Behöver man rita om ett hus alltför mycket så tycker iaf jag att man bör fundera på lösvirke ellervarför inte ett
Villa Varm.
En del i Villa varms koncept är just att man ritar huset själv.
Och där är inte tillval såsom finare golv, andra spröjs mm svindyrt.

Ska själv med Villa varm i vår.
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Något måste väl bära upp takstolarna över de där breda glaspartierna?

Blir inte själva huskonstruktionen väldigt dyr, förutom kostnaden för själva glaspartierna?
Det blir ju en jädra massa limträ. Sedan kan iaf jag tycka det är lite konstigt när man trycker i 300mm isolering i ytterväggarna.
Och sedan "sabbar" med stora öppningsbara glaspartier, med limträ mm
 
Östlund skrev:
Behöver man rita om ett hus alltför mycket så tycker iaf jag att man bör fundera på lösvirke ellervarför inte ett
Villa Varm.
En del i Villa varms koncept är just att man ritar huset själv.
Och där är inte tillval såsom finare golv, andra spröjs mm svindyrt.

Ska själv med Villa varm i vår.
Menar du att det blir billigare med lösvirke eller Villa Varm om man vill rita om planlösning och ändra på ytterfasad och fönstersättning?
 
Östlund skrev:
Det blir ju en jädra massa limträ. Sedan kan iaf jag tycka det är lite konstigt när man trycker i 300mm isolering i ytterväggarna.
Och sedan "sabbar" med stora öppningsbara glaspartier, med limträ mm
Att köra stora glaspartier öppningsbara eller ej, och mycket isolering i vägg är en bra kombination om man vet vad man håller på med. I ett passivhus är det ett måste med stora fönsterpartier mot söder för att klara värmebehovet på vintern. Man måste se värmetillskottet också och inte bara förluster genom konstruktionen.
 
lauden skrev:
Menar du att det blir billigare med lösvirke eller Villa Varm om man vill rita om planlösning och ändra på ytterfasad och fönstersättning?
Många hustillverkare tar hutlöst betalt för simpla ändringar enligt mig.
Istället för att ändra och rita om, så tycker jag att det verkar smartare att rita rätt direkt.

Dock så ska man nog göra klart för sig att det blir mera jobb för en själv om man väljer någon av ovanstående alternativ. Det smidigaste är ju såklart att köpa nyckelfärdigt. Men det finns pengar att spara om man kör en delad entreprenad.
 
lauden skrev:
Att köra stora glaspartier öppningsbara eller ej, och mycket isolering i vägg är en bra kombination om man vet vad man håller på med. I ett passivhus är det ett måste med stora fönsterpartier mot söder för att klara värmebehovet på vintern. Man måste se värmetillskottet också och inte bara förluster genom konstruktionen.
Det låter som du skojar!

Vad jag vill minnas gick solen upp kl 11 och ner kl 2 när jag bodde i Boden en vinter.
Hade vi haft stora fönster hade vi väl frusit ihjäl.

Men du har kanske lite siffror som styrker din tes?
 
Allt är ju beroende av storlek, du kan visst finna hus för 2,5 miljon kr, kanske dessa hustillverkare kan passa.

http://www.ziphouse.se/
http://www.nordiskahus.com/index.php
http://www.ourhome.nu/

Ourhome är ett företag som är förknippat med willa Nordic tror jag, det borde borga för en viss kvalitet. Men det är bara min egen tro...
Ziphouse har ett enkelt byggsystem som kanske får ned priset en del. det finns en prislista på hemsidan men man får leta lite efter den. De har ex. på 2,5 miljoner.
http://media.wix.com/ugd//60a375_7f6672329e81dd5dd88673fa085c31c7.pdf

Ziphouse modell Framehouse har en genial planlösning i mitt tycke, separat ungdomsavdelning. Totala boarean är 127 kvm men det står inte hur stora resp. rum är. Hur ser ert behov/familjesituation ut?
 
Redigerat:
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det låter som du skojar!

Vad jag vill minnas gick solen upp kl 11 och ner kl 2 när jag bodde i Boden en vinter.
Hade vi haft stora fönster hade vi väl frusit ihjäl.

Men du har kanske lite siffror som styrker din tes?
Jag skojar inte. Om du söker lite mer information om passivhus så kommer du förstå, är själv certifierad passivhusprojektör. Och självklart är det en svårare uppgift att klara värmebehovet för passivhus i norra Sverige då det inte finns så mycket sol och är mycket kallare på vintern. Och så beror det på vilka glas du använder, U-värdet kan inte ligga över 1,0 som ett standardglas. Man måste kolla på förutsättningarna, kan inte dra allt över samma kam.

