopplat till larmcentral finns, men om larmet går är ju skadan redan skedd. Därför har jag funderat på ytterligare åtgärder för att göra huset jobbigt att komma in i.


På baksidan finns en inbyggd altan helt utan insyn. Skönt för oss, men även för tjuvarna som kan jobba där i timmar om dom skulle behöva. Jag kommer försöka göra det så inbrottssäkert som möjligt med hjälp av brytskydd, krypskydd i dörren och eventuellt även polykarbonatskivor mellan fönstren.


Alla dessa åtgärder är ju trots allt bara fördröjande och eftersom det är ett så skyddat läge så kan förstås tjuvar ta sig in i alla fall. Därför skulle jag vilja ha detektorer som talar om att någon befinner sig runt huset. Dock ska det nog inte kopplas till det befintliga larmet på grund av den stora risken för falsklarm.


Det jag hade tänkt mig är fasaddetektorer runt huset, som märker om någon snokar omkring. När detta sker ska inte larmet börja tjuta, utan istället ska jag bli notifierad via mobiltelefonen (sms i värsta fall men helst en app). När jag fått ett "larm" via mobilen kan jag via den titta på bilderna från övervakningskameror som ska finnas strategiskt utplacerade runt huset (bara filma huset och tomten förstås).


Om det visar sig att det finns en bov på tomten så ska jag kunna fjärrstarta en utomhussiren från appen.


På detta sätt har jag två oberoende larmsystem, mitt eget på utsidan samt det kopplat till larmcentral på insidan.


Vad finns det för system att utgå ifrån där jag kan få dessa möjligheter?


Ni kanske tycker jag verkar paranoid, men egentligen är jag bara en nörd som gillar tekniska prylar. Dessutom har jag haft inbrott en gång för ca 10 år sen och tänker inte ha det igen.
 
Du skulle kunna sätta upp en övervakningskamera som mailar/sms:ar en video/bildsekvens till din mobil.
 
Okej, så då kan jag skippa fasaddetektorna och istället använda kamerorna för samma sak. Det var ett bra tips, så långt hade jag inte tänkt :)
 
Sedan kan du använda telldus och nexa prylar för att styra lampor, siren mm. Med de kan du även ha rörelsesensor kopplade till att utföra specifika grejer.Tex om du har en sensor på altanen och någon rör sig där ute. Då kan du tex programmera telldus att tända några lampor inne i huset för att ge sken av att någon är hemma och rör sig i huset. Är nog mer avskräckande än en siren som grannarna förmodligen bara skiter i...;)
 
ullberg
Även jag skulle nog använda rörelsedetekterigen som finns i de flesta kameror. Det kan dock vara bra att veta att dessa sällan är superexakta, och inte så bra på natten. Kompletterat med en vanlig PIR (rörelsedeckare) som tänder en lampa ute (var det så du tänkte noone?) kan man bättra på den senare av dessa.

/U
 
Ute fungerar de med... Men i detta fall hjälper det knappast iom insynsskyddet. Då hjälper du snarare tjuven med arbetsbelysning.
Tänkte mer på att tända lampor inomhus för att ge sken av att någon är hemma och har tänt efter att han/hon har hört något skumt. Tror det är betydligt mer avskräckande
 
Det finns ett antal larm som har appar. Det fabrikatet som jag rekommenderar är Paradox. Det är dock bara till Androider som man får ett larm. Detta beror på att apparna stängs ned i Iphone, medans i androiden kan appen ligga vilande i bakgrunden.
Det är däremot en bra lösning att skicka larmet med sms och sedan ha möjlighet att styra larmet via en app så man kan tysta eventuella sirener mm.
Att detektera larm utomhus är inte helt lätt, det finns ett antal utomhusdetektorer av den mer traditionella varianten dessa fungerar relativt bra beroende på vad man har för djur springande på tomten. Sen finns det ett antal fasaddetektorer en del av dessa är lite väl lätta att manipulera. Problemet med dessa är att dom flesta saknar övertäckningsskydd, som är en funktions som ger ett larm om någon täcker över eller sprayar detektorn.
En variant som kan fungera är linjedetektorer. Detta är en detektor med en sändare och en mottagare denna variant är svårare att manipulera.
Att använda kameror som detektorer är kanske inte den bästa lösningen, eller rättare sagt det blir ganska kostsamt om man ska ha så pass bra kameror så att det fungerar tillfredsställande. Däremot tycker jag att det är ett bra komplement till larm eftersom det inte är helt fel att kunna se vad som har utlöst larmet.
 
Risken med kameror är att de kan spamma dig med info pga växlande molnighet, buskar, träd och skuggor som rör sig när det blåser
 
Ja, jag har nog övergett tanken med att använda kamerorna som rörelsedetektorer utomhus då alltför många vittnar om att det sällan fungerar bra.

Jag har för tillfället en android-telefon så att det finns möjlighet att få notifieringar till en sådan telefon låter mycket bra. SMS kanske är driftsäkrare dock?

Nu lutar det nog åt att jag sätter upp detektorer (linjedetektorer om det går) på några strategiska platser och när dessa indikerar så får jag veta det via telefonen och kan sedan öppna en app för att titta på kamerabilden och även starta/stoppa larmsirenen.

Vi har inte flyttat in ännu. Jag får se om det ens finns tid att göra detta, bland alla andra tusentals projekt jag kommit på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.