Det jag ville säga är att stora glas inte är en energislukare om man har planerat rätt. Vist, om man bor i norra Sverige så vinner man inte så mycket från solen. Men om man bor i mellersta Sverige och neråt så funkar det bättre. Rikta dem mot söder och du har redan vunnit mycket. Lägg på ett bättre U-värde på glaset och det blir ännu bättre.

Det finns mycket information om det här att söka på internet. Men om ni inte hittar något som styrker mina påståenden så kan jag ge er siffror på energibalansen över ett fönster.
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
Ja tack, jag skulle gärna se siffror över "energibalansen" för stora fönster i Västernorrland.
Det är väl bara vinterhalvåret som är intressant.

Jag är fullt medveten om att fönster kan ha olika U-värden beroende på fyllnadsgas som argon och krypton, beläggningar m.fl. variabler.
Förvirringen blir inte mindre av att man i vissa sammanhang anger U-värdet för endast glaskasetten, ibland för hela fönstret inklusive båge och karm och ibland för ett "standardfönster" 12x12.

PS och OT:
Vad är en "certifierad passivhusprojektör"?
Vem utfärdar certifikaten, och på vilka kriterier?
 
KnockOnWood skrev:
Ja tack, jag skulle gärna se siffror över "energibalansen" för stora fönster i Västernorrland.
Det är väl bara vinterhalvåret som är intressant.

Jag är fullt medveten om att fönster kan ha olika U-värden beroende på fyllnadsgas som argon och krypton, beläggningar m.fl. variabler.
Förvirringen blir inte mindre av att man i vissa sammanhang anger U-värdet för endast glaskasetten, ibland för hela fönstret inklusive båge och karm och ibland för ett "standardfönster" 12x12.

PS och OT:
Vad är en "certifierad passivhusprojektör"?
Vem utfärdar certifikaten, och på vilka kriterier?
Jag släpper den här diskussionen nu, får en känsla av att du redan har bestämt dig för vad du tycker.

Men du kan läsa på den här hemsidan för mer information. Det är den Svenska intressegruppen som bygger på den internationella standard för passivhus. Det är passiv house institut i Tyskland som utfärdar certifikaten. Kriterierna står på hemsidan.
http://igpassivhus.se/
 
lauden skrev:
Jag släpper den här diskussionen nu, får en känsla av att du redan har bestämt dig för vad du tycker...
Nej, jag undrar om det inte är du själ som försöker hävda något som du inte har underlag för.
Jag vill gärna ha fakta. Utan fakta är det ju bara tyckande, det gäller nog för oss alla.

Du skrev ju
Men om ni inte hittar något som styrker mina påståenden så kan jag ge er siffror på energibalansen över ett fönster.
Upp till bevis nu!
 
Fabrikör Stava skrev:
Allt är ju beroende av storlek, du kan visst finna hus för 2,5 miljon kr, kanske dessa hustillverkare kan passa.

[länk]
[länk]
[länk]

Ourhome är ett företag som är förknippat med willa Nordic tror jag, det borde borga för en viss kvalitet. Men det är bara min egen tro...
Ziphouse har ett enkelt byggsystem som kanske får ned priset en del. det finns en prislista på hemsidan men man får leta lite efter den. De har ex. på 2,5 miljoner.
[länk]

Ziphouse modell Framehouse har en genial planlösning i mitt tycke, separat ungdomsavdelning. Totala boarean är 127 kvm men det står inte hur stora resp. rum är. Hur ser ert behov/familjesituation ut?

Tack för tipsen!

Helst är vi ju ute efter totalentreprenad, då vi förmodligen inte kommer orka bygga allt själva. Då kommer ju priset att öka naturligtvis.
Huset ska ju byggas för en familj på två-tre barn, även om vi inte ännu har det.
Bra sidor för övrigt! Tack! Ska ta kontakt med någon säljare och berätta om hur vi vill ha det, och sedan få någon offert på det. Har redan nu varit i kontakt med A-hus, efter tidigare tips. De verkar också riktigt bra och seriösa!
 
Stort tack för alla tips allihopa! Får se om det blir någon lya med stora fönster. Det känns iaf som att jag nu kommit en bit på väg! =)

Trevlig helg!
 
Har byggt flera Trivselhus med "monster" fönster i. Dock kostar det skjortan.
 
FreddaP skrev:
Har byggt flera Trivselhus med "monster" fönster i. Dock kostar det skjortan.
Helt arkitektritade eller? Ofta är det 2-planshus som passar bäst med "monsterfönster" och på deras webbsida hittar jag ingen modell som passar in på beskrivningen.

Är själv på jakt efter trevliga modernistiska skapelser med "monster-fönster".

Men det behövs ju en väldigt speciell tomt för att de ska komma i sin rätt. Ett vanligt villaghetto är ju uteslutet. Där passar smålandsvillan och eksjöhus med flera bättre.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.